Empreses

Ceinsa tria Portugal per començar la seva internacionalització

La consultora especialitzada en sistemes retributius té fama pels seus informes salarials de sectors

La firma ha obert tres oficines a l’Estat: a Madrid, a Bilbao i, l’any passat, a València

Centro de Investigación Salarial, Ceinsa, una consultora de Barcelona especialitzada en sistemes retributius i compensatoris, farà el primer salt fora d’Estat espanyol amb una primera oficia a Lisboa. L’entrada a Portugal serà l’any vinent, però encara no s’ha decidit si serà amb soci local o directament. Serà el primer pas d’un creixement cap a Europa.

La internacionalització arriba quan la firma acaba de fer 25 anys, i després d’un període de fort creixement: la facturació s’ha doblat els darrers quatre anys i enguany l’increment podria ser del 25% i superar àmpliament el milió d’euros. Aquesta evolució ha anat acompanyada de l’obertura de delegacions a l’Estat. Primer va ser la de Madrid, considerada estratègica, perquè els facilita accés a un perfil d’empresa gran, seguida de la de Bilbao, que va obrir fa tres anys, i la de València, l’any passat. “Amb aquestes quatre seus cobrim tot l’Estat i no tenim intenció d’obrir-ne més”, afirma Josep Capell, soci i director general de Ceinsa.

Capell va agafar el testimoni de la consultora ara fa cinc anys de mans del fundador, Manuel Osorio, que finalment es va jubilar en fa tres, després d’un temps de relleu. Actualment, la propietat de la firma és al 50% dels dos. Aquest canvi en la cúpula ha variat l’estratègia de creixement: “No concebo Ceinsa com un despatx sinó com una empresa i potser per això tinc inclinació al creixement”, explica Capell. No obstant això, el director general de la firma, reconeix que aquesta pulsió l’ha de controlar perquè és un negoci molt sensible als cicles econòmics, que pateix profundament les crisi amb caigudes importants de les vendes: “Al final fem un producte de luxe”, es lamenta. En tot cas, l’empresa està ampliant plantilla i aviat s’incorporaran quatre treballadors.

El model de negoci de Ceinsa es basa en tres activitats diferents però que s’alimenten entre elles. La primera, per volum de facturació (50%) és la consultoria. Treballen mitjançant projectes per encàrrec d’una empresa (ja han superat el miler de clients), tant des del punt de vista operatiu com estratègic i en dos camps principals: el disseny de polítiques de compensació i la gestió del talent. En aquest camp, Ceinsa diu que és líder en un mercat en què competeix amb multinacionals com Mercer i Willis Towers Watson.

Aquest negoci és, encara avui dia, força personalista, i Capell reconeix que sovint ha de continuar fent de consultor i alhora treballar la seva marca personal (amb llibres i conferències), en comptes de dedicar-se més a comandar el creixement, fet que també suposa un cert fre en aquests moments, i que s’intenta reorientar.

Informes sectorials.

El coneixement i la notorietat que té Ceinsa tenen el seu origen, en bona mesura, en els informes sectorials de remuneració que elabora i publica la firma des dels seus inicis. Actualment, en publiquen una trentena i la xifra va creixent: fa dos anys es va fer el primer de turisme i ara està en preparació un del món immobiliari. S’elabora en base a enquestes a unes 500 empreses del sector i la informació que s’obté alimenta un banc de dades, que és una font inestimable de coneixement i motor de la innovació. “És el nostre laboratori”, indica el director general. Els informes són només el 15% de la facturació, però la importància és crítica perquè proporcionen penetració en determinats sectors, per aquest motiu, l’expansió internacional també tindrà com a punta de llança aquests informes.

Eines informàtiques.

Per gestionar tanta informació, Ceinsa va desenvolupar eines informàtiques, que primer van ser internes i amb posterioritat es van posar a l’abast del públic. On People és un programari de gestió de persones en les organitzacions que transcendeix el que és un ERP i entra en tot el que és la planificació estratègica dels recursos. Actualment, Ceinsa té un departament de desenvolupament informàtic que treballa en aquest camp, que proporciona a la companyia el 35% dels ingressos i, el que no és menys important, una certa estabilitat en els números. El repte és incorporar la intel·ligència artificial als futurs programes.

El perfil del client de Ceinsa és molt ampli i abasta des de pimes de 50 treballadors fins a multinacionals de milers de treballadors.

CEINSA

Facturació
900.000€
Treballadors
21
Any de fundació
1994
L’èxit de Ceinsa es deu en bona part a la visió de Manuel Osorio, que va crear un model basat en uns informes que proporcionen, d’una banda, coneixement i, d’una altra, notorietat. També va innovar amb les eines informàtiques que, finalment, són una altra font d’ingressos.
Evolució

Pagar més o millor?

Tenir i retenir els millors professionals és la palanca d’èxit de les empreses. Retribuir bé és clau, però insuficient. “Cada vegada més, els treballadors valoren aspectes que van més enllà dels diners, com ara la facilitat per conciliar o l’activisme social de l’empresa”, diu Capell. “Nosaltres no ensenyem a pagar menys, sinó millor”, subratlla.

Són els signes dels nous temps, si bé hi ha molta “empresa familiar paternalista”, puntualitza. Una dada a tenir en compte: els joves són menys fidels a l’empresa i més als projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.