Eines

Agustin Peralt

Autor de Liderate

“Estem un màxim de tres minuts seguits concentrats en una única tasca”

Dediquem molt poc temps a les coses importants en la feina i a focalitzar

El seu llibre sorgeix d’una reformulació personal i laboral.
Neix de la necessitat d’una redefinició personal en un moment en què tenia molts problemes tant professionals com personals. Era l’any 2012. Em vaig quedar sense feina i vaig començar a llegir sobre productivitat, i em vaig adonar que faltava un mètode pràctic, que em podria ajudar a mi i als altres.
D’aquesta introspecció va crear el mètode FASE. En què consisteix?
He creat una metodologia senzilla per a directius i professionals que busquen l’equilibri entre la vida personal i laboral. FASE és un acrònim de Focus, Atenció, Sistematitzar i Energia
.
Com s’organitzen aquests quatre conceptes?
Desxifraré cadascun d’ells per explicar el mètode. Començo per l’últim: Energia. Nosaltres pensem que gestionem temps però realment el que gestionem és l’energia; això vol dir que si ets una persona que cuides l’energia física, emocional i cognitiva, al final 8 hores del teu temps seran més productives que 10 de les meves. El mètode et permet reflexionar fins a quin punt estàs portant a terme una gestió del teu estat físic i emocional. Pas a pas, recorrem la importància de cuidar qüestions com l’alimentació, les hores de son, o la capacitat d’atenció. La clau de tot plegat és ser eficient i no perdre temps. Quan ens parem un dia a mirar com treballem ens adonem que revisem el mail i el telèfon de manera compulsiva i interrompem el que estem fent cada dos o tres minuts. Hi ha altres problemes que depenen de la personalitat de cadascú, com ser extremadament perfeccionista, no sàber dir que no, o no saber delegar etc. tot plegat contribueix a la pèrdua de temps. El mètode ajuda, a més, a identificar a què anem a dedicar les nostres hores, i el més important és que focalitza els objectius.
Entra, doncs, el concepte Focus.
Quan ens aturem i identifiquem quins són els nostres objectius ens adonem que dediquem molt poc temps a les coses importants. El mètode et fa posar el focus allà on cal i sobretot l’atenció plena, i aquí és bàsic aquesta concentració.
Com es pot assolir l’atenció plena en un entorn ple de distraccions?
Hem perdut l’hàbit de treballar de manera autònoma sense interrupcions, com quan érem estudiants, que érem capaços de passar hores concentrats en un únic tema.
Com hem arribat fins aquí?
Està correlacionat amb un nou ritme de vida, les xarxes socials, internet i altres eines de comunicació concedeixen a la nostra ment qüestions noves i plaents a les quals és difícil resistir-s’hi. Hi ha directius que quan els analitzo de prop detectem que dediquen la seva jornada laboral a anar a reunions i a contestar mails.
S’ha de ser molt disciplinat per aïllar-se de tots els inputs.
Per això el meu mètode inclou el concepte de sistematització, perquè per trobar-se en un moment àlgid d’energia, posar el focus en alguna cosa realment important i treballar amb una atenció plena cal sistematitzar unes pautes.
De quina manera?
El mètode s’organitza en tres plans que has de deixar per escrit: el mensual, en què es marquen els objectius importants; el setmanal, en què es decideix quins temes s’han d’abordar per avançar cap a aquests objectius, i el diari, per ser capaç d’atendre el que l’entorn exigeix i alhora marca l’objectiu de dedicar a treballar durant dos moments del dia a una feina autònoma de concentració plena. Aquí ve el gran aprenentatge, quan es dedica de manera consistent en el temps millora molt per la seva dedicació. El resultat s’aprecia quan arriba el divendres i marxes a casa amb la sensació que has fet bé la feina, que has avançat en temes importants i que tens el control de la situació.
El llibre sembla orientat al món directiu, però a mesura que avances en la lectura veus que té al darrere un contingut holístic del directiu com a persona.
Sí, és important que s’apliqui a totes les facetes de la persona, no només en el seu àmbit laboral. Hi ha persones que els dilluns no són productives perquè no s’han cuidat gens el cap de setmana, o que tenen un estat emocional tan feble que una petita discussió les acaba afectant durant hores a la feina. Hi ha qui ha perdut tant la seva capacitat de concentració que li ha desaparegut l’energia cognitiva.
Quan creu que és el millor moment per incorporar la seva metodologia?
A qualsevol persona a qui diguis que guanyarà un 20% del seu temps i que el pot destinar al que vulgui, a més feina, o a temes personals, t’ho compra. El llibre té aplicació per a tots, fins i tot per a les persones que creuen que no tenen cap problema. Hi ha casos d’una certa gravetat en què convé actuar tan aviat com sigui possible. Un nivell d’estrès massa elevat, amb excés d’irritabilitat o canvis d’humor acaba, a més, dificultant molt la concentració.
El llibre veu del model de treball dels holandesos, amb un dels majors índexs de productivitat, i més capacitat de trobar un equilibri entre la vida laboral i la personal.
Crec que més que una qüestió cultural, és un tema d’aprenentatge. Des de petits els ensenyen a millorar l’organització del temps. Aquí no hi ha cap espai a les escoles que incorpori la importància de ser eficient, de saber organitzar-se i de focalitzar. Hem de guanyar en consciència de la millora de la productivitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a