Gran angular

Gats i gossos consentits

La humanització de les mascotes està fent augmentar la despesa dels amos. Les empreses que es dediquen a l’alimentació, la salut, el lleure i la bellesa dels animals són negoci pròspers

Firmes de joguines per a gats i gossos tenen catàlegs amb milers d’articles
Les tendències del consum humà com els productes ‘premium’ arriben als animals
Els laboratoris veterinaris ja no venen més per als animals de granja

“Quina pena no ser un gat!” Laurent Dereux, director general de Nestlé Espanya, rematava amb aquestes paraules la presentació a la premsa de la nova gamma de productes premium per a mascotes, entre la qual destaquen les llaunes de Gourmet Gold Fondant de Purina, que s’anuncien com el primer cocoulant per a gats i sobre el qual diuen això: “Una proposta única que ha aconseguit unir a la perfecció una suau textura mousse a l’exterior amb un inesperat farcit de salsa a l’interior”.

La premiumització és una de les grans tendències del gran consum dels darrers anys de la qual els animals de companyia no s’han escapat. “S’ha generat tot un nou segment de mercat al voltant dels productes premium per a gats i gossos i no perquè la mascota ho demani, sinó perquè ho demana el propietari, que és qui compra”, explica Lluc Ferrer, president de l’Associació Espanyola de Distribuïdors i Fabricants de Productes per a Animals de Companyia (AEDPAC).

L’extensió d’aquesta i altres tendències del consum (productes bio, sense greixos saturats, sense gluten, sense sucre, etc.) de les persones a les mascotes forma part del fenomen que es coneix com a humanització dels animals: un afecte sense límits que transforma el gat o el gos en un membre més de la família. Com a tal se l’alimenta, se’l vesteix, se’l diverteix, se li vigila la salut i se’l mima. Moltes empreses ho han detectat i estan llançant al mercat gammes inacabables de menjar, joguines i serveis de bellesa i de salut. Segons Euromonitor International, firma internacional d’estudis de mercat, el sector de les mascotes el 2017 va representar uns 93.000 milions d’euros a tot el món. A Europa, on els grans mercats són el Regne Unit, França, Alemanya i Itàlia, va suposar uns 25.000 milions. El cinquè estat europeu és l’espanyol, amb 1.000 milions d’euros també el 2017.

“El mercat està creixent perquè globalment ho fa i perquè aquí ens estem posant al nivell europeu i encara hi ha marge”, destaca Ferrer. Segons dades d’AEDPAC a Espanya un 40% de les llars tenen animals i gasten de mitjana uns 130 euros per gos, i 91 euros per gat. A Europa, la mitjana és de 217 euros.

Per a Nestlé l’alimentació d’animals de companyia representa un 8% de la facturació a Espanya, inferior a altres mercats europeus, i s’espera que guanyi pes els pròxims anys. Es considera un mercat estratègic per a la multinacional i per això s’està apostant per nous negocis digitals que marquin tendències, segons ha explicat Laurent Dereux. En aquest sentit, va comentar la recent adquisició de tails.com, una plataforma en línia que a partir d’un algoritme i de les característiques del gos prepara i envia a domicili un pinso específic per a l’animal.

TerranovaCNC.

La porció més important de la factura correspon a l’alimentació de l’animal. Al l’Estat espanyol encara un percentatge important de propietaris no donen menjar envasat a les seves mascotes -un 41% en el cas dels gossos-. No obstant això, Sito Herrera, propietari de la cadena d’establiments d’alimentació canina i felina TerranovaCNC, reconeix que l’evolució ha estat enorme d’ençà que va muntar la seva primera botiga a mitjan dels noranta. Aleshores tot just començaven a aterrar als comerços les primeres marques de menjar preparat: “D’aquelles primeres passes en l’alimentació envasada al moment actual en què els propietaris controlen molt què mengen els seus animals i miren si el producte és natural o ecològic s’ha fet un salt cultural en la societat”, explica Herrera. TerranovaCNC és avui dia una cadena amb 90 botigues a Catalunya i 150 a tot l’Estat. Amb un model de creixement de botiga pròpia i franquiciada, l’objectiu és aprofitar l’embranzida per arribar a les 500 a finals de l’any 2015, la qual cosa representa un 10% del sector: “És un sector a l’alça”, reconeix Herrera. El responsable de TerranovaCNC reivindica el rol de lideratge en l’àmbit de la botiga de proximitat i l’assessor nutricional, encara avui dia molt atomitzat.

Entre els factors que han estimulat el negoci al voltant de les mascotes, Sito Herrera assenyala les xarxes socials. La creació de comunitats globals de persones que comparteixen fotos i experiències al voltant de gats i gossos ha alimentat el consum de productes i l’oferta de gadgets s’ha multiplicat fins a xifres sorprenents.

Gloria Pets.

La companyia navarresa de joguines i altres productes per a animals de companyia té un catàleg amb més de 4.500 referències. La majoria són d’altres marques que distribueixen, però també són fabricants i aquest any preveuen tenir fins a 250 models diferents entre els que els reis són els peluixos i els mossegadors de totes les tipologies. Daniel Lizárraga, director general i segona generació de l’empresa, és un fervent divulgador dels animals de companyia i dels beneficis socials de tenir-ne a casa. I també del fet que els propietaris atenguin bé totes les necessitats dels gats i els gossos, incloses les del lleure. Al voltant del joc dels animals ha crescut una gran indústria amb milers de marques i infinitats de joguines, moltes dels Estats Units: hi ha joguines per mossegar, d’estimulació mental, d’ensinistrament, per al lleure interior i per a l’exterior, perquè la mascota jugui sola i perquè ho faci amb el propietari, etc. I això cal afegir tota la tipologia de materials, textures, colors, olors, sons, gustos, formes i dureses difícils d’imaginar.

L’origen de tot això és la pilota de goma i la corda, que amb altres articles per a gossos, van ser a l’origen de Gloria Pets, ara fa uns 40 anys. L’empresa va tancar el 2017 amb una facturació de 6 milions d’euros i preveu créixer enguany fins als 8 milions. El director general de la firma navarresa aspira a situar-la a dalt de tot del sector a l’Estat (l’empresa líder en l’actualitat factura 10 milions).

Vetland.

Com en el cas de les botigues d’alimentació, l’atenció sanitària a animals domèstics està immersa en una gran atomització. I, també com en alimentació comencen a sortir iniciatives que, aprofitant la bona marxa dels negocis per a mascotes, aspiren a crear campions a escala catalana o estatal. Aquest és el cas de Vetland, una cadena de clíniques veterinàries que va néixer el 2015 per iniciativa de Detriavall, un holding que té diferents negocis en el camp assistencial. Ara facturen 1,5 milions d’euros i tenen una dotzena de centres, però ambicionen obrir fins a un centenar el 2021. Marta Serrano, directora d’operacions, explica que la consciència sobre la salut de les mascotes ha crescut molt els darrers anys, però que encara hi ha molt camí a recórrer. De fet, el tiquet mitjà de les clíniques està entre els 15 i els 17 euros, la meitat que en altres països europeus. Encara els animals són portats al veterinari només quan s’han de vacunar i desparasitar o quan hi ha problemes de salut. A Vetland volen potenciar els programes de prevenció, amb revisions anuals, que podrien allargar sensiblement la vida de les mascotes.

Una millor atenció sanitària, una alimentació de més qualitat i adaptada i una atenció superior al lleure dels animals té com a conseqüència un augment de l’esperança de vida de les mascotes, que en el cas dels gats pot arribar als 20 anys, i a 15 en el dels gossos. El sacrifici de l’animal ja ha deixat de ser la primera opció quan es presenten problemes de salut des del moment que el propietari està disposat a assumir els costos de les proves i els remeis mèdics.

Calier.

Això ho saben molt bé als laboratoris Calier, l’ensenya de salut animal del grup català Indukern. Enguany celebren el 50è aniversari de l’empresa, Durant uns 30 anys van estar centrats exclusivament en medicaments per a animals de granja: porcí, boví i aviram. Però fa uns vint anys van començar a produir un genèric per a gats i gossos que va ser la porta a altres medicaments per a aquest mercat: antiparasitaris, antiinflamatoris, antibiòtics, per a la fatiga cardíaca, etc., molts dels quals són fàrmacs de capçalera i d’ús freqüent. Més recentment van adquirir el negoci veterinari dels laboratoris Salvat, que va reforçar la cartera de productes per a animals domèstics. El fet és que la part del negoci que més creix és la destinada a gats i gossos i, segons explica Quim Tarés, director de màrqueting i serveis tècnics de Calier, en pocs anys podria superar en facturació la tradicional, quan fa menys de vint anys no representava res. “Les vendes per als animals de producció són més estables, evolucionen a la par que l’economia i la població, en canvi la relacionada amb els animals de companyia és més volàtil i es dispara quan la renda de les famílies millora”, explica Tarés. En l’àmbit mundial, aquest sorpasso ja s’ha produït: si fa deu anys el 40% de les vendes dels laboratoris veterinaris eren en medicaments per a animals de companyia i el 60% per als de producció; avui dia els primers ja suposen el 55%. Calier, que exporta a 80 països i té filials en 11, va vendre per valor de 74 milions d’euros el 2016.

Artero.

La bellesa i la moda tampoc no estan al marge d’aquest lucratiu negoci. Artero és una marca de Vilassar de Dalt que comercialitzadora productes de cosmètica canina. S’ha convertit en una referència mundial en un camp que evoluciona ràpidament. De fet ja no es parla de perruquers de gossos, sinó d’estilistes. I això no ha fet més que començar.

LES XIFRES

7,41 M
Població.
El 2016, el cens de gats i gossos a tot l’Estat va assolir la xifra de 7,41 milions. El gos és l’animal de companyia preferit.
93.000
Negoci.
93.000 milions d’euros és el valor del mercat mundial de les mascotes. 25.000 milions corresponen a Europa.
40%
Llars.
Percentatge de famílies amb alguna mascota. A Espanya es comptabilitzen unes 5.000 botigues especialitzades i unes 6.000 clíniques veterinàries.
70%
Alimentació.
El menjar suposa la principal font de despesa destinada als animals de companyia. Encara hi ha molts propietaris que no els donen menjar específic.
8%
Veterinaris.
És l’increment del sector de veterinària el 2016.
La dieta BARF

La moda de l’alimentació crua BARF

Les sigles BARF, en anglès, i ACBA, en català, designen una tendència en alimentació animal que es basa en l’ús de productes crus, que segons els defensors, és la més adequada per a gats i gossos.

Ikea per a mascotes

La república independent canina i felina

Amb el lema: “Fets per als membres de la família de quatre potes”, Ikea ha creat en alguns països la línia de mobles i objectes Lurvig per a gats i gossos.

EMPRESES PET-FRIENDLY

Mascotes que fan la feina més suportable

Portar el gat o el gos a l’oficina beneficia la salut mental i física dels empleats. Així ho afirma Purina, que cerca empreses que s’afegeixin a la seva campanya Pets@Work Alliance.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a