Empreses

Only-apartments cerca finançament per globalitzar-se

Per no cedir terreny als competidors, la firma catalana obrirà oficines a l'Àsia i Amèrica per accelerar la captació de pisos turístics

Vivim de vendre informació i és crític que aquesta sigui veraç

La plataforma de reserves d'apartaments urbans per Internet Only-apartments ha obert un procés de captació de finançament per afrontar els reptes de la competència creixent en el sector. Ho faran en diverses fases i una de les vies que sospesen és donar entrada a un soci financer. Amb aquest objectiu han contractat la consultora d'assumptes financers DCF especialitzada en operacions corporatives. Però tampoc no descarten subscriure un crèdit més convencional: “Fins ara ens hem trobat els bancs molt receptius amb nosaltres”, afirma Alon Eldar, cofundador d'Only-apartments amb la seva parella, Elisabet Cristià. Una o altra via o una combinació d'ambdues ha de permetre Only-apartment assumir el repte de consolidar-se com una marca de referència al món en reserves d'apartaments online en dura competència amb altres plataformes més joves que, procedents dels Estats Units o el Regne Unit, han irromput en l'esfera internacional amb més múscul financer per créixer ràpid. “Fins ara no hem necessitat finançament aliè; hem anat creixent de forma orgànica”, assegura Elisabet Cristià. En aquests moments s'està lliurant la batalla de la qual han de quedar en el mercat unes poques plataformes i calen noves armes.

L'aposta per accelerar la globalització de la companyia barcelonina se sustenta en tres potes: primer, multiplicar la capacitat de captar producte -és a dir, sumar més apartaments sobretot en les parts del món amb menys pes en el portafoli de la companyia-, segon, millorar l'atenció al client i, tercer, reforçar la marca.

Per al primer dels objectius, l'empresa ha redoblat els esforços comercials i cada mes sumen fins un miler d'establiments i noves destinacions -ara en tenen 20.000 a 103 països-, però no hi ha prou, reconeixen Cristià i Eldar: “Hem d'estar sobre el terreny per créixer”, diuen.

En aquest sentit, han decidit obrir dues oficines a l'exterior, una a l'Àsia -Bangkok, Singapur, Kuada Lumpur o Sidney, són les ciutats que barallen- i una altra als Estats Units -Miami o Washington- que donaria cobertura a aquestes àrees del planeta. Only-apartment té el suport d'Acc1ó per trobar el millor emplaçament. Fins ara la presència exterior de la companyia es limitava a una petita oficina a la Xina, que es va obrir el 2012. Cristià i Eldar prendran la decisió abans que acabi l'any.

Per millorar el servei a l'usuari ara ofereixen atenció al client de 24 hores, 365 dies l'any, i acaben de d'adaptar la plataforma web al mòbil: “En els darrers mesos el trànsit a la nostra pàgina procedent smartphones ha augmentat un 65%”, explica Eldar. Però el canvi més ambiciós és la renovació integral de la plataforma tecnològica. És un sistema que permet la confirmació immediata de la reserva -un dels fets diferencials d'Only-apartments respecte de la competència- però després de deu anys de vida, entenen que ha arribat el moment de renovar-la íntegrament. La intenció és que l'aparença del web sigui diferent per a cada usuari en funció de les seves necessitats i expectatives.

Actualment el web, que rep un milió de visites al mes, està en 20 idiomes i 5 varietats dialectals i hi ha noves incorporacions en perspectiva.

La firma catalana també vol anar millorant en la informació dels apartaments, sobretot que sigui el més fidel possible a la realitat: “Al cap i a la fi el nostre negoci consisteix a vendre informació i és crític que aquesta sigui veraç”, afirma Cristià.

Amb aquest objectiu, la firma catalana va doblar la plantilla l'any passat. Actualment està formada per uns 74 treballadors de 24 nacionalitats. Amb vista als pròxims mesos estan previstes noves incorporacions per reforçar càrrecs de responsabilitat a més de les necessàries per a les oficines a l'exterior.

El darrer pilar de l'estratègica d'Only-apartment és potser el més novedós per a l'empresa: la comunicació. En deu anys de vida, el creixement de l'empresa ha estat més espontani que planificat. Una de les conseqüències és que tot i ser una firma pionera en el seu sector al món és poc coneguda, fins i tot a casa. En el nou escenari que s'està configurant, Cristià i Eldar entenen que caldrà reforçar el coneixement de la marca. No hi ha prou d'esforçar-se a tenir un bon posicionament a Google, cal invertir en branding. Els fundadors d'Only-apartments han arribat a aquesta conclusió, en part, després d'assistir al desembarcament dels seus competidors, que ha estat acompanyat d'una bona acollida institucional i mediàtica que, segons diuen, a ells se'ls ha negat sempre. Són conscients que el negoci dels apartaments turístics no ha tingut bona premsa a Barcelona, però també assumeixen part de la culpa de la situació i aspiren a millorar la seva imatge pública. Only-apartment busca la globalització però reconeixen que Barcelona ha estat un trampolí per internacionalitzar-se.

Alon Eldar i Elisabet Cristià pensen que l'èxit de l'apartament turístic es deu que ha sabut respondre millor a les noves necessitats d'una part dels viatgers, sobretot famílies, estudiants temporals o persones que volen fugir dels circuits turístics convencionals, aconseguint un contacte més real amb les comunitats d'acollida.
Facturació
6 M€
Treballadors
74
Any de fundació
2003
ELS orígens

Els arquitectes recalcitrants

Un petit despatx a la planta 15 de l'edifici Colom, que ocupen sencera, és el que resta del negoci d'arquitectura. “Això dels apartaments ha estat una cosa no buscada”, diu Cristià. Van començar amb dos apartaments de la seva propietat, s'hi van unir els dels amics i poc a poc ha anat creixent. Primer a Ciutat Vella, després a tota la ciutat i a Europa. Fins i tot van cedir-ne la gestió perquè restava temps a l'arquitectura. ”Un dia ens vam adonar que teníem una empresa.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.