Gran angular

Telefonia i crisi climàtica

En temps d’emergència climàtica, la regulació ho presideix tot, ja sigui per deixar d’incrementar la petjada de CO2 o per penalitzar qui no es dona per al·ludit. El sector de la telefonia no té normes sobre com mitigar els efectes del canvi climàtic, i això ha empès les principals empreses a l’autoregulació.

Cal fer avinent que l’ús d’internet des de l’ordinador i el telèfon intel·ligent contribueixen a l’escalfament global. Enviar un correu o un whatsapp, o deixar likes en xarxes té la seva traducció en CO2 contaminant, fins al punt que es pensa que l’impacte medioambiental del tràfic digital és similar a la contaminació que emet el sector aeri.

El problema com assenyala, Rodrigo San Martín, del comparador de tarifes de telefonia i internet Roams, és que “com que no hi ha una legislació agressiva que els doni indicacions, les operadores s’han d’autoregular”. A més, han hagut de fer de la necessitat virtut, s’han vist obligades a cooperar, compartir costos, en la inversió en antenes, instal·lacions en fibra òptica o en xarxes mòbils per a la implantació de la nova xarxa mòbil 5G, per tal que el tràfic es mantingui, sense congestionar les xarxes. “S’aposta per la cooperació no només per millorar els comptes anuals, sinó també per fer minvar la petjada ecològica.”

Cadascuna de les grans telefonies ha confegit el seu propi pla de sostenibilitat. Telefónica, que ha posat en marxa un pla d’energies renovables, per ser el 100% energèticament neta, es proposa reduir emissions en un 30% enguany, i arribar al 50% el 2030. A més, disposa d’un pla d’eficiència energètica per reduir el seu consum d’energia per unitat de tràfic en un 50%. Orange, per la seva banda, s’imposa reduir les seves emissions de CO2 un 30% en cinc anys, respecte al 2015, i brandarà l’arma del 5G per reduir el consum d’energia per bit en un 60% respecte al 4G, cosa que farà minvar les emissions de CO2 un 15%.

De cara al 2025, Vodafone es proposa comptar amb un 100% de subministrament d’electricitat renovable i reduir un 50% les seves emissions de CO2, tot jugant també la carta de l’eficiència energètica.

Hom espera que els estats acabin assumint responsabilitats per fer menar la telefonia cap a la descarbonificació. Qui ha començat a marcar el camí és França, que ha aprovat fa poc una llei perquè els usuaris finals siguin informats del CO2 emès pels serveis que reben. “L’objectiu del govern francès és fomentar i empoderar des de les institucions els ciutadans, que en conèixer una dada sobre el servei, els pot fer apostar per un valor comercial diferent, en valorar si s’estima més usar una altra companyia que emeti menys CO2 ”, segons explica l’expert de Roams.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.