Societat

JÚLIA SANCHEZ

EDUCADORA EMOCIONAL DEL PROJECTE VALORS I ESPORTS DE L’AJUNTAMENT DEL PRAT

“L’esport és un escenari privilegiat per treballar valors”

L’olotina Júlia Sánchez és professora d’educació física i té un postgrau en educació emocional, uns coneixements que ara posa a l’abast dels nens en un projecte al Prat

En què consisteix el projecte que està desenvolupant amb l’Ajuntament del Prat?
El projecte està dissenyat per iniciar els nens que juguen a futbol en categories infantils dins el món de l’educació en valors, de l’educació emocional. He programat el projecte sola però tinc ajuda de l’àrea d’Esports de l’Ajuntament.
En quin àmbit està treballant?
Estic treballant en els tres clubs de futbol del Prat, que són l’AE Prat, l’Atlètic Prat i el Terlenka. Tenen entre 13 i 14 anys, tot i que sempre hi ha algun nen més petit i més gran. És futbol federat, agafo tots els equips de categoria infantil i els estic fent les sessions dissenyades per a aquest projecte. Però és un projecte dedicat a l’activitat lúdica i recreativa en general.
Nanos ja en l’adolescència. Com són en aquesta edat?
Comencen a l’edat del pavo, fan ximpleries, és una edat que molta gent diu que és complicada però si sintonitzes bé amb els nens i t’apropes a ells fent-los bromes però també fent-los fer les coses seriosament s’ho prenen molt bé.
Quins valors promociona el programa?
Vam fer una sessió inicial amb els equips directius dels clubs, els pares i ens nens jugadors per presentar-los el projecte i es va escollir el treball en equip com el fonament del projecte. El segon valor va sorgir d’uns testos que van fer els nens i la fortalesa que va sortir més i que vam escollir com a segon fonament va ser la gratitud. A partir d’aquests dos valors busco activitats fàcils per als nens, jocs o reptes, i els oriento cap als valors i l’educació emocional.
Posi’m un exemple d’aquestes sessions.
La primera sessió que vam fer va ser jugar a estirar cues. A mitja activitat havien de deixar d’estirar cues i agrupar-se amb companys, i s’havien d’apuntar aspectes positius dels companys: sentiments i actituds que el company els desperta, com ara tendresa, alegria, felicitat... Una cosa simple amb què volem arribar a la conclusió que estem molt programats per pensar en negatiu. Intentem buscar que durant cinc o deu minuts els nens transformin pensaments negatius en coses positives.
Com reaccionen els nens?
Els nois estan expectants, també perquè ve una persona de fora. Els treu temps de l’entrenament però també es veu com ho accepten. Jo crec que no són encara conscients de la importància del tema però els clubs ens estan transmetent que estan contents. Els clubs estan col·laborant moltíssim, tenen una bona actitud en el projecte i ens diuen que els nens estan reaccionant de manera positiva.
Ho feu per actuar davant problemes o com a prevenció?
El programa vol iniciar els nens en aquest món. M’agrada treballar amb competències emocionals, i s’ha de començar per la consciència. No ens han educat en aquest món i és important ser conscients emocionalment perquè som éssers emocionals, ens movem per les emocions i actuem per les emocions, les creences i els valors.
No som conscients de les emocions?
No en som conscients, i per això de vegades actuem de manera errònia davant un problema, una situació fora de la nostra zona de confort. El que m’agradaria és aconseguir que els nens fossin una mica més conscients. Aquest programa és curt, va començar a principis de març i acabarà a mitjan juny. Perquè puguin ser competents emocionalment s’ha de treballar tota la vida. Vull iniciar-los i que potser algú sigui més conscient de com actua gràcies a la consciència emocional.
En el futbol infantil veiem sovint pares amb una actitud molt negativa intentant que el seu fill sigui més competitiu. També ha d’implicar-hi les famílies, oi?
Molt. Vam implicar les famílies en la primera sessió que es va fer. Les famílies van tenir veu escollint el primer valor però és un treball que s’ha de fer de mica en mica, no es pot abastar tot.
Quins valors positius transmet l’esport?
Moltíssims, des del respecte fins al treball en equip, la gratitud, la tolerància a la frustració, molt important. L’esport és un escenari privilegiat per poder treballar en valors. L’esport és privilegiat perquè es busca l’acció integral de les persones, perquè és el conjunt de cos i ment, s’ha de saber transmetre tota la part positiva. L’esport no dona valors perquè sí, la persona responsable és qui ho ha de buscar.
I quins té de negatius?
Els mals comportaments per la mala regulació emocional. En el futbol de vegades els futbolistes no tenen la reacció que haurien de tenir. El que hem de fer quan estem mirant un partit a casa i hi ha una situació d’aquestes és explicar als nens què ha passat, per què ha reaccionat així i com podria haver actuat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.