Societat

JORDI UMBERT

MÚSIC, PEDAGOG I DIRECTOR DE L’ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DEL PRAT

“La formació artística aporta creativitat i autonomia”

L’Escola Municipal de Música del Prat ha estat guardonada amb el premi Baldiri Reixac a la innovació educativa de la Fundació Carulla pel projecte ‘EntreInstruments’

Què treballa el projecte ‘EntreInstruments’?
Des de l’Escola Municipal de Música hem introduït a quatre escoles de primària del Prat l’aprenentatge dels instruments orquestrals a tots els nens de la classe. Ho fem amb professors especialistes i un banc de més de cent instruments, que es queden a les escoles perquè els nens d’entre tercer i sisè de primària els toquin. El programa va començar fa quatre anys i s’ha desplegat progressivament. La idea és democratitzar l’accés als instruments musicals, ajudar aquestes escoles a enriquir els seus projectes d’educació artística i intentar que això serveixi com a element de reconeixement social d’aquell centre i de relació amb les entitats que també es dediquen a la música i les arts.
En quines escoles s’està fent?
Va començar a la Pepa Colomer amb el projecte EntreCordes, que reprodueix part del format d’una orquestra de corda amb violins, violes i contrabaixos. També s’hi van posar ukeleles perquè no volem implementar un programa nostre sinó construir-lo amb l’escola. En aquella escola hi ha una especialista en instruments de corda polsada i s’havia d’aprofitar el potencial. A la Sant Jaume hem fet un projecte amb violins, violes i violoncels. Vam començar amb dos projectes de corda perquè al Prat hi ha molta tradició de bandes de vent però no tant de corda, i vam pensar que valia la pena anivellar-ho. La tercera va ser la Jacint Verdaguer, amb un projecte de vent aprofitant que l’especialista de música és flautista, i s’ha muntat una plantilla de flautes, clarinets, saxos, trompetes i trombons. L’últim projecte, a la Joan Maragall, és l’EntreTradis, amb instruments d’arrel tradicional: gralla, flabiol, acordió, timbals i violins.
Hi ha previsió d’ampliar-ho a altres escoles?
No de la música, però sí que hi ha el projecte municipal Interseccions, que té cinc línies de treball: l’educació artística, el foment de la lectura, l’aprenentatge de l’anglès, el coneixement de la cultura popular i el patrimoni i el coneixement científic i tecnològic. Amb música només arribem a una tercera part de les escoles, però amb diferents projectes arribem a tothom. Totes les escoles han tingut oportunitat de tenir alguna acció singular, però EntreInstruments és el que fa més temps que funciona.
Com s’està fent l’ensenyament de la música ara a les escoles?
A la primària la fan especialistes de música, és curricular i tenen una hora o una hora i mitja a la setmana. Venim d’una època en què l’especialista no era obligatori i a qualsevol professor li tocava fer la música. El que passa és que hi ha una professora sola amb tota la classe i sense instruments per poder treballar, només la flauta de bec i petits instruments de percussió, i això no deixa conèixer altres tipus d’instruments. Amb els recursos actuals no poden tenir l’experiència instrumental que nosaltres els ajudem a tenir. L’aprenentatge instrumental té dificultats però estem molt contents, i una de les coses de les quals estem més contents és que hem aconseguit treballar d’igual a igual amb els especialistes de música de les escoles. No els imposem el nostre projecte i això li dona força.
Com a pedagog i músic, què creu que aporta l’educació musical als nens?
És interessant la formació artística perquè aporta creativitat, autonomia, concentració i capacitat d’escoltar i d’esforçar-se. Com que fem les classes en grup, és com un esport col·lectiu en què es practica el treball en equip i la cooperació.
I el fet d’aprendre un llenguatge diferent què els aporta?
Hi ha estudis que diuen que la pràctica musical millora habilitats del cervell vàlides per a les llengües i les matemàtiques, però la nostra manera de treballar no passa gaire per la lectura sinó més pel treball de l’oïda i els jocs d’imitació. La lectura musical no és molt present, però el llenguatge musical, els contrastos, l’expressivitat sí que es treballen d’una forma vivencial i entenem que això es pot traspassar a altres llenguatges.
Quin volum d’activitat té l’Escola Municipal de Música?
És la primera escola municipal de música i es va obrir el 2014. En aquests quatre anys ha crescut molt. Ara hi ha 700 alumnes, nens i adults de tots els nivells, a banda dels 530 alumnes de les escoles de primària que participen a EntreInstruments. El curs que ve passarà a ser una escola de música, teatre i dansa. Començarem amb una sensibilització artística per a nens de quatre a set anys de forma pluridisciplinària, amb professors de música, teatre i dansa. A partir de vuit anys organitzaren uns grups de teatre i dansa que començaran des de zero, i als adults els ensenyarem dansa contemporània i clàssica. També tenim musicoteràpia, fem activitats en un centre de discapacitats i tenim un grup de percussió inclusiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.