Gran angular

CARME ARTIGAS

FUNDADORA DE SYNERGIC PARTNERS I EXPERTA EN DADES MASSIVES

“L'accés de la pime al ‘big data' revoluciona el món de la indústria”

El lideratge del ‘big data' no el porta la tecnologia, sinó el departament de negoci, de mercat
Si tens dades tens intel·ligència. Ara les empreses passen de ser reactives a ser predictives
L'empresa tradicional ha estat injusta en temes de conciliació amb l'home i la dona
La tecnologia fa la feina per posar les dades en la taula del senyor que pren les decisions

Carme Artigas, la fundadora de Synergic Partners, una consultoria estratègica i tecnològica especialitzada en dades massives, afirma que aquest sector permet obtenir coneixement i intel·ligència a partir de la informació obtinguda per la tecnologia per tal de prendre més bones decisions i, de passada, generar fonts d'ingressos i prevenir i predir el frau, el risc o la fidelitat dels clients.

Les dades massives revolucionaran el panorama empresarial a nivell global?
Tot allò que envolta les dades massives ja és una revolució. Estem immersos en un món de dades. Amb els mòbils, cada vegada que ens movem interactuem com a persones, com a professionals, això genera milions de dades. Fins ara les empreses noves buscaven informació dels seus sistemes informàtics interns. El big data aporta tota la informació que genera el món digital. També és important l'internet de les coses, és adir, tot allò que pugui estar connectat a la xarxa, amb censors, que genera molta informació. Amb la tecnologia es poden agafar totes aquestes dades per descobrir patrons de comportament, interaccions, noves oportunitats i, des d'aquí, generar productes i serveis més adaptats al que la gent vol.
Un objectiu bàsic és que l'empresa pugui conèixer millor el client?
Sí, però no només. De manera general el que permeten les dades massives és poder treure coneixement, intel·ligència de la informació per poder prendre més bones decisions, per generar fonts d'ingressos molt vinculades a la personalització, com per exemple, millorar els processos i, sobretot, prevenir i predir frau, risc, fidelitat, etc.
Amb les dades massives l'empresa pot tenir pressupostos i objectius més rigorosos?
Fins ara només les corporacions podien pagar grans estudis. Amb l'arribada de les dades massives és democratitza l'accés a dades i al processament massiu d'una gran quantitat d'informació. Ara una pime pot accedir a una capacitat de càlcul il·limitada, que revoluciona la indústria. I si tens dades, tens intel·ligència. A partir d'aquí les empreses passen de ser reactives a ser predictives. Si una empresa et diu quants clients vas perdre al mes passat no et serveix de res, perquè els clients ja els has perdut. El que vols saber és quants clients estàs a punt de perdre d'aquí a uns mesos i saber, sobretot, el que s'ha de fer avui perquè no marxin.
El gran objectiu és acumular intel·ligència?
Efectivament. Aquest és el concepte de ciència de dades o d'analítica avançada, que és aquesta ciència matemàtica sofisticada que permet detectar aquests patrons per anticipar-t'hi.
Les companyies d'aquest sector obtenen creixements exponencials?
Synergic Partners es va ficar en el món de les dades massives el 2006. Però el gran canvi es produeix el 2015. Podem dir que a partir de l'any passat ja es treballa amb tecnologia madura. Des del punt de vista del mercat, també hi ha la irrupció de moltes companyies dedicades a aquest sector. Ara el que falta és que maduri a nivell de negoci. El lideratge del big data no el porten els departaments tecnològics. El lideren els departaments de negoci, intel·ligència de mercats, el de retenció de client, el de risc. La tecnologia fa la feina per posar les dades damunt la taula del senyor que pren les decisions.
Quins són els sectors més interessats a incorporar les dades massives?
Tradicionalment, els primers sectors que van entrar en això van ser el de la banca, per la gestió de riscos. Actualment hi ha molta demanda en el món del retail, departaments comercials, el sector de la salut i tot allò que afecta la medicina preventiva i personalitzada, per obtenir més eficiència en els tractaments. Ara veiem un gran moviment en el món industrial i de la producció, el que es denomina la indústria 4.0. Hi ha diverses tecnologies exponencials que comportaran canvis. I no en tenim una ni dues, de tecnologies, sinó diverses, que alhora avancen amb el mateix nivell de maduresa i que, combinades entre si, comportaran els grans canvis que veurem: la robòtica, la nanotecnologia, la neurociència, la intel·ligència artificial, la impressió 3D... Tot això passa al mateix temps. I crea ruptures.
Els EUA lideren el sector?
A Europa va començar més tard però ara ja està estès en tots els sectors. A més, hi ha moltes start-ups que neixen relacionades amb l'analítica avançada. Els gran programes no són tecnològics, són organitzatius. L'impacte és organitzatiu perquè canvia el perfil dels llocs de treball, la nova manera de gestionar la informació a les empreses, les persones. Els reptes són de caire cultural i organitzatiu per les gran corporacions. En canvi, a les petites empreses són més àgils i es poden adaptar prou bé. Nosaltres treballem amb empreses grans i petites. Les tecnològiques petites no costen gens de transformar.
La seu de la vostra empresa és a Madrid?
Tenim dues seus, a Madrid i a Barcelona. Ara som uns 120 professionals. La majoria són científics de dades i molts tenen un o diversos doctorats.
Quins reptes té la seva empresa des que ha entrat en l'òrbita de Telefónica?
Nosaltres som 100% Telefónica. Vam ser pioners a Europa i vam ser reconeguts entre les quinze millors empreses de dades massives del món. La companyia està finançada pels seus socis. Tenim un creixement il·limitat. L'any passat varem facturar més de 5 milions d'euros només a Espanya en dades massives.
Per què Telefónica es va fixar en Synergic Partners?
L'aproximació d'aquest gran grup es produeix com a part de la seva estratègia global en el món digital, de la connectivitat i de les dades. Ens van adquirir per un doble motiu: per fer l'acceleració de Telefónica cap al món de les dades d'una manera més ràpida, més àgil, i alhora, nosaltres podem mantenir la presència arreu del mercat com a actor rellevant. Telefónica ha de ser un actor clau per ajudar a transformar les empreses.
Formar part del grup Telefónica suposarà augmentar el nombre de llocs de treball?
Nosaltres seguim creixent, no només amb persones sinó també amb solucions. L'expertesa que tenim per resoldre problemes a la banca, a les assegurances, a l'energia, al món comercial, de la distribució, ens avala.
La revista ‘Insights Success' ha elaborat un rànquing de les 30 directives més influents del món, i vostè és l'única d'Europa que en forma part. Creu que és més per la responsabilitat que té a la firma actual o per les seves capacitats personals?
Quan em van trucar em van dir que valoraven la meva trajectòria d'innovació. La revista valorava que ja a l'any 2006 vaig fundar una empresa de dades i d'analítica avançada abans que ningú parlés del big data. També es va tenir en compte que la petita empresa fes el salt cap a una gran companyia com Telefónica.
Ser l'única dona europea no hi afegeix més pressió?
No, no, tot i que els premis sempre t'ajuden. Però el que més valoro és que es van fixar en mi i em van situar al costat d'executives de grans companyies com SAP, PepsiCo o IBM.
Viatja gaire?
Durant els darrers anys he viatjat contínuament, ara estic més centrada a Telefónica a Madrid. Tot i així, sóc una persona molt hiperactiva en conferències sobre dades massives arreu del món.
És fàcil la conciliació laboral i familiar a l'hora de treballar en una firma tecnològica?
L'avantatge és que quan has estat empresària i emprenedora és mentida que desconnectes al cap de vuit hores. Malgrat tot, quan arribo a casa desconnecto. El mòbil avui és el teu ordinador, perquè és molt més àgil. Un s'ha d'autoeducar per desconnectar. Els horaris flexibles que tenim a la major part d'empreses de caire tecnològic també ajuden en la conciliació.
Està millorant el coneixement de l'anglès en el món de l'empresa?
És l'assignatura pendent. Hi ha llicenciats d'universitats que no saben anglès. En el món de la tecnologia l'anglès és vital. Gairebé tot és en aquest idioma. Jo no dic que el nivell hagi de ser excel·lent però que com a mínim sigui passable. Sap molt greu que la gent no hagi invertit a anar al país a aprendre-hi la llengua, que és com s'aprèn.
La dona encara està lluny de l'home en la presència en les cúpules empresarials.
Queda molt camí per fer. Però s'ha avançat força. Quan a l'any 2000 tenia 30 anys vaig ser la primera dona que vaig dirigir una empresa de capital de risc tecnològic a Espanya. I en totes les empreses on jo invertia sempre em trobava amb directius homes. A la nostra empresa, d'altíssim nivell tecnològic, mantenim el nivell de dones en un 35-40% però en el nostre consell de direcció som el 50%. El model tradicional d'empeses ha estat injust amb la conciliació tant per homes com per a dones. Ara les companyies tradicionals estan desapareixent. Les noves aposten més en igualtat.

Connectada amb la tecnologia

Ramon Roca

Carme Artigas va fundar la tecnològica Synergic Partners el 2006, quan ningú parlava de dades massives. Aquesta professional que acumula 20 anys d'experiència en el món de les telecomunicacions ha tingut responsabilitats en diverses firmes. Una ha estat Ericsson Innova, dedicada al capital de risc. També va ser cofundadora de WIVA. En l'actualitat, Carme Artigas, llicenciada en ciències químiques -amb màster inclòs-, és membre d'Industry Affiliate Partners de la Universitat de Columbia. Sempre que els compromisos li permeten camina per la muntanya i observa la natura. I, si s'escau, toca el piano. “Cal desconnectar practicant esport o relaxant-te amb algun camp artístic”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.