Gran angular

Les claus per fer créixer una empresa de nova creació opinió

Acompanyar les empreses en els seus primers anys de vida en el mercat, amb suport d’assessoria i mentoria, és un dels focus de Barcelona Activa, l’agència municipal que impulsa les polítiques econòmiques i de desenvolupament local a Barcelona.

La nostra ciutat ha esdevingut un hub tecnològic i emprenedor de referència a Europa i al món, i les necessitats de les persones emprenedores i de les empreses de recent creació han anat evolucionant de manera molt ràpida, per poder afrontar els reptes d’un mercat cada vegada més competitiu i exigent.

Des de Barcelona Activa, per tant, hem anat adaptant de manera permanent la nostra cartera de Serveis i Programes per tal de donar respostes de valor a totes les persones emprenedores que iniciïn un nou projecte empresarial o que vulguin fer créixer el seu negoci.

En el cas de les empreses de recent creació, la nostra oferta de serveis i programes s’articula al voltant d’alguns eixos principals, que tota persona emprenedora ha de tenir ben treballats perquè el seu projecte assoleixi les primeres etapes amb èxit.

Per començar, cal que les empreses de recent creació tinguin una cultura consumer cèntrica, és a dir, centrada en les persones potencialment usuàries del seu producte o servei. Això va acompanyat, també, de prendre decisions basades en la interpretació de les dades, un tema clau en l’actualitat.

Un altre eix fonamental és la definició del model de negoci. En l’entorn digital, bàsicament podem definir negocis basats en publicitat, subscripció o transacció (B2C) o bé SaaS i transacció (B2B). Cada model de negoci genera reptes diferents i necessita treballar l’optimització del seu funnel de manera diferent. Per exemple, hi ha models en què caldrà treballar molt la fase d’awareness (quan encara no ens coneixen), o potser la de consideració (quan mostren interès cap a nosaltres), la de conversió (quan ja ens han conegut i comprat) i la de fidelitat (quan repeteixen amb nosaltres).

A més, l’equip promotor de la nova empresa s’haurà de preguntar: vol la meva start-up maximitzar un marge o bé se centra únicament en el creixement? Aquesta decisió és clau i les start-ups normalment opten pel creixement. El que ha de tenir clar l’equip fundador és que buscar les dues coses alhora és, en la majoria dels casos, molt difícil d’aconseguir.

Un altre factor clau per al creixement i per a la supervivència de les start-ups és la seva capacitat d’atraure el talent necessari per a cadascuna de les etapes en què anirà avançant el seu projecte. El repte del talent, sobretot el talent digital, és una prioritat per al nostre ecosistema de ciutat i sovint la falta de talent és la principal barrera per al creixement de les start-ups i les empreses en general.

Per acabar, cal destacar la importància d’una bona anàlisi de les necessitats financeres de la nova empresa perquè neixi viable i es mantingui sostenible al llarg de les etapes de la seva vida. Entre les opcions de finançament que acostumem a estudiar amb les persones usuàries dels nostres serveis, trobem el FFF, el crowdfunding, el finançament bancari, el finançament públic, la inversió privada o el bootstrapping. És gairebé segur que l’opció final serà un mix de les opcions anteriors, però cada font de finançament té punts favorables i febles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.