Eines

Sis segons per convèncer

Un currículum ha de seduir només amb una ullada. Els responsables de recursos humans afirmen que encara es cau en errors comuns

El conseller delegat i director general de Yahoo, Scott Thomson, ha dimitit aquesta setmana per un escàndol relacionat amb el seu currículum. Thompson va accedir al càrrec acreditant una llicenciatura en comptabilitat i una altra en informàtica, que no va realitzar. Una mentida que li ha costat la feina i un error que els responsables de recursos humans no paren de repetir que cal evitar: mai mentir ni falsificar el currículum. “Ser descobert significa perdre l'oportunitat”, explica la tècnica de selecció de personal del departament de recursos humans de l'empresa educativa Education First (EF) Espanya, Laia Comaposada. I és que, malgrat semblar evident, molta gent encara té seriosos problemes en presentar un currículum correcte i que cridi l'atenció, i es cau sovint en errors comuns. “Un currículum ha d'enganxar en sis segons”, continua Comaposada, que afegeix que en cap cas pot superar les dues pàgines.

El primer que cal tenir en compte en un bon currículum és seguir una estructura apropiada: primer la informació personal, seguit de l'experiència (de més a menys recent), estudis, idiomes, altres dades d'interès i referències (opcional). El segon pas és personalitzar-lo o focalitzar-lo cap a la feina a què vulguem accedir. “Com més especialitzat estigui, més es podran destacar les parts rellevants”, comenta Comaposada. I sobretot, cal no fer faltes. “Trobem molts currículums amb errors ortogràfics i això dóna molt mala imatge. És horrible”, destaca la directora de Manpower Agència de Col·locació, Dolors Poblet.

disseny, valor a l'alça.

En els últims temps, el disseny del currículum ha anat adquirint protagonisme i ajuda els seleccionadors de personal a triar el millor candidat. Ja no val el full de Word clàssic, sinó que la inventiva i l'originalitat són la millor carta de presentació. Linkedin, DoYou Buzz o ResumUp ofereixen pautes i models per fer un currículum amb dissenys atractius, una manera de donar un toc personal que cada vegada es té més en compte.

Però igual que hi ha les regles d'or per fer un bon currículum, també hi ha aspectes que cal evitar. “Una fotografia inapropiada és perjudicial. Es dóna molta importància a la imatge i s'ha de tenir cura”, indica Comaposada. Per a ella, també s'ha d'evitar afegir experiència professional irrellevant -no cal posar que s'ha fet de cambrer o de cangur si l'objectiu és un lloc d'administrativa, per exemple- ni posar dades subjectives que duguin a l'error.

carta de presentació.

El complement indispensable d'un bon currículum és la carta de presentació. Normalment són escrits que no han d'ultrapassar 10 línies i que sempre han d'aportar informació diferent o complementària de la que s'indica al currículum. La carta de presentació “és altament recomanable”, subratlla Poblet, i ha de ser més personal i subjectiva que el currículum. “Ha d'incloure informació més contextual”, hi afegeix Comaposada.

La recomanació dels experts és redactar les cartes pensant en el lloc de treball a què es vol accedir, perquè tenir una carta model es detecta de seguida i no agrada als seleccionadors. Amb tot, Comaposada fa una radiografia del candidat ideal avui dia: “Un persona amb experiència professional a l'estranger, amb coneixements d'idiomes i que sigui apassionat”, malgrat que Poblet matisa que tot depèn del lloc a què s'aspiri.

Les ofertes cauen un 12%

Els llocs de treball oferts al mes d'abril van caure un 11,8%, segons el portal Infojobs. El web va registrar 71.564 ofertes de feina, un 70% de les quals eren a Madrid, Catalunya i Andalusia. El 20,7% de les ofertes inscrites al mes d'abril corresponen a Catalunya. Respecte al mateix mes de l'any passat, el desajustament entre llocs de treball oferts i candidats augmenta un 19%, que significa una mitjana de 10 candidats per cada vacant. L'oferta de feina en les categories comercial i vendes, telecomunicacions i informàtica i atenció a clients, aglutinen més del 60% del total. En altres camps com ara comunicació i màrqueting, les vacants cauen més d'un 70%, i en informàtica i telecomunicacions, un 18,4%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.