Gran angular

Els consumidors avançaran les compres de Nadal al Black Friday per la crisi de subministrament

Tanmateix, segons els experts, les compres augmentaran fins a un 12% respecte de la campanya anterior, per l’estalvi acumulat per les famílies

Els consumidors avançaran les seves compres de Nadal aquest Black Friday, el 26 de novembre vinent, per la por de quedar-se -sense estoc, davant la crisi internacional de subministrament, segons estimen els experts.

Aquesta és l’opinió de Neus Soler, experta en consum i màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), per a qui, “el consumidor avançarà les compres de Nadal a aquest període davant la crisi de subministrament, per no quedar-se sense existències, en comptes d’esperar a la campanya nadalenca, donat que l’espera no li garanteix que finalment obtingui el producte.”

Tot i que la crisi de subministrament ha rebaixat les expectatives sobre aquest Black Friday, el cert és que, segons Neus Soler, “l’augment de les possibilitats d’estalvi de les famílies a causa del confinament i les ganes de gastar després de tanta restricció representen bones dades per a aquesta campanya.” Segons el Banc d’Espanya, fa tres trimestres que la riquesa de les famílies creix. Augmenten els estalvis i l’optimisme respecte a la situació general, segons l’Observatori Cetelem d’octubre del 2021. Hom preveu que la despesa mitjana durant aquest Black Friday serà d’entre 180 euros i 210 euros, segons un informe de Webloyalty i Google respectivament, entre un 20% i un 12% més alta que l’any anterior.

Això si, la crisi esmentada pot produir que hi hagi menys productes, i menys descomptes. Segons Cristian Castillo, expert en logística de la UOC, “estem acostumats a veure molts productes amb rebaixes molt atractives, però hem de tenir en compte que serà un Nadal atípic i no tindrem la mateixa varietat de productes ni descomptes a què estem acostumats; de fet, els preus poden arribar a pujar.” Val a dir que, segons un informe de Google, per al 36% dels consumidors els descomptes i promocions són un factor clau en la seva compra i condicionen la decisió final a la qualitat i quantitat d’ofertes que rebin.

Hom preveu que aquest Black Friday s’encareixi per a segons quins productes i que hi hagi menys descomptes que en altres èpoques. “Quan es va sortir de la crisi de la COVID-19, les empreses van assumir les despeses per reactivar el consum, però al cap d’un any, i amb els preus de distribució pels núvols, és evident que no poden assumir aquest cost. Si, a més, hi sumem la pujada de preu de la llum o dels carburants, tot plegat acaba repercutint en el producte final i en els consumidors, ja que el preu dels productes puja”, puntualitza Castillo. El final tampoc no és gaire encoratjador, almenys a curt termini: “Fins al final del 2022, sobretot depenent de com evolucioni la pandèmia en aquesta època hivernal, no aconseguirem sortir d’aquesta crisi tan greu”, adverteix l’expert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.