Gran angular

Piula però no fins a fer-te pesat

Ser actiu a les xarxes socials dóna visibilitat i bon posicionament, però hi ha un límit

Augmentar l'activitat indiscriminadament no és garantia d'una major receptivitat

Four more years.” El missatge que el president dels Estats Units, Barack Obama, va escriure al seu compte de Twitter el 6 de novembre passat per anunciar que els resultats de les votacions li suposaven renovar la presidència per quatre anys més, és la piulada més reenviada de la història de la xarxa social Twitter. El breu text va acompanyat d'una foto on es veu el president americà abraçant la seva esposa i, a hores d'ara, ja acumula més de 817.000 retuits (reenviaments). El missatge d'Obama ha superat àmpliament la piulada que, fins al moment, havia estat més difosa a Twitter (era del cantant Justin Bieber) i ha servit per posar en dubte la presumpta frivolitat de la xarxa social i, alhora, per reforçar el seu valor com a eina de comunicació. Però quina és la millor manera de treure suc a aquesta eina? Com guanyar protagonisme, seguidors, imatge i, en definitiva, difondre un missatge sense caure en el risc de fer-se pesat?

Un estudi de Track Social (un bloc dedicat a l'anàlisi de la comunicació i el màrqueting aplicats als negocis) ha revelat que augmentar indiscriminadament el volum de missatges sortints d'un compte de Twitter o mur de Facebook no reverteix en una major receptivitat del públic o client potencial. L'estudi es fonamenta en l'anàlisi del que se'n podria dir el boca a orella modern (quanta gent repeteix el missatge primitiu) i, per tant, estudia el nombre de repiulades que obté el tuit original. Manifesta, en aquest sentit, que l'èxit es basa a actualitzar el compte entre 4 i 5 cops al dia. Aquesta activitat incrementa fins a un 300% la presència a la xarxa en comparació amb un compte que tan sols emeti una piulada diària.

BUSCANT L'EFICÀCIA.

L'anàlisi desgrana que Twitter és una xarxa de comunicació dinàmica on la informació flueix a alta intensitat i on, per tant, qui hi manté una actitud passiva hi passa desapercebut. No obstant això, l'èxit disminueix gradualment a mesura que el tuitaire es va fent pesat, perquè, en casos de 8 a 10 piulades al dia, la receptivitat es redueix a la meitat i amb més 50 tuits al dia queda fins i tot per sota dels qui només fan una piulada diària.

L'estudi de Track Social admet que un compte que sigui molt actiu acaba veient com al cap del dia el nombre de retuits totals és molt elevat, i això pot enlluernar. Avisa, però, que cal filar prim quan el que es busca és escampar al màxim possible un missatge concret (és més important haver obtingut 50 retuits d'un missatge important que no pas que 10 tuits intranscendents sumin, entre tots, 100 repiulades).

El punt de partida és assumir que no és senzill fer-se un forat a Twitter. El seu director executiu, Dick Costolo, informava aquesta setmana que la xarxa social registra 350 milions de tuits cada dia i que, en els darrers temps, la popularitat de l'ocellet blau (el símbol distintiu de Twitter) vola alt. Així, si la companyia patia durant el mundial de futbol del 2010 perquè el sistema no es bloquegés a causa d'un trànsit de 3.000 tuits per segon, ara suporta amb tranquil·litat els per exemple 12.000 tuits per segon registrats el dia de les eleccions nord-americanes. Actualment, cada dos dies i mig s'envien un bilió de tuits, mentre que, segons Costolo, “a la companyia li va costar tres anys, dos mesos i un dia arribar al primer bilió de tuits”. Costolo no parla del plistocè, sinó del ritme a què va créixer la xarxa en els seus orígens (del 2006 al 2009).

Twitter, però, no s'ho empassa tot i, diuen els experts en noves formes de comunicació, si una persona, marca o empresa busca guanyar seguidors i públic potencial, ha de donar informació interessant, i, a més, si vol mantenir la reputació i la credibilitat, la informació ha de ser veraç i real. Francesc Grau, autor del llibre Twitter en una semana, manifesta que per maximitzar la inversió de temps i recursos a Twitter “s'ha de ser respectuós amb els altres usuaris”. Així, els tuitaires “proactius, recíprocs i respectuosos acaben aconseguint un millor posicionament”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.