Gran angular

Qui sap què és l’irpf? I l’iva?

centres de formació de tot Catalunya s’han acollit al programa d’Educació Financera a les Escoles impulsat per l’IEF

“Hisenda som tots” se sent en veu baixa enmig d’una classe d’alumnes de 4rt d’ESO del Col·legi Regina Carmeli d’Horta de Barcelona. Tenen poc més de 15 anys i la frase evidència que segueix calant l’eslògan publicitari que va estrenar l’Agència Tributària quan també s’estrenava la democràcia a l’Estat. Cap de la trentena d’alumnes que comparteixen aula amb l’espontani li riu la broma, segueixen amb una atenció admirable les explicacions que fa Eduard Agustí davant d’un power point projectat en una pantalla digital.

Eduard Agustí no és el seu professor habitual, només hi serà avui durant poc més d’una hora per impartir-los un taller sobre una temàtica que tampoc no és l’habitual a les seves classes: els impostos.

Eduard treballa en una entitat financera, i avui de manera voluntària ha deixat la corbata a casa i ha adaptat el seu llenguatge financer a adolescents per impartir el taller Els impostos i tu. Els parla dels impostos directes i indirectes, de l’IVA, de l’IRPF, del frau fiscal i també dels paradisos fiscals, amb explicacions teòriques i casos pràctics. Els alumnes segueixen escoltant amb molta atenció i intervenen quan Eduard Agustí els interpel·la. “Per a què serveixen els impostos?”, comença el voluntari a l’interessat auditori.

-“Per sufragar la sanitat, carreteres, pagar col·legis”, consensuen els alumnes que intervenen després d’aixecar el braç.

-“Molt bé, però també per a serveis socials, han de contribuir a redistribuir la riquesa”, afegeix Eduard Agustí.

El taller s’inclou en el programa d’Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC) impulsat per l’Institut d’Estudis Financers (IEF) juntament amb els departaments d’Ensenyament, Vicepresidència i Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya i amb la col·laboració de diferents entitats financeres. Enguany compleix sis edicions i al llarg del curs arribarà a prop de 360 centres d’ESO i 50 d’adults.

El programa, que ofereix tallers de finances personals impartits per voluntaris, té l’objectiu d’oferir conceptes bàsics d’economia financera. “Vull que els alumnes siguin conscients de l’impacte que té cadascuna de les seves decisions”, explica Agustí abans de començar el taller.

A USTEC, el sindicat majoritari al sector de l’educació, no troben enlloc les bondats del programa.

De fet, hi han fet campanya en contra perquè no s’hi adhereixin les escoles, ja que consideren que les entitats financeres s’han de mantenir al marge del sistema educatiu. “Hi ha al darrere una voluntat de mercantilitzar l’educació en què no hi estem d’acord”, diuen des del sindicat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.