Gran angular

Entrar en la cultura ‘slow'

El consumidor que vol amarar de compromís sostenibilista el seu dia a dia té molta informació al seu abast, però és una massa informe en què manca ordre. Des de la xarxa, la guia Slowbcn omple un buit en oferir un ampli ventall de possibilitats en l'oferta de productes sostenibles als barris de Barcelona, en quatre grans segments: producte ecològic i just; disseny i producte local; segona mà i vintage, i do it yourself, handmade i reciclatge.

La guia és la darrera expressió de la intensa activitat blogaire de la seva creadora, la periodista Imma Tortajada, que al seu blog Dèries d'avui sovint s'interrogava sobre “com guanyem els diners i en què els gastem.” Aquesta reflexió es relligava amb el seu interès pel consum sostenible: “Buscant informació sobre on comprar productes ecològics, se'm va acudir que fóra útil fer una guia per temes i barris.” A banda d'incorporar un sistema de geolocalització, la plataforma ofereix una agenda d'esdeveniments relacionats amb la cultura del comerç slow, així com articles periodístics que pouen en el vessant filosòfic del moviment slow. La seva funció cabdal, amb tot, és oferir una eina de publicitat a botigues que, tot i ser molt actives en el boca-orella, tenen problemes per donar-se a conèixer.

En un any d'activitat, a Slowbcn.com s'hi han allotjat més de 80 referències de tota proposta imaginable: articles de neteja ecològics certificats; tes orgànics; mongetes ben triades; dònuts artesanals; el segona mà en totes les seves manifestacions (roba, llibres, articles del nadó, mobles, etc.); cerveses artesanes, manualitats, etc. Slowbcn no és limita a una gestió acurada d'informació valuosa, sinó que hi afegeix relat, la crònica de la petita història que incorpora cada botiga, molt sovint la materialització dels somnis més personals dels seus caps visibles. També és una oferta de proximitat, perquè no debades el consumidor a qui s'adreça és un flâneur incorregible: “M'he centrat en Barcelona perquè m'agrada anar als llocs caminant, parlar amb els seus propietaris; en definitiva, tenir-ho a l'abast.”

HI HA MERCAT.

Aquesta passejada infatigable per aquesta xarxa comercial alternativa ha permès a Tortajada sondejar fins a quin punt hi ha una demanda sòlida: “Els propietaris d'aquests establiments m'asseguren que sí, que hi ha públic per a aquesta oferta, i que si abans tot aquest moviment era més cosa de turistes o estrangers residents, ara l'interès es genera entre el públic local.” Així mateix, la desfavorable conjuntura econòmica ha estat determinant per a l'eclosió del nou comerç: “Es veu claríssim en tot l'univers de la segona mà que la crisi ha estat determinant. Cada setmana se n'obre una, de botiga vintage.” Així mateix, la crisi empeny la gent a l'emprenedoria, que molt sovint s'aboca al món slow: “Molta gent que no té feina es posa a fer coses: sabons, collarets, galetes...” I també és un moment per aplegar esforços, amb botigues que exposen la tasca d'un grup d'artesans. I, és clar, hom també ha pogut palesar que aquestes botigues no ho tenen fàcil per surar, en temps de recessió: “És realment difícil, la supervivència per al petit comerç d'aquesta mena; malauradament algunes botigues tanquen poc temps després de l'obertura.”

Imma Tortajada pensa que el potencial econòmic de Slowbcn.com cal orientar-lo cap al turisme, i el seu projecte és situar la plataforma als webs que s'adrecen al turista que visita Barcelona. De fet, la guia s'ha consolidat, amb 3.718 visitants constants al web i 1.157 seguidors a Twitter, com un híbrid entre contenidor de referències i mitjà de comunicació especialitzat, tot i que, com diu Tortajada, “ha de pesar més la identitat de guia, ja que té més sortida comercial”. En aquest reforçament de la guia, estan en cartera projectes com ara el disseny d'una aplicació mòbil i l'elaboració d'un anuari en paper.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.