Empreses

El bus turístic estira Grupo Julià i ja suposa el 50% de la facturació

La històrica companyia d'autocars vol créixer i penetrar en nous mercats exteriors a través del negoci de les rutes urbanes. L'empresa llicencia la marca dels Estats Units Gray Line per explotar-la a l'Estat

La firma vol portar els busos de dues plantes a l'Àsia i al Pròxim Orient

El Grupo Julià és un referent a Catalunya en el transport de viatgers per carretera; els 335 autocars amunt i avall amb el logotip verdcaracterístic són un recordatori permanent de l'activitat amb què el 1933 la companyia va començar a operar. Però actualment, aquesta activitat només representa una cinquena part de les vendes del grup, que ha passat a definir-se com una firma de serveis turístics. De fet, el negoci d'operador turístic, l'agència de viatges minoristes, els serveis de turisme receptiu i el bus turístic ara per ara constitueixen el focus d'ingressos principal de Julià i la punta de llança de creixement en els mercats exteriors –el 60% de les vendes provenen de l'activitat a l'estranger.

Concretament, enguany el bus turístic aportarà la meitat de la facturació de tot el grup -216 milions d'euros l'any passat- gràcies a la incorporació de la línia de Toledo, després de l'adquisició de la companyia operadora, i de la de Miami, que començarà al setembre, un cop obtinguda la llicència. Aquestes dues ciutats s'afegeixen a la xarxa City Tour de què formen part Barcelona, Andorra, Marràqueix, Mèxic, que acaben de renovar per deu anys més, i Madrid, que es va posa en marxa l'any passat.

I Julià està prement l'accelerador en el negoci de les rutes turístiques urbanes amb itinerari fix, en el que ja és el principal operador internacional, segons explica José Francisco Adell Duacastella, conseller delegat. Diàriament estudien sol·licituds de llicències i estan a l'expectativa de concessions, sobretot a l'Amèrica Llatina -amb el Brasil al capdavant-, al Pròxim Orient -tenen Egipte en el punt de mira- i l'Àsia -ambicionen sobretot la Xina-. “Quan obrim un nou mercat comencem des de zero però podem anar amb un soci local si ens n'aporta el coneixement específic”, destaca Adell. A Madrid, per exemple, han creat una UTE amb Alsa i a Barcelona, on juguen en casa, s'han aliat amb la també catalana Moventia. El bus turístic va vendre 1.740.000 passatges el 2011, i enguany es podrien superar els dos milions d'usuaris. Disposa d'un centenar d'autocars (els característics autocars de dos pisos sense sostre) i un equip de 450 persones. “És una divisió amb un gran potencial de creixement, perquè és un producte que suposa una novetat en algunes ciutats en què volem entrar però que no cal explicar a les autoritats locals perquè tothom sap en què consisteix”, diu el conseller delegat.

En aquest sentit, al Grupo Julià tenen l'avantatge d'haver començat la seva aventura internacional fa cap a 35 anys. Això significa que la presència en alguns mercats i el contacte amb la seva indústria turística ha permès consolidar, amb el temps, una relació de confiança que pot ajudar a l'aterratge del grup i la recerca de socis locals, segons el parer d'Adell.

A més de les noves dependències de l'Hospitalet de Llobregat (Barcelonès), on la companyia centralitza els serveis centrals corporatius, cotxeres i tallers, a Julià disposen de seus a Madrid, Màlaga, València, Andorra, l'Argentina, Mèxic i Puerto Rico. La internacionalització va ser el procés lògic derivat de la diversificació de negoci. En la dècada dels anys setanta i com a conseqüència del boom turístic a l'Estat espanyol, l'empresa d'autocars va obrir línies de negoci: Julià Tours, un operador turístic per al turisme emissor especialitzat en els viatges de llarga distància; Julià Central de Viajes, un minorista de viatges molt orientat al client corporatiu; i Julià Travel, una firma que ofereix serveis per al turista receptiu. Totes tres marques conformen la divisió de turisme, amb què ràpidament van penetrar en el mercat de l'Amèrica Llatina. El creixement actual en aquesta línia de negoci es produeix per la via de sofisticar l'oferta, bé de manera directa, bé amb acords amb altres operadors de serveis turístics. Per tant, a Julià Travel ofereixen recorreguts guiats per algunes ciutats a peu o en transports alternatius com sidecars, patinets elèctrics d'autobalanceig (segway) o en motocicleta.

Per reforçar aquesta divisió, a Julià han llicenciat exclusivament per a l'Estat espanyol la marca Gray Line, que organitza excursions i activitats turístiques arreu i que és un segell de qualitat per a molts nord-americans. Julià ja ha començat a cercar altres operadors que vulguin franquiciar l'ensenya.

El negoci tradicional, dins la divisió de transport, també té un pla de creixement. El conformen les firmes Autocares Julià, Autocares Nadal, Autocares Campanevado, Julià Rent-a-car i BusTransit (el servei entre terminals de l'aeroport del Prat). Julià vol crear la primera flota d'autocars amb implantació a tot l'Estat i ja té converses per tal de crear una xarxa de companyies associades a la marca Julià.

A les portes de celebrar vuitanta anys de vida, en el Grupo Julià disposen d'una plantilla de més de mil treballadors, dels quals cap a 450 són conductors; a més, tenen una flota de 335 vehicles i 75.000 m² d'instal·lacions operatives. L'activitat del grup es reparteix en tres divisions: transport, turisme i bus turístic.
Facturació
216 M€
Treballadors
1.015
Any de fundació
1933

Qui va ser Julià?

Julià engega motors l'any 1933 per iniciativa de quatre joves que van veure una oportunitat de negoci en les necessitats creixents de desplaçament d'equips esportius, escoles i entitats culturals. La companyia pren el nom d'un d'aquests joves impulsors, precisament del primer que va abandonar l'empresa. Durant la Guerra civil, els vehicles van ser requisats i acabada la contesa es reprèn l'activitat fins que a final dels anys cinquanta esdevé la primera companyia de transport discrecional de viatgers a Catalunya. El 2005, una de les dues famílies propietàries en compra el 50% i n'adquireix el control.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El bus turístic estira Grupo Julià i ja suposa el 50% de la facturació

Publicat a