Emprenedors

Acompanyar mercats com el de la Xina

Barcelona Business Landing s'ha especialitzat a fer aterrar inversors asiàtics

La Xina vol deixar de ser la fàbrica del món i fer marques pròpies i distribució

Barcelona Business Landing es funda el juny de l'any 2011. El seu cofundador i CEO, Lluís Lluch, havia estat involucrat en temes d'internacionalització i empresa privada i en exportació, i havia treballat en el departament de promoció internacional de la Cambra de Comerç de Barcelona. En aquell període, explica, ja va veure oportunitats per cobrir millor l'aterratge d'empreses estrangeres a Barcelona: “Hi havia feines que es feien molt ben fetes a l'administració pública però que necessitaven cert suport des de l'àmbit privat.”

El buit que van detectar era en l'acompanyament a les empreses una vegada ja han connectat amb agents a Catalunya: “Les administracions públiques feien de tractors, però el seguiment que calia fer de la gent que passa per Barcelona no era el més adequat que podia existir”, assegura. Aleshores van analitzar quines consultories es dedicaven al landing i, en veure que ningú no cobria aquest apartat, van identificar l'oportunitat de negoci.

Ara han ampliat els seus serveis: “Una vegada aterren, fem les dues coses, donem suport a institucions per ajudar-les a gestionar el postviatge i detectem potencials inversions a l'estranger.” Tot i això, adverteix, el 70% o 80% de l'activitat de Barcelona Business Landing és buscar que vinguin cap aquí i s'instal·lin.

El pas següent va ser especialitzar-se geogràficament: “L'especialitat que vam buscar van ser empreses provinents de mercats emergents perquè tenim la visió que hi ha una tendència i canvi de tot el que hem vist fins ara. La Xina era la fàbrica del món produint per a altra gent, però ara ja no ho vol ser tant. Volen sobretot crear marques pròpies, no només per tenir presència a la Xina, sinó per a altres mercats.”

I Barcelona segueix essent, segons Lluch, un gran centre estratègic per a empreses estrangeres: “És una de les cinc millors ciutats. Hi ha uns fets que la crisi ha empitjorat, però es compensa amb una sèrie d'aspectes com l'accés al talent, o salaris més competitius. Barcelona pot ser venuda com una de les ciutat més importants al sud d'Europa, perquè és una molt bona entrada, un bon lloc on començar a muntar, per exemple, una planta de distribució d'una empresa xinesa de cosmètics, en la qual estem treballant.”

Actualment, el 50% de la inversió estrangera a l'Estat espanyol arriba a Catalunya. Però la competència entre Madrid i Barcelona és molt forta. Que dues ciutats competeixin “passa a tot arreu”, explica Lluch: “Les ciutats tenen entitat pròpies i estils propis. Madrid ha guanyat pes pel que fa a multinacionals, perquè volen estar prop del poder. En el que sí podem lluitar es en empreses de biotecnologia, en TIC, en mobilitat, en l'àmbit biomèdic i sobretot en l'industrial.”

L'empresa de Lluch funciona també com un mitjancer per connectar Àsia amb Sud-amèrica: “Hi ha empreses xineses que volen entrar a Llatinoamèrica, però el canvi horari entre Àsia i Llatinoamèrica són 12 hores, i nosaltres estem al mig. Tenim una cultura similar a la de Llatinoamèrica i, naturalment, la llengua. A escala institucional i en empreses tenim molts contactes”, explica. Han treballat, afegeix, per a alguna empresa americana en el sector TIC i també durant el Mobile Word Congress.

Per a Lluch, però, el gran repte i aportació que poden realitzar com a empresa és “intentar que bona part del moviment que vindrà d'Asia passi per Barcelona”. Precisament amb aquest objectiu és a punt d'obrir una oficina a Xangai. En el futur la idea s'exportara a São Paulo o Moscou. “El que interessa és repartir el Business Landing, com un concepte global que ens ajudi a portar empreses d'allà cap a aquí i també d'aquí cap allà.”

La situació econòmica a l'Estat espanyol pot frenar l'interès de les empreses, però segueixen existint altres tipus d'oportunitats, com fusions i adquisicions. “Algunes empreses d'aquí ens han demanat que els busquem inversors i compradors o socis financers per vendre el 100% de l'empresa. Sobretot en sectors de distribució i de moda, on els asiàtics estan molt interessats. Les empreses d'aquí no tenen capacitat financera per atacar un mercat tan gran com el xinès i nosaltres els podem ajudar, primer a entrar en un mercat tan complex, però també a obrir la ment i plantejar-se vendre's part de l'accionariat de l'empresa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Acompanyar mercats com el de la Xina

Publicat a