Gran angular

El Port de Barcelona avança en el procés de digitalització

PierNext divulgarà la transformació del sector i dinamitzarà l’ecosistema innovador a l’entorn portuari

La iniciativa forma part de Digital Port, projecte iniciat l’any passat
PierNext pretén posicionar-se com una plataforma d’anàlisi i reflexió

El Port de Barcelona continua en el camí cap a la seva digitalització i la de l’entorn de la comunitat portuària. I ho fa enllaçant un cop més amb l’ecosistema emprenedor de la ciutat de Barcelona.

“El nucli del nostre model d’innovació és la visió que tenim a llarg termini. L’anomenem visió 2040 i es basa en quatre punts: establir un model per gestionar la innovació amb estructures informals, sense rigidesa; explicar el que estem fent –d’aquí neix el PierNext, una plataforma digital de coneixement, presentada el setembre passat–; la creació d’aliances amb el nostre entorn i també amb les administracions públiques, les universitats i els centres de recerca, perquè no podem innovar sols i, per tant, parlem d’innovació oberta; i, finalment, la creació d’un entorn propici per a la innovació impulsant accions perquè el talent sorgeixi des de dins mateix del Port de Barcelona”, explica Carles Rúa, responsable de projectes estratègics i innovació de la instal·lació portuària.

Després de la posada en marxa de dos programes dirigits a propiciar la innovació, com el Port Challenge Barcelona -impulsa la creació de negocis innovadors amb base tecnològica que han de contribuir a millorar l’eficiència, la competitivitat i l’excel·lència del servei de la comunitat portuària– i el Port Innova-Barcelona Port Hackaton –que promou el port en col·laboració amb l’empresa noruega d’innovació Induct, en el qual les empreses i institucions vinculades al port llancen reptes als alumnes que hi participen, i on els millors projectes passen després a l’acceleradora–, ha arribat l’hora del PierNext, (piernext.portdebarcelona.cat), un hub digital de coneixement a través del qual el Port de Barcelona divulga iniciatives innovadores que estan transformant el món de la logística, el transport i els ports en l’àmbit internacional.

Editat en català, castellà i anglès, PierNext es vol posicionar com una plataforma d’anàlisi i reflexió sobre innovació en l’àmbit portuari i marítim. La iniciativa s’emmarca dins del projecte Digital Port, que es va posar en marxa el 2017 amb l’objectiu d’impulsar la digitalització de l’entorn portuari, que s’ha definit en 54 iniciatives prioritàries que es troben en diferents fases d’execució. “Dins d’aquest procés, estem creant aplicacions, productes i serveis que ens han de permetre ser més eficients i competitius, tant al Port de Barcelona, com a organització, com als operadors i clients de la comunitat portuària”, va afirmar Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, en la presentació de la nova plataforma.

‘Hub’ de coneixement.

“Amb PierNext pretenem estimular el debat global sobre el futur del comerç internacional, la logística i els ports, a més de dinamitzar l’ecosistema innovador que en els darrers anys s’ha generat al Port de Barcelona, a partir d’iniciatives impulsades tant per la mateixa instal·lació com per operadors i empreses privades que operen al seu recinte”, comenta Rúa.

Barcelona és la quarta ciutat europea on més capital s’inverteix en start-ups –el 58% del total de l’Estat espanyol– i és la tercera preferida pels emprenedors per fundar-les. “Des del Port de Barcelona volem sumar i aportar, explicar com es produeix la gran revolució digital al nostre sector, però també mostrar totes les possibilitats que aquesta transformació pot oferir, tant en captació d’inversió com de talent”, va manifestar Conesa.

Amb PierNext, segons Rúa, “el port pretén contribuir a enriquir el clúster innovador de Barcelona amb una mirada especialitzada en el món logístic i portuari”. La nova plataforma aprofita els recursos de la comunicació digital per presentar de manera atractiva i organitzada les tendències i experiències més disruptives que s’estan desenvolupant en l’àmbit de la logística, el comerç internacional i els ports.

“Conté set seccions, que es corresponen amb els sis elements principals del model smart port: logística, mobilitat, economia, medi ambient, persones i governança, i una d’addicional, dedicada a la tecnologia, “que hem afegit per la seva transversalitat i per destacar totes aquelles innovacions que tenen un elevat component tecnològic o digital”, explica Rúa. El hub digital de coneixement s’actualitzarà de manera continuada i presentarà els continguts en forma de reportatges acompanyats de vídeos, infografies i altres recursos gràfics, alhora que inclourà contribucions d’experts en cada una de les seccions en què està organitzat.

El Port de Barcelona “sempre ha estat molt innovador”: “Va ser el primer a tenir una ZAL, nom que, per cert, tenim registrat. Va ser el primer a desenvolupar terminals interiors, a crear una entitat de gestió per al Port Vell, tindrem una de les poques marines seques que hi ha al món i formem part de la ChainPORT, unes reunions que fem entre els ports líders del món per posar en comú les millors pràctiques. Necessitàvem una plataforma per donar a conèixer tota la nostra activitat innovadora”, conclou Rúa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.