Gran angular

Entre els estudis o el cotxe

La dona lidera la sol·licitud de préstec per estudiar i l’home, per comprar un cotxe, segons CrediMarket

Pagar impostos és la primera necessitat dels més grans de 65 anys
El desig de millora professional dur a la necessitat de reciclar-se

Es poden fixar pautes sociològiques, i fins i tot antropològiques, tot fent una anàlisi de qui, home o dona, demana un préstec per a un fi determinat, i a quina edat. Això és el que ha dut a terme el comparador financer CrediMarket, que ha fet un recull de dades en què s’observa que les dones són molt més demandants de préstecs per a estudis i tractaments mèdics que no pas els homes, els quals de manera abassegadora guanyen a l’hora de demanar diners per a l’adquisició d’un cotxe o una moto.

L’anàlisi sobre les sol·licituds de préstecs rebudes pel comparador CrediMarket el darrer any ens il·lustra que, en gairebé totes les franges d’edat, les dones superen els homes en el finançament dels estudis, sobretot en les franges de 35 a 44 anys i de 45 a 54 anys.

Tornar a treballar.

Per a una de les responsables de l’estudi, Maica López, és clar que “un dels motius que podria explicar aquest interès superior de les dones pels estudis és la reincorporació total al mercat laboral després de ser mares, si ho han estat. Després d’uns primers anys de nens petits i menys temps per dedicar-se a elles mateixes, tornen a reprendre la seva vida i, entre altres coses, poden reciclar la seva formació”. Així mateix, hi afegeix un correlat que dona encara més significat a la dada: “La mitjana d’edat per ser mare està, a Espanya, en els 32 anys i la reducció de jornada, si es demana, es pot allargar fins als 12 anys dels infants, així que moltes dones aprofiten per tornar a dedicar-se de ple a la feina i intentar, ara que tenen més disposició, millorar professionalment.”

Quant a préstecs per pagar tractaments mèdics, les peticions de les dones superen les dels homes folgadament, sobretot en el període que va entre els 35 i els 64 anys. Podríem vincular més responsabilitat financera al gènere dona? Per a Maica López: “Les dones tendim a ser més reflexives i plantegem més preguntes.”

Alguns trets del patriarcat semblen immutables, malgrat el pas del temps: en la demanda d’un crèdit per comprar un cotxe o una moto, el domini masculí és incontestable, fins al punt que només en la franja de 35 a 44 anys, per comprar un cotxe, les dones superen el 25% a l’hora d’anar al banc a demanar diners per a l’adquisició d’aquest bé. Maica López posa l’accent en el fet que “les desigualtats es constaten en totes les franges d’edat”.

Viure al dia.

L’estudi de les preferències de crèdit segons l’edat permet fixar tot un itinerari d’usos i costums. Com resumeix López, “tot indica que els més joves, fins als 34 anys, viuen més al dia, centrant les seves despeses en el motor i l’oci; a partir d’aquí, i a mesura que passen els anys, si bé els vehicles continuen presents, s’hi afegeixen noves finalitats, com ara comprar electrodomèstics o parament de la llar, possiblement per la compra d’un immoble, i la inversió en un negoci”. Segons els registres de CrediMarket, entre les persones de 18 a 34 anys comprar una moto és el principal motiu per demanar finançament al banc, seguit de fer un viatge i, en tercer lloc, comprar un cotxe, en el cas de la franja de 18 a 24 anys, i la reparació del vehicle, entre les persones de 25 i 34 anys.

Dels 35 als 44 anys, la compra d’una moto continua estant al capdamunt de tot, però ja apareix en un segon lloc la inversió en un negoci propi, mentre que la tercera prioritat és el parament de la llar. Dels 45 als 54 anys, l’oci és la motivació més important per sol·licitar un préstec, però ja apareix en un segon lloc el finançament dels estudis, tot restant l’adquisició d’un electrodomèstic en un tercer lloc.

El préstec per comprar un vehicle torna a ser el més important en la franja dels 55 als 64 anys, però l’edat ja fa aparèixer altres prioritats, com ara el tractament mèdic, mentre que el pagament d’impostos i multes apareix en un tercer lloc.

Més enllà de l’edat de jubilació, als 65 anys, el principal motiu que impulsa l’estalviador a anar a demanar un crèdit és el pagament d’impostos i multes, mentre que el tractament mèdic és en el segon lloc, i la imprevisió familiar, en la tercera posició.

Mateixes preocupacions.

Una de les qüestions que poden venir a la ment és si els motius que impulsen els actuals millennials (els de la franja dels 18 als 24 anys) són semblants als que tenien els baby boomers (més grans de 55 anys) quan tenien la seva edat. Per a Maica López, “les prioritats dels millennials quant a la sol·licitud de finançament no s’allunyen gaire de les de fa uns anys. El motor, poder comprar-se un cotxe o una moto o fer un viatge es mantenen com a objectius principals”. Així doncs, els hàbits de consum no semblen alterar-se substancialment amb el pas de les generacions.

Una lliçó de prudència

Aquesta revisió de quina és la tendència de l’usuari de banca quan s’acosta a un banc per demanar diners que facin realitat els seus desitjos té lloc després d’una crisi que va ser, entre altres coses, creditícia. Què n’ha extret el deutor de la crisi? Per a Maica López, “en general, la crisi ens ha fet a tots més prudents a l’hora de demanar finançament, sigui del tipus que sigui”.

Hi afegeix que “d’una banda, s’han vist o viscut situacions personals que han impressionat la gent”. Així doncs, “no només fem els números més amb detall sinó que també ens informem molt millor a l’hora de contractar qualsevol tipus de producte bancari, i comparem ofertes i intentem entendre millor què implica cada punt d’un crèdit”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.