Emprenedors

Fer de Barcelona un ‘hub' per a l'emprenedoria

Diverses iniciatives sorgides dels mateixos emprenedors es proposen que la capital catalana lideri el sector a Europa el 2020

Barcelona escala posicions en el rànquing de ciutats emprenedores. En poc més d'una dècada la capital catalana s'ha consolidat com un referent clar al sud d'Europa en la creació de noves empreses, especialment de base tecnològica, i tot i que encara està lluny de clústers emprenedors com San Francisco, Londres o Tel Aviv, la projecció de Barcelona sembla que continua endavant malgrat el context de crisi econòmica.

Part d'aquest impuls ha vingut gràcies a emprenedors internacionals que van aterrar a Barcelona per estudiar en alguna de les seves prestigioses escoles de negocis i que en acabar van optar per fundar aquí les seves empreses. És el cas, per exemple, de l'alemany Christopher Pommerening, que va arribar a Barcelona el 1998 i al cap de pocs mesos ja cofundava la filial a l'Estat espanyol d'Autoscout24. Pommerening també forma part de l'equip fundador de la firma de capital de risc amb seu a Barcelona Active Capital Partners. “De Barcelona, atrapa que és una ciutat amb molta energia, dinàmica, és al Mediterrani però té la muntanya al costat, amb una oferta cultural elevada, bona gastronomia, disseny i arquitectura, bones escoles de negocis...”, destaca aquest alemany, que confessa que al cap de poc d'haver arribat a la capital catalana va tenir clar que s'hi volia quedar. “I la millor manera de fer-ho era creant la meva pròpia empresa.”

El 2009, Pommerening i una desena d'emprenedors, entre els quals hi havia Mauricio Prieto (eDreams), Dídac Lee (Inspirit) i Marek Fodor (Atrapalo), van fundar Entrepreneurship City, inicialment un grup de Facebook i avui una comissió dins el pla estratègic metropolità de Barcelona. L'objectiu era “convertir Barcelona en la ciutat líder en emprenedoria a Europa el 2020”. Per aconseguir-ho, explica Pommerening, cal superar certes barreres que impedeixen que Barcelona estigui en els primers llocs dels rànquings mundials. El primer que assenyala és la manca d'un coneixement i ús generalitzat de l'anglès. “Si vols crear una empresa aquí, tots els tràmits que has d'omplir per a l'administració són en català o en castellà, res en anglès, això no ho posa molt fàcil a l'emprenedor que ve de fora”, destaca. Per facilitar l'aterratge de nous emprenedors també cal una millora en els incentius fiscals i fomentar més la cultura emprenedora des de l'escola. “I explicar en clau positiva exemples d'iniciatives que no han sortit bé”, diu Pommerening.

Seguint aquesta estela fa prop de 8 mesos es va llançar la iniciativa Barcelona Loves Entrepreneurs (BLE), que es proposa també portar Barcelona a una posició de lideratge en emprenedoria a Europa en la propera dècada. BLE també sorgeix de la iniciativa d'un grup d'emprenedors locals que volen, segons explica Toni Mascaró, un dels cofundadors, “ser també un agregador de totes les iniciatives relacionades amb l'emprenedoria que es fan a la ciutat”. BLE ha elaborat un manifest on recull 12 punts crítics per assolir l'objectiu marcat, i entre aquests destaca la necessitat d'una nova política fiscal. “Sense incentius fiscals no és possible aquest procés de desenvolupament. Difícilment captarem emprenedors d'alt valor afegit amb el règim actual”, apunta Mascaró.

Els fundadors de BLE organitzen activitats mensuals i la propera d'abril reunirà 12 cònsols a Barcelona “per debatre quins són els punts febles que ens detecten des de fora”. A més, BLE està organitzant un portal d'informació útil sobre serveis i recursos disponibles a la ciutat per a emprenedors internacionals.

Més recentment, de fet fa una setmana escassa, s'ha presentat l'associació Ecommerce & Tech Barcelona, impulsada per un grup d'emprenedors del sector del comerç electrònic d'èxit com Lucas Carné (Privalia), Jaume Gomà (Ulabox), Carlos Blanco (ITnet), Dídac Lee (Inspirit) i Miguel Planas (Nubalia), entre altres. L'associació pretén impulsar un sector que aguanta amb nota la crisi i que inclou empreses referents. De fet, segons les dades d'Ecommerce & Tech, només les vint primeres empreses del sector sumen 2.000 milions d'euros en facturació, més de 5.000 empleats i presència a 40 països. Un dels objectius que es marca l'associació és situar Barcelona com a hub d'emprenedors del sector. Per al president de Ecommerce & Tech, Miguel Vicente (LetsBonus), “si volem jugar a la Champions encara tenim deures pendents”, i entre aquests el marc fiscal de l'opció d'accions. “En aquest sector no es paguen grans sous, però es compensa amb l'opció d'accions, i no ajuda a captar talent l'actual marc fiscal.” El sector també reclama més agilitat en els tràmits de visats i permisos de treball, així com un nou marc fiscal més favorable a les inversions d'àngels inversors.

Zona franca per a emprenedors

Una de les mesures més destacades que recull el projecte Barcelona Growth, que va presentar fa uns dies l'Ajuntament de Barcelona, és la creació d'una zona franca per a emprenedors a l'edifici Media TIC. Aquesta zona franca estarà orientada a empreses i emprenedors de l'àrea tecnològica, als quals oferirà condicions preferents. Entre aquestes, l'Ajuntament planteja una bonificació del 100% en els impostos municipals, en les quotes a la seguretat social dels nous contractes, així com descomptes parcials en el preu del lloguer dels despatxos.

A més es crearà l'Oficina d'Atenció a l'Empresa i s'impulsarà la marca Barcelona com a principal actiu de valor per a les empreses, i s'habilitarà una sala de demostracions per a les empreses que s'hi instal·lin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.