Opinió

El primer Nadal del ‘nou Nadal'

Quant al comerç electrònic, és ja una realitat i anirà a més. Sóc optimista i poc partidari de fer sonar les trompetes de l'apocalipsi

Si hi ha una tradició al nostre entorn que té un pes específic important és el Nadal. Tornen les nadales, els torrons, reunir la família al voltant d'una taula... I també, el que ens afecta més directament als que treballem al comerç, les campanyes de Nadal i de rebaixes d'hivern. I tot això es repeteix any rere any sense grans canvis. O, si més no, amb modificacions més de forma que de fons. Per dir-ho d'alguna manera, s'afegeix als torrons de sempre un nou sabor de temporada, però ningú no deixa de posar a taula el d'Agramunt, el de Xixona i el de crema cremada. Aquest podria ser el primer any en què els canvis comencin a ser permanents, de la mà de nous actors que han entrat a l'escenari de les compres nadalenques. Parlem del Black Friday, però també del comerç electrònic. I, encara, un canvi més que s'anuncia: els períodes de rebaixes.

Comencem pel Black Friday, que tot just acabem de deixar enrere. Totes les enquestes coincideixen a dir que aquesta tradició forana ja l'hem feta nostra i que augmenten les vendes. Però són vendes que s'afegiran a les de Nadal o que s'hi restaran? Sense que ho puguem saber del cert fins passat el 5 de gener, la meva intuïció és que molta gent aprofita aquests descomptes per avançar les compres. Qui no coneix algú que ha comprat aquesta passada setmana les joguines dels nens? Perquè aquesta és una altra: el divendres negre s'ha tornat sovint en la setmana negra. Hauríem de buscar una forma d'alegrar les caixes registradores i fer baixar els estocs sense que això suposi vendre ara el que deixarem de vendre després (no oblidem que al Black Friday el segueix el Ciber Monday, que també comença a ser cita ineludible).

Quant al comerç electrònic, és ja una realitat i anirà a més. Sóc optimista i poc partidari de fer sonar les trompetes de l'apocalipsi. Si bé és cert que en el joc del comerç en línia no ens reparteixen les mateixes cartes a tots (els grans poden jugar més fort), també ho és que està a l'abast de tothom fer-nos el nostre espai a internet. I és bo que el client tingui un ampli ventall de formats i ofertes per escollir. El que és clar és que la compra a distància pot comportar un canvi de model. Cap a on ens portarà? És aviat per dir-ho. Jo crec que, sense que suposi la desaparició de les botigues físiques (que mantenen vius els nostres carrers), sí que pot acabar fent que els que estem al territori ens plantegem, per exemple, el nombre d'hores que obrim portes al públic (ja que amb una botiga en línia ja dónes un servei 24/7).

Un altre canvi: la futura llei de comerç català preveu liberalitzar els períodes de rebaixes, tot i que no ho notarem gaire perquè molts ja feien rebaixes (o descomptes) en qualsevol moment. No obstant això, sí que voldríem que es respectés, pel paper simbòlic que té, el 7 de gener com una data important. Com anirà aquesta campanya? Serà bona per dos motius: primer, per la lleugera recuperació econòmica; segon, perquè la gent està farta de retenir-se en les despeses de Nadal. I això tindrà com a conseqüència positiva que els petits tornarem a crear llocs de feina. I què es vendrà més?: hi haurà un cert repunt de l'alimentació, però les estrelles, a banda del producte tecnològic, seran l'oci (sobretot els viatges) i el benestar personal. Bon Nadal a tothom!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.