Gran angular

El marró cartró, color de moda

Els fabricants d’embalatges són els beneficiaris indirectes de l’augment del comerç electrònic i la logística associada

SD Smith està ampliant les plantes del Penedès i Torrejón de Ardoz
Els productors de capses assessoren els clients que s’inicien a internet

La crònica històrica situa als Estats Units i en les darreres dècades del segle XIX el naixement del cartró ondulat, la base tecnològica de les omnipresents capses marrons. Pensades per protegir els productes que guarda i facilitar-ne els desplaçaments, el pas del temps no ha fet sinó subratllar les seves qualitats: solidesa, resistència i lleugeresa, a més de les de ser un material reciclable i reciclat. Tot plegat fa de les caixes de cartró una peça essencial de la logística del nostre temps i, concretament, de la modalitat més moderna: la que es deriva del comerç electrònic. Es pot dir sense por d’exagerar que el marró cartró és el color corporatiu del comerç virtual.

Els productors de capses de cartró es freguen les mans. La producció de cartró ondulat a l’estat va arribar als prop de 5.000 milions de metres quadrats el 2016, amb creixements continuats des de 2012, segons dades d’AFCO, l’associació sectorial. D’aquesta manera, Espanya se situa com a quart productor europeu després d’Alemanya, Itàlia i França i davant del Regne Unit. Europa representa un 22% del cartró ondulat que es produeix al món. Símbols econòmics, les capses marrons són un indicador de l’evolució del consum i dels fluxos l’exportació del país; i des de fa uns anys també ajuda a calibrar l’avenç victoriós del comerç electrònic.

Font Packaging.

L’impacte sobre l’activitat de Font Packaging ha estat tal que s’ha creat una divisió del negoci només dedicada a aportar solucions a la nova necessitat dels seus clients. Aquesta empresa familiar especialitzada en l’embalatge industrial, observa com cada cop més clients tradicionals estan entrant en el comerç electrònic, i a la demanda de grans capses per a grups de productes paletitzats, s’afegeix ara la de capses per a l’enviament de productes individuals a domicili. Ramsès Català, director de màrqueting de la firma, reconeix que encara l’impacte sobre la facturació total és reduït però creixent i a ritmes elevats. A més els està obligant adaptar-hi la seva forma de treballar: “Ara dediquem més recursos a assessorar els nostres clients”, explica. El fet és que sovint la penetració de les empreses tradicionals en el comerç electrònic té un punt d’improvisació, almenys pel que fa a com protegir el producte durant l’enviament: “La capsa és en l’últim que es pensa”, es lamenta Català. Precisament per això, Font Packaging, amb plantes a Sant Pere de Riudebitlles, Torrelavit i Sant Esteve Sesrovires, ha creat una nova unitat de negoci, Kartox, per vendre capses a mida a través d’internet, pensades per al nou canal de venda en línia.

DS Smith.

L’assessorament és també la línia de treball que la multinacional DS Smith ha potenciat darrerament, perquè són cada cop més les grans empreses de productes de consum que obren botiga a internet i necessiten suport en el tema de l’embalatge. Eduard Vila, director de vendes de la filial espanyola del grup britànic d’embalatge a mida, explica que basats en l’experiència internacional han desenvolupat eines estàndards i solucions a mida per respondre a aquesta demanda creixent. Vila recorda que la capsa és molt més que un element protector: “Un bon embalatge protegeix el producte, un embalatge genial protegeix la marca”, afirma. Quan la capça és per un producte adquirit en un portal on line, les característiques que ha de reunir són diferents; cal tenir present que el producte en comptes de ser exposat en un linial de botiga, viatjarà directament del magatzem de la fàbrica al domicili del comprador i passarà per moltes mans dins de la cadena logística, la qual cosa implica pèrdua de control per part de la marca; a més l’embalatge ha de fer possible el retorn del producte en cas que no sigui satisfactori. Vila explica que han començat a treballar amb una certa anticipació amb clients que encara no s’han iniciat en el comerç electrònic però que s’ho estan pensant, per evitar errors de principiant.

Però l’experiència de DS Smith en la capsa de cartró per al comerç electrònic no es limita a les firmes de gran consum. Aquesta multinacional present a 37 països i que es va implantat a l’estat amb la compra el 2015 de la divisió de cartró ondulat del grup Lantero, és proveïdor de capses de cartró d’Amazon. Per a la planta que DS Smith té a Torrejón de Ardoz, el gegant dels Estats Units és el principal client i ara està abordant una ampliació per respondre a les necessitats creixents d’aquesta gran botiga.

La planta de DS Smith a Sant Pere de Riudebitlles també proveeix Amazon, però només parcialment (tan sols els serveis centralitzats a Castellbisbal) i tot i que també està ampliant el magatzem amb 6.000 metres quadrats, l’operació no és atribuïble directament a l’auge de la venda on line, segons explica Vila.

De moment, les empreses assenyalen que l’impacte del comerç-e no és important en volum però sí en potencialitat.

LES XIFRES

246.970
Milions de metres quadrats
És la producció mundial de cartró ondulat prevista per al 2018.
8,9%
Exportacions fins novembre
Les vendes a l’exterior van pujar més que les importacions el 2017.
7,2%
Població ocupada
En el quart trimestre del 2017 la indústria tenia 623.000 treballadors més.
5.000
Milions de metres quadrats
Producció de cartró ondulat a l’estat el 2016.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a