Emprenedors

Emprenedors que sumen experiències

First Tuesday es consolida com a punt de trobada de l'emprenedoria el primer dimarts de cada mes a Barcelona

Emprendre és tan complicat que és molt important fer allò que més t'apassioni

El primer dimarts de març va ser el torn de Manel Sarasa, cofundador i conseller delegat de Wineissocial, una comunitat social al voltant del món del vi. Va ser ell el responsable de dirigir-se als prop de dos-cents assistents a la darrera edició del First Tuesday Barcelona, una iniciativa liderada per Carlos Blanco i Amaia Helguera, que pretén ser un punt de trobada per a emprenedors i inversors i que vol, sobretot, apropar les experiències d'emprenedors o gent relacionada amb el món de la creació d'empreses amb una llarga trajectòria i, per tant, amb històries per explicar als qui tot just estan començant.

En el cas de Wineissocial l'empresa només fa un any que està en marxa i el portal no acumula gaire més de sis mesos operatiu del tot, però Sarasa no és cap nouvingut en el món de l'emprenedoria. Junt amb altres socis va participar en la posada en marxa de Wuaki.tv, un videoclub online que en poc més de quatre anys ha assolit una posició de lideratge al sector i que el mes de juny va passar a formar part del grup japonès Rakuten. Abans Manel Sarasa i el seu soci Josep Mitjà havien llançat Openbravo, un desenvolupador de programari de gestió enfocat a pimes que també va escalar posicions fins a convertir-se en una empresa referent al sector. Un bagatge que fa de Manel Sarasa una veu autoritzada en el difícil negoci d'emprendre nous projectes.

El millor consell als que tot just s'estan plantejant fer-se empresaris? “Emprendre és tan complicat que és molt important fer allò que més t'apassioni.” Manel Sarasa deixa clar que l'emprenedoria és sobretot una qüestió d'actitud, “no cal esperar a tenir la idea perfecta perquè la idea perfecta no existeix”. Ell es va llançar a la piscina, com se sol dir, sense tenir gaire clar què faria però amb la certesa que volia deixar una vida còmoda i molt ben remunerada com a consultor per convertir-se en emprenedor. “He volgut ser emprenedor des que tinc ús de raó.”

És clar que veient la seva trajectòria no li va anar gens malament. Només amb Openbravo van aconseguir 30 milions d'euros d'inversors, 5 dels quals en la primera ronda.

Amb Wineissocial estan replicant la mateixa pauta d'èxit i a pesar del breu recorregut de l'empresa ja han tingut la participació d'inversors de la talla del cofundador de Privalia, Lucas Carné. En els sis mesos que fa que el portal és operatiu ja disposen de 30.000 usuaris i 1.500 socis que reben cada mes a casa dues ampolles de cellers petits, difícils de trobar en altres canals de venda, a canvi d'una quota de 20 euros.

Es tracta, a més, d'enviaments molt personalitzats, ja que cada soci rep a casa les recomanacions que els han fet els sommeliers de Wineissocial a partir dels gustos de cada client. Per això la comunitat ofereix l'opció de fer un perfil de tast gratuït a tots els que entren al web.

De moment Wineissocial s'està centrant en l'Estat espanyol, “perquè era el que ens resultava més fàcil”, però l'equip ja estudia el salt a altres mercats. Segur que comptar amb qui va ser sommelier d'El Bulli durant més d'una dècada, Ferran Centelles, els proporciona una bona targeta de presentació.

Vuit fòrums d'inversió aquest any

B.r

First Tuesday preveu organitzar vuit fòrums d'inversió aquest 2013 a diferents ciutats de l'Estat. El primer es va realitzar a l'escola de negocis EADA de Barcelona el passat 26 de febrer i s'hi van presentar vuit projectes: Infantium (jocs per a nens en suport digital), YesWeCampus (una xarxa comercial per a universitaris), Jukelab Musical (una plataforma per descobrir música), Favoralia (una xarxa social de favors), Yaysi (un cercador de productes al millor preu), Edenes (compres socials), Playful Gaming (apostes esportives sense diners), i Bibulu (allotjament acollidor per a mascotes).

L'objectiu de First Tuesday és organitzar fòrums a diferents ciutats “per tal de diversificar les inversions”, expliquen des de l'organització. Algunes de les ciutats, apunten, podrien ser Madrid, Sevilla, Bilbao o València.

L'aposta pels fòrums d'inversió -el 2012 va organitzar els dos primers- coincideix amb la creació d'una xarxa pròpia de business angels o inversors privats. La xarxa pretén tancar inversions d'entre 50.000 i mig milió d'euros, bàsicament en start-up tecnològiques. Entre els membres d'aquesta nova xarxa d'inversors hi ha noms molt vinculats al First Tuesday, habituals en les trobades que s'organitzen cada mes a Barcelona, com ara Luis Martín Cabiedes, Rodolfo Carpintier o el mateix Carlos Blanco, fundador del grup ItNet i artífex de First Tuesday a Barcelona.

Com han fet ja altres xarxes d'inversors privats que operen a Catalunya, First Tuesday ha signat un conveni amb l'Institut Català de Finances a través del qual aquest podrà fer coinversions en els projectes on hagi entrat algun dels inversors que operen a la xarxa. First Tuesday buscaria ara tancar acords similars amb organismes d'altres comunitats autònomes, i especialment en aquelles on preveu organitzar algun dels seus fòrums d'inversió.

El perfil dels projectes que busca First Tuesday per presentar en els seus fòrums és el de projectes en fases inicials (menys de dos anys de vida), innovadors i amb una alta capacitat de creixement i que es moguin en els sectors de la tecnologia, internet i mitjans i entreteniment.

CENTRATS A BARCELONA.

Mentre First Tuesday creix amb els fòrums i la xarxa d'inversors l'organització s'ha centrat només a Barcelona per a les seves trobades amb emprenedors d'èxit. Abans aquestes trobades es feien esporàdicament també a Madrid, però la pèrdua de patrocinadors ha obligat l'organització a centrar-se a la capital catalana de moment. Els responsables de la iniciativa, però, no descarten tornar a Madrid si troben un nou patrocinador.

First Tuesday va arribar a Barcelona el 1999 de la mà de Blanco. L'esclat de la bombolla de les puntcom va obligar a fer una aturada el 2002 però va tornar a estar operativa el 2005.

Una antiga fàbrica de cervesa com a escenari

Des de fa uns mesos i a causa de l'increment d'afluència -al febrer es va batre el rècord amb 400 participants- First Tuesday se celebra a l'antiga fàbrica Moritz, a la ronda de Sant Antoni de Barcelona. Allà conflueixen cada primer dimarts de mes emprenedors i inversors amb ganes de compartir experiències, aprendre dels altres i fer contactes, tot això amenitzat amb una cervesa marca de la casa. El mestre de cerimònies, Carlos Blanco, s'encarrega de fer una entrevista molt personal al convidat del mes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.