Societat

JAVIER DE MENDOZA

COFUNDADOR DE INDRONE PARK, EL PRIMER ESPAI TANCAT PER PRACTICAR AMB DRONS DE L’ESTAT

“Mirem d’evitar la decebedora estrena del regal estrella, els drons”

Tres socis han creat el primer espai tancat per iniciar-se en el vol amb drons en una nau industrial de l’Hospitalet de Llobregat. Hi practiquen els neòfits i els experts s’hi entrenen

Què és l’Indrone Park?
Un espai per a l’oci. El dron ha estat el regal estrella dels últims cinc nadals, però entre falta de coneixements, normatives indefinides i instruccions en anglès o xinès... el primer vol acostuma a ser dramàtic i desencoratjador. Pot ser que una connexió fallida fa que el dron no voli, i es deixa al prestatge i s’oblida. Mirem que aquest regal, que és car, s’amortitzi. Hem posat en marxa el primer espai de pràctiques de vol indoor d’Europa. Personalment tenia una productora audiovisual i d’aquí vaig iniciar-me en els drons, em vaig treure el títol de pilot, etc.
Però és millor volar a cel obert.
El vol a l’aire lliure no està permès en nuclis urbans, i aquí es pot fer amb tot tipus de meteorologia o llum. En l’indoor resols els primers vols furtius al parc que poden ser decebedors per l’ansietat de fer anar el dron després d’un regal. Com moltes altres activitats, millor si els inicis es fan supervisat per un monitor. Evitem ensurts amb la primera experiència i fem que sigui positiva. L’indoor et fa adquirir habilitat, destresa i perícia pilotant perquè l’espai és reduït. Els qui competeixen l’utilitzen per practicar i els qui s’inicien, per fer-ho tutelats.
Tan decisiu és el primer vol?
Si la primera experiència és bona i s’aprèn a poc a poc, el pas següent és acabar pilotant drons més potents o fer curses, fins i tot. El guiatge visual des de lluny dels primers vols s’acaba substituint pel guiatge amb la càmera dins del dron. Un cop domines la conducció visual, i fas unes piruetes, ja has de passar a les ulleres que et connecten amb la càmera. És el pas natural. No només per fer curses, sinó per veure paisatges o vistes des d’espais o alçades no accessibles. La tecnologia FPV (First Person View) et permet conduir-lo des d’un seient i amb unes ulleres que et mostren la imatge de la càmera del dron. La conducció amb ulleres et genera una gran adrenalina i emoció, a banda de la velocitat, que és lineal i prou.
Costa molt obtenir el títol de pilot de dron?
No. Hi ha un examen teòric i practic, amb una prova de ràdio inclosa. I després et cal pràctica. L’Agència Estatal de l’Aire acaba autoritzant-te com a pilot professional. Hem passat de 200 a 1.500 en un any.
Per on es pot volar?
No es pot volar en nuclis urbans, ni prop d’un aeroport, ni sobrevolar persones ni aglomeracions, ni en una àrea metropolitana. Només en nuclis urbans allunyats 8 o 15 km d’algun aeroport. Gairebé tota la costa catalana està inhabilitada per fer volar drons perquè està habitada. La normativa facilita el guiatge visual, però no el pots fer servir en cas de perill, que sempre és massa subjectiu.
La considera exagerada?
No s’ha fet definitiva des de novembre. Fins llavors i encara ara, hi havia dubtes sobre les normes i sancions per un mal ús. Millor prevenir que curar, però potser prevenim massa. No hi ha hagut gaires accidents. Amb els drons d’oci només et pots entortolligar els cabells o fer algun tall... Tot i així, la norma sembla fins ara correcta.
Quina tipologia d’usuari tenen els drons?
Hi ha aficionats que prèviament ho eren de l’aeromodelisme, però sobretot provenen del vídeo i la fotografia. Alguns drons ja duen la càmera incorporada per fer gaudir els amants de la fotografia aèria i els qui volen fer més piruetes. Però pocs s’hi guanyen la vida, encara.
Quin ús poden tenir?
Cada cop s’utilitzen més els drons com a eina laboral d’observació d’espais inaccessibles. Sobretot en l’agricultura, per al control de les plagues buscant colònies d’animals amb càmeres d’infrarojos, valorant la fertilitat del terreny, o en l’agricultura extensiva. Però també en la tipografia de precisió, reparació i control infraestructures elèctriques o embassaments o antenes... Les càmeres d’infrarojos o tèrmiques detecten la presència d’animals... Són ideals per a treballs perillosos on se substitueix les persones. Es poden comprovar línies elèctriques o embassaments des de la cadira de l’oficina o des d’un lloc segur... En l’àmbit del transport encara és experimental.
Formen personal per a empreses?
No. Però sí que fem tallers d’habilitats directives, lideratge, etc. Tot i que l’activitat principal és l’oci, en família o per a grups.
Quin és el futur del dron: oci o professional?
L’un porta a l’altre. Molts usuaris d’oci generaran pilots professionals de la F1 de l’aire, com els pilots d’avions d’acrobàcies, etc. Un dron de cursos costa entre 200 i 300 euros. Les ulleres de cursa valen quasi més que el dron. No és barat, però es poden buscar patrocinis perquè és un món per a totes les edats i amb força presència a les xarxes socials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.