Opinió

Canvi de paradigma en les relacions laborals?

És cert que disminuirà la precarietat entesa com a temporalitat, així com l’elevat índex de desocupació, tot i que, probablement, només de cara a la galeria

Al Butlletí Oficial de l’Estat del 30 de desembre del 2021 es va publicar el Reial decret llei 32/2021, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l’estabilitat a l’ocupació i la transformació del mercat de treball (conegut com la nova reforma laboral) i que ha estat convalidat pel Congrés dels Diputats .

La nova reforma recull l’acord entre el govern i els agents socials (patronal i sindicats), introdueix canvis en matèria de contractació, flexibilitat, negociació col·lectiva i subcontractació, entre altres qüestions, i modifica l’Estatut dels Treballadors (ET), la llei d’infraccions i sancions a l’ordre social (LISOS) o la llei general de la Seguretat Social (LGSS), entre d’altres.

Això no obstant, no introdueix cap variació respecte al règim de les indemnitzacions per acomiadament improcedent ni tampoc amb relació a les modificacions substancials de condicions de treball, ja que manté intacte el règim actual, nascut amb les reformes laborals de l’any 2012, que suposadament s’havien de derogar. Tampoc es retorna al requisit de l’autorització administrativa en els acomiadaments col·lectius (qüestió que considero encertada, ja que l’administració pot controlar les causes i la negociació a través d’Inspecció de Treball), ni tampoc es diu res sobre els salaris de tramitació que eren un clar incentiu per a les empreses per arribar a un acord com més aviat millor, per evitar el cost que suposaven.

Alhora, alguns dels punts reformats són avui estèrils. Si bé es cert que la modificació en matèria d’ultraactivitat és l’única en què realment s’ha derogat la reforma del 2012, també hem de dir que el Tribunal Suprem havia rebaixat les expectatives de la reforma en aquesta matèria mitjançant les seves sentències, ja des de l’any 2014.

Quins punts hem de destacar com a molt rellevants? El contracte per obra o servei determinat desapareix i queda en gran mesura substituït pel gran triomfador de la nova reforma: el contracte fix discontinu. Les modificacions en matèria de contractació temporal es complementen amb les introduïdes respecte al contracte indefinit fix discontinu, que es prioritza com a fórmula per cobrir les necessitats empresarials anteriorment cobertes amb el desaparegut contracte per obra o servei.

A diferència dels contractes temporals i de la seva intrínseca inestabilitat per la falta d’expectatives de tornar a treballar, en una relació de fix discontinu hi ha un sol contracte indefinit amb successives crides, i si bé la seva execució s’interromp quan conclou cada període d’activitat, el contracte no s’extingeix.

El fet que la relació laboral simplement s’interrompi suposa una situació més agradable per a la persona treballadora, ja que durant el període d’inactivitat aquesta relació subsisteix, amb una garantia de tornada a la seva activitat.

També hem de destacar que, tot i que no ho confessa el preàmbul del text normatiu, a diferència dels treballadors temporals a qui s’extingeix el contracte, les persones treballadores fixes discontinues en períodes d’inactivitat continuen computant com a ocupades amb contracte indefinit (no temporal) a efectes estadístics. Per tant, es cert que disminuirà la precarietat entesa com a temporalitat, així com l’elevat índex de desocupació, tot i que, probablement, només de cara a la galeria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.