Economia

Gegants de la moda avancen cinc dies les seves rebaixes

El comerç de proximitat i algunes grans firmes s’esperaran a l’endemà de Reis

Diumenge, dia 7, hi haurà botigues obertes

Alguns gegants de la distribució de la moda es van avançar ahir al període de rebaixes que històricament s’obria l’endemà de Reis i van omplir els seus aparadors amb preus d’oferta postnadalenca. Líders de la indumentària com Mango, H&M, Desigual, Benetton, les marques de Cortefiel Springfield i Women’secret i la divisió Sfera d’El Corte Inglés no van desaprofitar la liberalització de les dates de rebaixes i van imitar altres països on no hi ha la tradició de Reis, amb descomptes de fins a un 50% en alguns productes. El mateix va fer un monstre global del comerç en línia com Amazon.

Mentrestant, els seus competidors van expressar la voluntat d’esperar-se a la data tradicional del dia 7, en què donaran el tret de sortida als preus d’ocasió, amb els establiments oberts malgrat que enguany s’escau en diumenge. Entre aquests, el gruix del comerç local i de proximitat, però també altres divisions del grup Inditex, com Zara, Bershka i Massimo Dutti, a més d’El Corte Inglés, que han decidir esperar i complir amb el calendari de sempre.

Gabriel Jené, propietari de la cadena de roba de la llar La Mallorquina i president de Barcelona Oberta, creu que l’avançament de rebaixes té a veure amb l’estratègia d’algunes cadenes globals, amb un criteri encara minoritari. “Fins al dia 7 no hi haurà el cent per cent del comerç amb el producte rebaixat”, argumenta, i hi afegeix: “Moltes d’aquestes marques fan un efecte crida, però no tenen ni de bon tros tot el gènere d’oferta i, de fet, aprofiten per posar a la vista i amb preus normals productes de la pròxima temporada.”

Tot i això, Jené considera que la llibertat de dates per introduir les rebaixes, que prové de la prevalença de la llei estatal sobre la catalana, és un encert, perquè les compres per internet ja representaven “una competència brutal” i perquè cal acostumar-se a eventualitats com aquestes o d’altres com el Black Friday, que encara concentra més volum de vendes. Fet i fet, recorda, “el tèxtil ha fet promocions de roba d’abric durant la tardor, fins que va arribar el fred”. Per això, considera Jené “és una modernització necessària, bona per al petit i per al gran, ja que cadascú sap com optimitzar els seus marges”.

Germán Cid, màxim responsable de la cadena Casa Viva, que parla en nom de la patronal Comertia, que al seu torn s’aplega, com Barcelona Oberta, sota el paraigua de Retailcat, recorda que només un 9% dels seus associats comencen abans les rebaixes i que la decisió no sorgeix de les dimensions de cada distribuïdor, sinó que cadascú valora els pros i contres de fer-ho, entre les quals pot haver-hi, per exemple, la necessitat de fer espai per a noves referències dins dels expositors: “El mercat està trencant normes que semblaven inamovibles, però també és cert que s’anirà estabilitzant”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.