Gran angular

Compòsit sobre quatre rodes

El vehicle elèctric i el vehicle autònom són les revolucions que el cotxe té en marxa, però faríem bé de fixar l'atenció en una altra no menys important, la irrupció dels materials compostos, o compòsits, com a substitutius dels metalls, per crear prototips molt més lleugers tot i que igualment sòlids, factor essencial en l'esforç de mitigació de les emissions de CO2 que ha de fer el sector de l'automoció.

El centre tecnològic Eurecat s'ha situat a l'avançada en la cerca de la millor combinació de compòsit -aliatge de fibra de vidre i carboni amb resina- per esdevenir peça de l'automòbil. Com assenyala María Eugenia Rodríguez Sierra, directora de la Unitat de Compòsits d'Eurecat, “fins ara era difícil introduir el compòsit en el procés de fabricació del cotxe, per la seva baixa cadència productiva, però marques com BMW, que té la seva pròpia planta d'obtenció de fibres, o la marca d'esportius de luxe Koenigsegg, amb models amb moltes peces de compòsit, demostren que ja és possible.” També hi podríem afegir Ferrari com a referent, sense obviar el protagonisme que té ara el compòsit en els cotxes de Fórmula 1. La data màgica del 2020, punt en què la UE ha de culminar el seu compromís amb la sostenibilitat, també s'omple de significat per a l'automoció, ja que s'espera que aleshores el consum de compòsit s'haurà doblat en aeronàutica, enginyeria naval o sector ferroviari, però també pel que fa al cotxe: “Serà fonamental per al desenvolupament del vehicle elèctric, atès que necessita optimitzar el pes per compensar la càrrega que suposa la bateria.” A més, en aquesta data es fixarà que l'emissió de cada vehicle no haurà de superar els 95 grams de diòxid de carboni. La hibridació serà un fet i molts xassisos, pilars, rigiditzadors, llantes, seients o para-xocs, entre altres peces, seran de material compost. Fer que guanyi en eficiència i competitivitat el procés de fabricació és la màxima preocupació a Eurecat. Com explica María Eugenia Rodríguez, “el procés clau en què cal incidir és l'RTM (resin transfer molding), que permet fabricar peces d'una grandària mitjana automatitzada, en un procés en què la màquina controla la quantitat de resina justa que ha d'entrar. Estem cercant com acostar-nos als temps de producció de l'estampació de xapa”. En el món del compòsit per a automoció, Catalunya pot ser un focus emergent els pròxims anys. D'una banda té constructors de cotxes com Nissan o Seat i la seva indústria auxiliar, i de l'altra, un reguitzell de firmes del tèxtil que han fet la reconversió cap als materials compostos. “Una empresa com Seat, en la seva divisió de vehicles de competició ja utilitza compòsits, i diverses tèxtils estan dissenyant maquinària per fabricar teixits híbrids.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.