Economia

El vi català ja lidera el consum en la restauració

Les denominacions d’origen catalanes superen les espanyoles en volum i preu, segons l’últim informe Nielsen

L’Incavi descarta el boicot per part del mercat espanyol en el sector del vi

Els catalans consumeixen més vi català i de preus més alts, segons les últimes dades fetes públiques per l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), a partir de l’anàlisi elaborada per l’informe Nielsen de les xifres de comportament del mercat durant l’any 2017. Segons les dades presentades dimecres pel director de l’Incavi, Salvador Puig, la quota de mercat en volum de vins tranquils amb denominació d’origen (DO) catalana ha crescut a Catalunya un 2,52% respecte a l’any anterior, passant d’un 33,19% el 2016 a un 35,71% el 2017.

Puig va destacar que ha crescut més el consum de vi català en el sector de l’hostaleria que no en el sector de l’alimentació, i que els clients demanen vins de més qualitat i preu. De fet, mentre que el valor econòmic dels vins consumits ha registrat un increment d’un 8,04%, el volum de vendes ha crescut un 2,03%, segons l’informe publicat. Tanmateix, el sector de l’hostaleria va registrar el 2017 un increment del consum de vi de DO catalanes d’un 4,56%, mentre que en el sector de l’alimentació l’increment va ser d’un 3,59%. Precisament, en el sector de l’hostaleria el vi català lidera el consum, amb una quota d’un 37,4%. I en el sector de l’alimentació repeteix el lideratge que ja va tenir el 2015 i el 2016, amb una quota d’un 33,22%.

En xifres absolutes, el sector de l’alimentació ha concentrat les vendes de 56.131 milers de litres de vi, amb un creixement interanual d’un 0,28%, mentre que el sector de l’hostaleria ha comercialitzat 33.466 milers de litres de vi, amb un creixement d’un 5,09% amb relació al 2016.

El mercat del vi a Catalunya ha assolit unes vendes el 2017 de 89.597 milers de litres, per un valor de 341.045.000 euros: 50.767 litres venuts estaven registrats sota el paraigua d’una denominació d’origen; 36.460 litres eren vi de taula (sense DO); 2.313 eren ampolles d’importació, i 160 litres, de vins sense alcohol.

Més vi amb DO

La tendència a Catalunya és similar a la de la resta de l’Estat espanyol: el consumidor aposta per vins emparats pel paraigua d’una DO abans que vins de taula (sense DO) i es redueix lleugerament el consum de vi d’importació. Però també és cert que el consum de vi tranquil a Catalunya ha crescut més que al conjunt de l’Estat: a Catalunya va augmentar un 2,03% en volum, mentre que a l’Estat l’increment va ser d’un 1,81%. A més, a Catalunya també es va gastar més en les ampolles triades que a la resta de l’Estat. Mentre que a casa nostra l’increment va ser d’un 8,04% en valor, a l’Estat va ser d’un 7,5%.

El conjunt de les DO catalanes lidera el rànquing de vendes en volum a Catalunya, amb un 35,71% de quota de mercat, davant d’altres denominacions d’origen de l’Estat, que havien estat en les millor posicions en anys passats. Tenint en compte només les DO catalanes, la quota de mercat a Catalunya en volum és liderada per la denominació d’origen Catalunya (11,79% de quota), seguida de Penedès (10,91%), Terra Alta (3,43%), Costers del Segre (2,70%) i Montsant (2,39%).

La DO Rioja, que durant anys ha liderat el mercat a Catalunya, va registrar una quota de consum d’un 27,13% durant el 2017, i, per primera vegada, és superada pel conjunt del vi català.

Al conjunt de l’Estat, la quota de mercat en volum dels vins catalans també ha crescut tímidament, passant d’un 6,04% el 2016 a un 6,64% al llarg del 2017.

Durant la presentació dels resultats anuals, Salvador Puig va remarcar la satisfacció pels resultats registrats, que mostren una tendència a l’alça del consum de vi català que ja va començar en el sector de l’alimentació els anys 2015 i 2016.

Puig va recordar que la producció vitivinícola a Catalunya és de més de 110 milions d’ampolles de vi i de més de 250 milions de cava a l’any, però que l’informe s’ha centrat el 2017 en la producció i consum de vi a Catalunya. Puig també va recordar que el cava (que no s’analitza en aquest informe) exporta un 65% de la seva producció i el vi ven a l’exterior un 45% de les seves ampolles, fet que demostra l’esperit internacionalitzador del sector.

LA FRASE

El vi català ha d’arribar a ocupar una quota de consum d’un 50% del volum a Catalunya
Salvador Puig
director general de l’institut català de la vinya i el vi

LA XIFRA

2,52%
és el percentatge
d’increment de la quota de mercat en volum dels vins tranquils amb DO catalana al país.

Les “anècdotes” de l’1-O

El director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), Salvador Puig, va voler restar importància a l’amenaça latent d’un eventual boicot dels consumidors de l’Estat espanyol als productes catalans, almenys en el sector vitivinícola. Puig va admetre que, mentre que en el sector del cava sí que hi va haver proves evidents del boicot durant el contenciós polític per l’aprovació de l’Estatut, actualment les xifres no confirmen aquesta tendència. Puig creu que la producció del vi a Catalunya és clau dins del sector de la indústria alimentària per la gran capacitat exportadora i l’activitat econòmica que genera al territori, i en destaca el fet que és una activitat impossible de deslocalitzar. Per això, va qualificar d’“anècdota” el canvi de seu social que algunes marques catalanes del sector van fer arran del conflicte de l’1-O i es va mostrar convençut que, en el futur, aquestes marques tornaran a canviar de seu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.