Economia

Mercadona aposta per la venda en línia a Catalunya

La cadena inaugurarà al juny a la Zona Franca un “rusc” o magatzem exclusiu per a les comandes fetes telemàticament

Començarà cobrint el districte de les Corts i donarà feina a 300 empleats

Mercadona es vol fer forta en la venda en línia a Catalunya. El president del gegant valencià de la distribució, Juan Roig, va anunciar ahir, durant la presentació de resultats del grup, que una de les principals apostes d’aquest any serà la pròxima inauguració a Barcelona d’unes instal·lacions logístiques, un “rusc” en la terminologia interna, per servir exclusivament la venda en línia de la cadena, la branca Mercadona Online. La posada en marxa del complex està prevista per al 12 de juny. Tot i que se’n va comunicar el volum de la inversió, el magatzem ja s’està habilitant a la Zona Franca, amb la previsió d’uns 30.000 repartiments mensuals i que donarà feina a unes 300 persones. Aquest projecte dissenyat ad hoc i de manera exclusiva per a la venda en línia emula el projecte pilot que es va posar en marxa el maig del 2018 a València i que ja factura 2,2 milions d’euros mensuals.

Roig va subratllar l’interès de Mercadona per aquesta àrea, ja que es preveu la inauguració d’un altre “rusc” a Madrid a final d’any o principi del 2020 i a continuació es replicarà la mateixa fórmula de magatzem per a les comandes en línia a totes les grans ciutats de l’Estat, com ara Saragossa, Bilbao, la Corunya i Màlaga. La de Barcelona operarà de moment en un districte, el de les Corts, per anar creixent “fent taca d’oli” a mesura que la demanda es vagi ampliant, de manera similar a com ha funcionat la iniciativa a València.

Resultats de l’any

El grup va incrementar totes les seves xifres l’any passat, començant per la facturació, que va créixer un 6% fins als 24.305 milions, amb un increment mitjà de 50 tiquets diaris per botiga. Això ha permès que la quota de mercat del grup a l’Estat ja sigui d’un 27,5%, després d’una pujada durant l’últim exercici de 0,8 punts percentuals. El benefici net després d’impostos es va disparar un 84%, fins als 593 milions d’euros, dels quals Roig va subratllar que 130 milions es distribuiran en forma de dividends entre els accionistes.

Mercadona, que disposa d’uns 260 súpers a Catalunya i una xarxa d’uns 1.636 botigues en total, repartits entre l’Estat i uns quants a Portugal, va obrir el 2018 uns 29 establiments i en va tancar uns 20. Els tancaments van respondre, segons va indicar el president de Mercadona, al fet que les botigues no s’ajustaven als estàndards de qualitat i eficiència de la cadena. Roig va comentar que en els pròxims cinc anys hi ha prevista una important reorganització del model d’establiments per potenciar el que anomenen Botiga 8, de perfil més eficient.

Entre les novetats que també s’estan introduint hi ha la secció A punt per menjar, amb productes ja cuinats o preparats per al consum, que el mateix Roig va indicar que seran “el menjar del segle XXI”, pel ritme i les condicions de vida d’una societat en evolució. La bona acollida d’aquesta secció farà que al llarg del 2019 la iniciativa s’estengui a 250 supermercats de la cadena.

En el capítol de proveïdors, Mercadona també ha modificat la seva estratègia i s’ha diversificat i ha passat de tenir proveïdors únics per a cada grup de productes a buscar-ne l’especialització. Així, dels 110 interproveïdors (companyies que elaboren productes en exclusiva) amb què comptava el 1998 ara en té 1.400, molts dels quals no serveixen a tota la cadena, sinó que s’adapten a la capacitat productiva i les demandes de cada territori.

LA FRASE

Catalunya em preocupa, però és una cosa entre Barcelona i Madrid i caldrà pactar, que no és tan difícil
Juan Roig
PRESIDENT DE MERCADONA

Les xifres del gegant

Quant a l’esforç inversor pensat per als pròxims cinc anys, Roig va calcular uns 10.000 milions fins al 2023, per a la potenciació de les botigues eficients, la secció de preparats i Mercadona Online, així com l’expansió per Portugal. Del total d’establiments, en els pròxims anys 500 canviaran de lloc i 700 es reformaran. “I ho farem sense endeutar-nos”, va comentar.

I és que Roig no s’hi posa per poc. Els objectius de facturació per al 2019 són de 25.200 milions, amb una inversió només en aquest exercici de 2.300 milions i un increment de plantilla previst de 1.000 persones. Aquest pla ambiciós escurçarà un 27% el benefici net, que pot quedar al voltant dels 435 milions, un sacrifici que, segons Roig, prové del compromís de complir fil per randa els objectius i la filosofia de l’empresa de posar el client –“el cap”, en argot intern– i els treballadors davant de l’obtenció de resultats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.