Empreses

Fica’t gestiona els mercats municipals per donar-los vida

Els serveis que ofereixen van dirigits a fer aquests espais més atractius, actius i accessibles

L’empresa ha dut a terme més de 2.600 accions amb més de 30 clients en sis anys

Manel Rodríguez, després d’uns anys com a tècnic de comerç i mercats a l’Ajuntament de Barberà del Vallès, decideix posar en marxa Fica’t, una iniciativa que pretén la gestió dels mercats municipals amb l’objectiu principal de fer-los créixer.

L’empresa pren cos el 2011 i inicia la seva activitat un any després. Amb seu social a Barberà del Vallès, és al mercat municipal d’aquesta localitat on Fica’t comença a caminar. “L’objectiu era assumir la gestió d’un mercat per any, però el mateix 2012 ja ens fem càrrec de dos, el de Barberà del Vallès i el d’Abrera”, explica. Any rere any Fica’t ha anat afegint places, fins arribar a hores d’ara a fer-se càrrec de la gestió integral de tres mercats i donar diferents serveis a vuit més. Per l’any vinent, les previsions apunten que la gestió s’ampliarà a tres mercats més, dos d’ells a la demarcació de Tarragona.

Els serveis que oferix Fica’t són ben diversos i el ventall abasta des de la direcció estratègica a la dinamització, la consultoria o la formació, passant per la gestió econòmica, el manteniment i la conservació de les instal·lacions i els equips; el seguiment i compliment del pla d’higiene i neteja; el control dels subministraments energètics per propiciar l’estalvi, i la seguretat de les persones i els espais, afegint també a aquesta oferta la figura de mediador en les relacions internes i externes dels paradistes. Tot amb l’objectiu final de la millora i l’impuls comercial d’aquests centres.

EXPERIÈNCIA ÚNICA.

“Els mercats –explica Rodríguez– van de persones, a banda i banda del taulell”, i apunta que és necessària i urgent una diferenciació amb els supermercats, “els nostres principals competidors”. Per això, assegura, “hem de treballar les emocions positives com ara l’alegria i la sorpresa, perquè el client visqui el mercat com una experiència de compra amb els cinc sentits”. En resum, insisteix Rodríguez, “es tracta d’enamorar les persones, de tenir-ne cura com si fos una planta”.

Fica’t treballa sota la màxima de les tres A: fer un mercat atractiu, actiu i accessible, “que al final esdevé una C de comoditat”, apunta. I per arribar fins aquí ha organitzat tallers de risoteràpia per a la gent gran al bell mig del mercat de Barberà del Vallès o promou un simpa, com ho van fer als mercats de Viladecans o Cardedeu, en què un client guanyador d’un sorteig disposa de deu minuts per comprar gratuïtament a les parades.

“Totes les campanyes que organitzem tenen un sentit estratègic, no ens quedem només en l’aspecte festiu. Perquè el que pretenem és que a través de l’activitat organitzada s’aconsegueixi millorar l’accessibilitat o incrementar el tiquet mitjà o la freqüència de compra en el mercat en qüestió”, afirma.

INCANSABLES.

En aquests sis anys de recorregut, Fica’t ja ha organitzat més de 600 activitats de dinamització en més d’una trentena de mercats municipals de Catalunya; més d’un miler d’accions per a la millora, conservació i seguretat dels recintes; un miler més per a la millora de les relacions en comissions, juntes i assemblees de paradistes; i deu estudis per a la millora de la competitivitat dels mercats. També ha visitat prop de 30 mercats amb el programa Ben Trobats, de la Xarxa de televisions locals, “una iniciativa molt maca –explica Rodríguez– en la qual relacionàvem mercat, gastronomia i territori”; ha organitzat 14 Nits de Tapes; ha realitzat prop d’una vintena de serveis d’assessoraments i consultoria; ha dut a terme més de 20 sessions de formació; i ha organitzat set Market Tours, amb visites a mercats municipals de Saragossa, Madrid, Bilbao, València, Londres, París i Milà, per crear sinergies i intercanviar experiències amb altres paradistes. “Ara ja estem valorant visitar l’any vinent els mercats d’Estocolm, Torí i potser alguns de peruans”, anuncia.

Amb una facturació prevista per enguany de 300.000 euros, Fica’t s’ha fixat com a objectiu estratègic disminuir l’edat del comprador dels mercats municipals –que ara té en una dona major de 57 anys el perfil de client més habitual–, igualar la paritat home-dona en els compradors i impulsar les botigues en línia d’aquests espais. Perquè, assegura Rodríguez, “en el mercat és on es troba la màxima qualitat”.

FICA’T

Facturació
250.000€
Treballadors
10
Any de fundació
2011
Fer dels mercats un indret de compra atractiu és la màxima de Fica’t i, per aconseguir-ho, assegura Manel Rodríguez, “has de cuidar i mimar constantment els clients”. Per això, apunta, “hem de provocar-los alegria i sorpresa en totes les accions que fem”.
FILOSOFIA D’EMPRESA

El repartidor de felicitat

“Ets feliç?”, pregunta cada matí en Manel Rodríguez a cadascun dels membres del seu equip. Per a ell, en la felicitat rau l’èxit de l’empresa. “No som el Google dels mercats municipals, però intentem passar-ho be amb el que fem, ser feliços”, assegura. David J., que forma part de la plantilla de Fica’t i té una minusvalidesa del 65%, és l’encarregat d’escampar portes enfora aquesta felicitat. Cada dissabte al matí, en David reparteix globus a la canalla que volta pel mercat municipal de Barberà del Vallès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a