Emprenedors

Una etiqueta per avaluar els aliments

La UB crea una ‘spin off’ que ajuda els fabricants de productes frescos

L’ambiciós repte de reduir el malbaratament alimentari i alhora estalviar costos a les empreses agroalimentàries, supermercats i distribuïdores de productes frescos envasats és possible gràcies a una tecnologia que es va començar a desenvolupar fa uns anys al departament d’electrònica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona. L’equip, encapçalat per Daniel Prades, va dissenyar una tecnologia que corregeix la distorsió de color de les imatges digitals. Alguns cops, per la il·luminació ambiental o per les mateixes càmeres, surten fotos que no són fidels a la realitat pel que fa al color, i aquesta distorsió molesta per a certes aplicacions.

A partir d’aquesta recerca, alguns dels científics, i amb la captació de nous perfils més de gestió, com el de María Eugenia Martín, van crear el juny del 2018 l’spin off Color-Sensing, que s’ocupa de buscar aplicacions i convertir la recerca bàsica en recerca aplicada.

Després de mesos de molta reflexió i anàlisi de les necessitats dels diferents sectors industrials van definir el seu primer producte, que encara està en fase de desenvolupament. Es tracta de FoodSensing, una etiqueta intel·ligent que ajuda els fabricants i detallistes d’aliments a reduir el malbaratament i a afegir qualitat als productes gràcies a la seva tecnologia.

L’etiqueta està integrada en un codi QR amb unes tintes intel·ligents, és a dir, que canvien de color en funció del que ocorre dins del producte envasat, de manera que permeten mesurar variables com els gasos (que s’injecten perquè el producte tingui més vida), la temperatura i l’estat total de l’atmosfera interna sense haver de trencar l’envàs, com es fa ara.

La directora general de l’spin off, María Eugenia Martín, explica que aquesta part hardware, unida a un sistema de lectures, “permet a fabricants i distribuïdores comprovar mitjançant una fotografia del codi si hi ha hagut alguna modificació en l’aliment envasat”.

Amb aquest sistema es posa fi als controls de qualitat aleatoris, que ara es fan trencant envasos, amb el malbaratament que això suposa, i es passa a un control de qualitat del 100% de la producció.

Aquí no acaben, però, les aplicacions possibles de la seva tecnologia. Color-Sensing està treballant en un producte per a telemedicina, perquè els especialistes mèdics puguin fer seguiment dels malalts, per exemple amb problemes dermatològics, a partir de fotografies digitals i sense haver de passar per la consulta. “Amb la nostra tecnologia fem que els colors de la imatge siguin tan fidels com sigui possible”, explica Martín.

Les previsions de l’start-up és que no serà fins al 2020 quan començaran a poder comercialitzar el seu primer producte. La firma amb poc més d’un any de vida, disposa d’un equip de quatre persones que fa tasques de desenvolupament i d’un equip executiu format per Daniel Prades, cap científic; Ismael Benito, que coordina la implantació de la tecnologia, i la mateixa María Eugenia Martín, que n’és la directora general. La firma ha aconseguit finançament públic de la UE i del programa Caixaimpuls.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.