Economia

El petit comerç es posa en línia

El 51% del ‘retail’ ven per internet, tot i que el percentatge baixa en els més petits

Encara suposa un pes baix en les vendes

Creix un 150% el nombre de pimes que venen a través del gran operador

L’11 de juliol Amazon va celebrar el Prime Day, amb ofertes especials durant tot el dia per als abonats al servei prime. L’operador no dona xifres globals de vendes, però va indicar que havia assolit el seu rècord, amb augments del 60% respecte de l’any passat. El creixement del portal sembla imparable, al mateix ritme que es consolida la venda en línia com una opció que guanya adeptes entre els consumidors, i per això també la pime del sector del comerç busca el seu lloc a la xarxa.

Segons un estudi sobre la transformació digital en el retail a Catalunya elaborat entre 169 marques per l’escola universitària de comerç Escodi i per l’organització de retail Comertia, el 51,1% del sector disposa de comerç electrònic, tot i que el percentatge es redueix al 40% en el cas dels comerciants amb un sol establiment. El president de Comertia, Joan Carles Calbet, admet que és una tasca difícil: “Has d’aconseguir que l’experiència de compra sigui igual als dos canals i això requereix inversió.” De fet, el president de Pimec Comerç, Alexandre Goñi, creu que el percentatge de comerços petits que venen a la xarxa no arriba al 10%. “Si als grans ja els costa guanyar-hi diners, els petits encara ho tenen més difícil per plantejar-s’ho”, destaca.

Aquesta premissa encaixa amb una altra dada que s’extreu de l’informe de Comertia, i és que per al 77% dels comerços que venen en línia, aquestes vendes no arriben ni al 10% del total. No és una exclusiva dels petits, perquè en realitat els estudis globals mostren que, a pesar que el comerç electrònic creix a ritmes de dos dígits cada any, encara no passen de suposar una quota mínima en la facturació: “És un canal emergent, però les botigues físiques no desapareixeran”, diu Calbet. Poc volum i poc rendible, si més no ara com ara. Segons l’informe de Comertia, menys del 40% de les empreses diuen que la contribució de la digitalització ajuda a fer créixer el negoci. Per Calbet, la clau és que el comerç electrònic ha generat una pressió a la baixa dels preus, “perquè aquí el principal argument per comprar a internet és que és més barat”. També en aquest sentit, per Goñi, la dificultat rau en el fet que aquestes vendes en línia “no aporten cap valor afegit de preu per als comerços”.

Canvi de mentalitat

En tot cas, pel professor de l’OBS Business School Santi Roman, en aquest repte de rendibilitzar el negoci en línia també cal un canvi de mentalitat del petit comerç: “A vegades pensen que només pel fet de tenir un web començaran a tenir clients i facturar sense fer res, però això comporta molta més feina del que la gent s’imagina.”

En aquest escenari el cert és que moltes pimes, del comerç i d’altres sectors, opten per buscar aliances per fer el pas, ja sigui a través de portals especialitzats o a través del gran operador per excel·lència en els mercats europeu i nord-americà, Amazon. Per Roman, Amazon pot esdevenir el soci ideal per a aquests petits comerços “com a proveïdor de serveis”, perquè, al cap i a la fi, la inversió només en logística ja és un fre evident per a moltes pimes. El binomi funciona i el servei Amazon Marketplace guanya terreny entre les pimes –ha crescut un 150% el 2016– i, de fet, el 21% de les que fan servir aquest portal a l’Estat són catalanes.

Amazon també és, pel responsable de la Cambra de Comerç de Barcelona, Ricard Vallespí, l’oportunitat per a molts petits comerços “per tastar la internacionalització, ja que d’una altra manera no hi tindrien accés”. Tenir presència sols és molt difícil, i per això també les marques aplegades a Comertia han apostat, segons explica Calbet, per compartir informació. “I això explica per què les nostres empreses estan per sobre de la mitjana en digitalització”, afirma.

Segons un recent estudi de Cimalsa, el nombre d’operacions del comerç electrònic a Catalunya va créixer un 14,3% entre el 2015 i el 2016, i sobretot va augmentar el grup de persones que van comprar més de deu cops (31%). És una realitat creixent, anirà a més i el petit comerç mira d’adaptar-s’hi, tot i que Goñi diu que “no desplaçarà la botiga física perquè el client també busca aquest contacte directe amb el venedor”.

LES FRASES

És un canal emergent, però la botiga física no desapareixerà; per als petits no és fàcil
Joan Carles Calbet
president de comertia
Estem en un moment de transició, la majoria dels petits tenen web però hi venen menys
Alexandre Goñi
president de pimec comerç

Més regulació en la futura llei

El petit comerç té clar que internet és un canal de vendes que ha vingut per quedar-se i, més enllà de l’estratègia que se segueix en cada cas per ser-hi present, el sector entén que no pot evitar la transició digital. Ara bé, des de Comertia es posa l’accent en la necessitat de regular aquesta activitat i d’establir-hi el suficient control per evitar el frau: “El que no pot ser és que, per obrir una botiga física, l’administració t’imposi tota una sèrie de requisits i taxes, i després això mateix no s’apliqui quan algú ven per internet.”

Per això, aquesta organització confia que la futura llei del comerç que està en tràmit parlamentari reculli aquesta necessitat de més regulació, “per evitar que es produeixi una situació de competència deslleial”, afirma Calbet. Com passa amb les plataformes d’economia col·laborativa, el comerç físic vol garantir que la nova oferta compleix amb les mateixes normes i paga els mateixos tributs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.