Empreses

El vidre per a l'alta perfumeria, nou repte per a Ramon Clemente

La fàbrica del Masnou és líder a l'Estat en el seu subsector amb una producció anual de 65 milions de flascons

Podem donar sortida als productes que les multinacionals no poden atendre

Tan important com l'olor en un perfum és, avui en dia, l'embolcall amb què es presenta al mercat perquè pot acabar decidint a qui el compra. D'embolcalls i, sobretot, de vidre, a la indústria Ramon Clemente del Masnou en saben un niu. Puntera i referent en el seu subsector a tot l'Estat, l'empresa que dirigeix Vicenç Pedret s'ha especialitzat en la realització de flascons per a perfumeria personalitzats. Els orígens cal buscar-los en el cooperativisme de principis del segle XX. L'avi de l'actual director general va ser un dels fundadors. “Després de la Guerra Civil uns quants van continuar i van arribar a funcionar fins a cinc empreses especialitzades en la realització de tot tipus de vidre”, apunta. Durant els anys seixanta i setanta la fira pateix dues crisis: la de l'automatització general del procés i l'obertura dels mercats. “L'entrada de les multinacionals va arrasar el sector i només va quedar aquesta planta que ja es dedicava majoritàriament a la perfumeria i la cosmètica”, recorda Pedret. La seva família acabaria comprant l'empresa l'any 1991 i amb el nom de Ramon Clemente.L'especialitzat es mantindrà fins avui i precisament aquesta singularitat “ens ha mantingut vius”. “En el mercat del vidre europeu som petits, però precisament per ser petits podem donar sortida a productes que les grans multinacionals no poden atendre”, assenyala el director general.

SÈRIE CURTA.

Des de la idea inicial que planteja el client fins a l'objecte final amb motllos originals, la firma en garanteix tot el procés. Treballen en uns 60 projectes nous cada any. “El 95% del que produïm ho fem personalitzat. Podem oferir sèries curtes, d'unes 50.000 unitats, i actualment, amb un dels dos forns parat, fem uns 65 milions de flascons anuals”, precisa Pedret. El director general assenyala, en aquest sentit, que Ramon Clemente “pràcticament s'ha convertit en una empresa de serveis, perquè ho fem tot a mida”. “En un moment de crisi com l'actual, haver de comandar un vaixell petit com el nostre és el millor que et pot passar”, diu, i destaca “allò que sabem fer, ho fem molt bé”. Els principals competidors de la firma han canviat. “Si l'any 2008 hindús i xinesos van entrar arrasant el mercat, ara són els alemanys rebaixant els preus i ocupant espais que fins aquest moment no havien tocat”, comenta, però afegeix que davant d'aquest “atac” Ramon Clemente “respon amb la professionalitat i la garantia absoluta de disposar del producte fet en els terminis marcats per contracte”. I quins són els principals clients de l'empresa del Masnou? La llista l'encapçala el Grup Puig –un 15% de la producció–, el gran gegant de la perfumeria, seguit per L'Occitane, Zara i Mercadona, entre d'altres. L'anomenat “sector del beauty”. Tot i això, malgrat que es podria pensar que el mercat principal és l'estatal, el 60% de la facturació que es ven a Europa ho desmenteix. Un altre 10% es reparteix entre el nord d'Àfrica, Rússia i Estats Units. “L'Estat espanyol és molt poc client nostre”, precisa Vicenç Pedret.

SABER ADAPTAR-SE.

Vicenç Pedret és taxatiu quan assegura que el model de baixar preus i fabricar més per mantenir la producció “és la mort de totes les empreses del vidre”. “La temptació existeix, però sobreviuen només aquells, i nosaltres en som l'exemple, que són capaços d'aturar una línia de producció per rebaixar els costos fixos, però mantenint el preu del producte”, manté, i aprofita l'ocasió per lloar la tasca d'adaptació dels treballadors a les diferents i dures situacions que ha tocat viure a l'empresa. “És el nostre actiu principal, perquè el bon capital humà no es compra”, puntualitza. I el futur de la firma? “Ens el plantegem a mitjà termini. D'aquí a quatre o cinc anys volem fer el salt a l'alta gamma de la perfumeria, però mantenint les sèries curtes, on som forts.”

Facturació
15 M€
Treballadors
170
Any de fundació
1931

Un 23% de la facturació

Un dels grans esculls que ha hagut d'afrontar l'empresa Ramon Clemente és l'augment dels costos fixos, en especial de l'energia. Segons Vicenç Pedret, la factura ha representar el 3% de la facturació al 23%. “Parlem d'un forn amb trenta tones de vidre que funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l'any”, comenta el director general. La firma del Masnou representa un 5% del total del sector a Europa. A l'Estat, el 2006 hi havia 30 plantes semblants. Ara només en queden 16.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El vidre per a l'alta perfumeria, nou repte per a Ramon Clemente

Publicat a