Empreses

Les vies de la impressió digital sobre microfibra

Manufactures Arpe consolida la reorientació de la fabricació de baieta tècnica cap a l’aplicació de la impressió digital en tovalloles i altres productes de microfibra

Les vendes als mercats exteriors ja suposen un 50% del total

En els darrers temps, el sector tèxtil català ha recuperat embranzida, amb casos d’empreses que, com Manufactures Arpe, han reorientat el negoci cap a la producció de productes innovadors i creatius, en aquest cas camusses i tovalloles de microfibra.

Manufactures Arpe, d’Arenys de Munt, venia de ser tot un referent en la fabricació de baieta tècnica d’ús industrial per a sala blanca i automoció, amb el suport d’una patent única en el seu àmbit. Però com explica el director general d’aquesta empresa familiar, Joan Pera, “al mercat van començar a aparèixer productes alternatius que li van fer perdre la seva posició de privilegi al mercat, i va ser aleshores quan la meva germana Montse, dissenyadora gràfica, i jo, que treballava a La Caixa a l’àrea de noves tecnologies d’internet, vam decidir entrar al negoci per donar-li un nou enfocament, tot ajuntant disseny i noves tecnologies”. Davant de l’escepticisme de certa part del mercat, Arpe va iniciar la nova singladura amb la personalització amb impressió digital de camusses per netejar ulleres. I, com recorda Pera, “el cert és que les empreses d’òptica hi van veure una bona eina de màrqueting i s’hi van apuntar”. Eren els inicis del segle XXI, i una tecnologia com la impressió digital sobre tèxtil estava a les beceroles.

“El drap gros”.

Un cop iniciats en la impressió digital sobre fibra, “vam pensar que fer un drap gros i així diversificar”. El drap gros seria la tovallola de microfibra que, per competir amb productes que oferien els gegants de la distribució, incorporava disseny de moda i el segell de ser un producte fabricat a casa nostra. Així, a banda de les tovalloles de microfibra adreçades a sectors com ara lleure, esport i salut, es va crear, el 2010, la marca Tuva Towel Barcelona, que al producte tècnic afegia moda i creativitat. I sense perdre mai la divisa de la innovació: el 2008 es va presentar una patent per a un drap de neteja amb microcàpsules i el 2012 un altre per a una tovallola antimicrobiana.

Arpe ha sabut reforçar els seus productes al mercat amb una identitat ambiental, rubricada per una anàlisi tècnica del LEITAT. Així doncs, l’usuari de la Tuva Towel pot saber que s’asseca cinc vegades més ràpidament, ocupa un 70% menys de volum que una tovallola de cotó, tot optimitzant així emmagatzematge i transport, però també que estalvia un 70% d’aigua, detergent i additius i un 65% d’energia. Ara mateix, Arpe està dissenyant, en una projecte en què hi col·labora l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), una manta de polièster reciclat. Com revela Joan Pera, aquesta consciència ambiental forma part de l’ADN de l’empresa: “Les baietes tècniques que fabricàvem incorporaven les qualitats de producte que estalvia aigua i energia i és reutilitzable.” Arpe també vol tirar endavant la seva pròpia iniciativa d’economia circular: “Volem recuperar la tovallola, a hotels, gimnasos, piscines o residències de gent gran, que pel desgast ja no serveix per eixugar la pell però que es pot destinat al rentat de cotxes.”

Arpe ha anat ampliant el seu catàleg de productes, que allotja camusses, fundes slifs, coixins, coixins de viatge, sabatilles i tovalloles, i el seu fort, com explica Joan Pera, “en la tovallola com a producte promocional, ja que concentra el 40% de les vendes.” Al sector retail, Arpe ha aconseguit certa presència en el sector de gamma alta.

A Arpe tenen clar que des d’Arenys de Munt el mercat que s’ha de contemplar ha de ser el global, no debades actualment un 50% de les vendes, que s’eleven a 1,5 milions d’euros, es materialitzen arreu, des de França i Alemanya, entre els principals mercats europeus, a Colòmbia, entre els llatinoamericans. Amb l’esperança “de provar sort a curt termini al mercat dels EUA, que si funciona, ens podria permetre assolir els 2 milions de vendes en el termini de dos anys”. El creixement del negoci als mercats exteriors, a un ritme del 17% anual, contrasta amb el defalliment del mercat espanyol, que recula un 20% en vendes.

Una eina per reforçar la imatge de marca

Les camusses i tovalloles de microfibra d’Arpe s’han erigit en un immillorable suport per reforçar la imatge de tota mena de marques. A la seva cartera de clients hi trobem representants de qualsevol sector imaginable: òptica, automoció, hotels, entitats esportives, cadenes de televisió, fabricants de tèxtil tècnic, grans magatzems, plataformes digitals, etcètera. Amb noms com Nissan, TV3, Grifone, Indo, Repsol, Kodak, MRW, Cottet..., entre molts altres. La firma maresmenca ha sabut anar ocupant les diverses parcel·les que configuren el producte promocional publicitari, fins a àmbits com el marxandatge de patrimoni cultural i museus, on ha aconseguit un acord amb l’empresa catalana Art-tic Museum, que ha deixat de comprar a proveïdors asiàtics. Com recalca Joan Pera, “el mercat del producte promocional és realment immens, i el gruix és d’importació, procedent d’Àsia”. Com a recordatori del que havien estat els orígens de l’empresa, Manufactures Arpe encara manté la fabricació de teixits tècnics i draps, un vessant que actualment suposa un 10% del negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a