Gran angular

La segona joventut de la T2 del Prat

La vella terminal és la responsable de més del 50% del creixement de l'aeroport en els últims cinc anys. Això, malgrat que només concentra un terç dels passatgers

Ryanair, EasyJet i Norwegian no volen sentir parlar de mudar-se a la T1
A partir del juny vols transatlàntics a la T2 connectaran Barcelona i els EUA

Dos Boings 787 Dreamliner de Norwegian connectaran a partir de l'estiu que ve Barcelona i quatre ciutats dels Estats Units, amb dos, tres i fins a quatre freqüències setmanals, segons el cas. La nova oferta, la primera d'aquestes característiques -vols intercontinentals low cost- des del Prat, es farà des de la T2. L'antiga terminal de l'aeroport de Barcelona viu una segona joventut empesa per les aerolínies de baix cost que hi operen.

Més de la meitat del creixement del Prat en els darrers cinc anys s'han d'atribuir a la vella instal·lació, si bé només mou un terç del total de passatgers. A més, de les quatre aerolínies que més feina han tingut aquest estiu (Vueling, Ryanair, Easyjet i Norwegian), les tres últimes estan a la T2 i acaben d'anunciar plans per seguir creixent. Així doncs quan es faci balanç del tràfic el 2016 el més probable és que la puixança de la T2 sigui encara més evident. Aena treu pit d'aquest èxit i recorda que la terminal seria el cinquè aeroport de la xarxa si estigués segregada.

Aquesta bona salut contrasta amb els anys d'hores baixes que van seguir a la inauguració de la nova terminal el 2009. Cal recordar que després del trasllat de bona part de les aerolínies, la T2 va viure uns anys d'un aparent oblit. La flamant T1 es va endur la major part dels passatgers i el focus mediàtic mentre que de la T2 només en sortien notícies negatives: comerços tancats, passadissos buits i instal·lacions descuidades.

Des de l'aeroport del Prat s'assegura que en cap moment no es va negligir l'atenció a la vella terminal. En aquest sentit, esgrimeixen el pla de millora que està en marxa per respondre a la demanda creixent de passatges. “Es va veure que la majoria d'usuaris es concentraven als mòduls M3-M4-M5, amb un increment significatiu dels passatgers internacionals (no Schengen)”, explica l'aeroport del Prat a través d'un comunicat. Aquests mòduls es troben al que abans era la terminal B. D'aquesta manera, s'han dut a terme millores als filtres de seguretat dedicant-hi més superfície i afavorint la comoditat dels usuaris; també s'ha ampliat la zona internacional, on també s'ha ubicat una botiga lliure d'impostos; i s'ha atacat l'oferta comercial tot adaptant-la al perfil del client de la T2 i incrementant-ne l'espai un 75%.

Ryanair.

L'aerolínia irlandesa saluda les obres de millora “sempre que no acabin afectant els costos”, puntualitza José Espartero, responsable per a Espanya i Portugal de màrqueting i vendes. Ryanair va començar a operar al Prat el 2010 amb 23 rutes i des d'aleshores no ha deixat d'augmentar-les, en alguns casos en detriment dels aeroports de Girona i Reus. Actualment és la segona companyia del Prat després de Vueling. L'any passat va transportar 5,7 milions de passatgers i enguany fins a l'agost ja són més de 4,5 milions. Fa unes setmanes, el seu president, Michael O'Leary, va anunciar noves rutes i l'objectiu d'arribar als 6,9 milions de passatgers transportats el 2017. “Això significa més vida per a la T2; si l'antiga terminal està vivint un gran moment és gràcies a les aerolínies que hi operem, no perquè Aena sigui gaire fantàstica”, puntualitza Espartero.

Des de la companyia s'explica que no està en els plans de futur demanar un canvi de terminal: “Ryanair fa 3.000 vols al dia en total i el temps mitjà que va des que l'avió aterra i para motors fins que tanca portes per tornar a sortir és de 25 minuts, la puntualitat dels nostres vols és del 90% i aquesta és la base del nostre negoci, i l'únic que demanem és que es mantinguin les condicions per poder seguir creixent”, explica el portaveu de l'aerolínia.

Ryanair va començar a créixer a Europa als aeroports secundaris, però l'estratègia actual és apostar per les capitals per captar més passatger de la categoria de negocis. De fet, la intenció és que el 2024 el 50% dels vols siguin des d'aeroports principals.

EasyJet.

La T2 és la casa d'Easyjet des de fa vint anys, des que el 1996 van començar a operar amb un vol entre Luton i Barcelona, recorda Javier Gándara, director general de l'aerolínia a Espanya.El febrer passat, la companyia de baix cost va fer un pas endavant establint una base, cosa que significa que alguns dels seus avions fan nit a la instal·lació i surten de Barcelona a primera hora. A més tenen el servei d'autohandling i una plantilla de 300 persones al Prat. Prèviament a aquesta decisió la companyia es va moure de mòdul a la T2: “Vam observar una millora significativa en termes d'eficiència operacional i un accés molt més ràpid i curt d'entrada i sortida per als nostres passatgers”, explica Gándara.

Per volum de passatgers, Easyjet és la tercera companyia del Prat: el 2015 va vendre prop de 2,3 milions de vols i enguany s'espera arribar als 3,1 milions. Per al responsable de la companyia, “la base operacional ha contribuït considerablement a enfortir la nostra xarxa paneuropea i reforçar la posició de Barcelona com a centre vital dins de l'espai aeri internacional i del mapa turístic”.

Easyjet seria més feliç a la T1? “No”, diu amb rotunditat Gándara. “A diferència del que pot semblar, per a nosaltres, el fet d'operar a la T2 ofereix més avantatges que desavantatges”, explica tot esgrimint arguments similars als de Ryanair: l'eficiència dels avions a terra en els processos d'arribada i sortida. Easyjet reconeix que ara els seus passatgers ho tenen més fàcil per accedir als avions.

Norwegian.

La companyia escandinava ha calculat quants metres han de fer els seus clients des de la porta d'accés a l'aeroport fins a la porta d'embarcament: cent metres. “A la T1 és una loteria i si et toca una porta allunyada el trànsit pot ser molt feixuc”, explica Alfons Claver, responsable de comunicació i relacions institucionals a Espanya.

La companyia -va transportar 4,6 milions de passatgers des del Prat l'any passat- començarà els nous vols transatlàntics el 5 de juny des de la T2 i estima que entre un 30 i un 40% dels passatgers seran de connexió, és a dir, que no tenen com a punt d'origen o destinació Barcelona. El fet que la T1 estigui més preparada per gestionar els viatgers en trànsit no sedueix els responsables de Norwegian, que expliquen que ja fa temps que estan assajant l'operativa de les connexions amb èxit. “Estem molt contents a la T2”, insisteix Claver. La companyia opera en l'antiga terminal B.

Un altre dels arguments que es fan servir és que la T1 està molt congestionada, però des de la direcció de l'aeroport s'assegura que les dues terminals estan lluny del seu sostre: El Prat té capacitat per a 55 milions de passatgers (actualment s'acosta als 40 milions) dels quals 33 a la T1 (ara està en 26,6 milions) i 22, a la T2 (ara està en 13 milions).

A pesar que la T1 té guanyada la batalla de la imatge, les aerolínies pensen que comercialment el fet de sortir d'una terminal o una altra no condiciona la venda: el passatger escull la destinació i després la companyia amb la qual vol volar.

Transavia.

Però també hi ha residents de la T2 que no veurien malament una mudança. Transavia (2,8 milions de passatgers el 2015) fa més de 40 anys que opera a les antigues terminals de Barcelona. Actualment ofereix 61 vols setmanals des del Prat: “Idòniament ens agradaria estar a la T1, perquè té una operativa més eficaç i una infraestructura excel·lent”, diuen fonts de l'aerolínia holandesa, que no renuncien a canviar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.