Focus

Una marca que busca el seu espai

Seat lluita per adjudicar-se la producció d'un nou model dissenyat a Martorell i trobar el seu lloc dins el grup VW

La marca encara concentra el 80% de les vendes a mercats europeus

A Seat arriben a finals d'any pendents de l'adjudicació per part del grup Volkswagen d'un nou tot terreny (o SUV, per les seves sigles en anglès). La planta de Martorell competeix amb una factoria txeca d'Skoda en aquesta carrera, tot i que els darrers rumors indiquen que les possibilitats catalanes es dilueixen. Si finalment el SUV marxa cap a Txèquia, seria la primera vegada que un model dissenyat a Martorell es produiria a una altra planta. Un precedent perillós.

Però per als sindicats el veritable repte en el futur immediat de Seat no és tant si el SUV ve o no, sinó com es concreten els plans del grup VW per a la marca. I és que el canvi en la direcció de la companyia -ara presidida per Jürgen Stackmann- ha portat, segons denuncien els sindicats, canvis en el plantejament comercial de la marca. “Es tornen a limitar els mercats, tornem a la terna dels tres tipus de marca, la del baix cost, la d'alta gamma i Seat, que no saben ben bé on ubicar-la”, destaca el secretari general de la federació d'indústria de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco. Des de la companyia, però, es defensa que els plans de comercialització a mercats com Rússia i la Xina segueixen en peu i destaquen, a més, que en el darrer any la marca ha guanyat presència a nous mercats com Algèria, Mèxic i Turquia. Les vendes fora d'Europa són les que creixen més (un 46% l'any passat i un 15% aquest any), però és que es partia quasi de zero. Més enllà d'això, les dades mostren que encara avui el 80% de les vendes de Seat es queden al continent europeu, un percentatge excessivament elevat si es té en compte que el consum al vell continent es manté a la baixa.

Amb una producció que voreja les 350.000 unitats –la companyia espera, però, un lleuger augment respecte de l'any passat pel 2013-, la ràtio d'utilització de la planta de Martorell (60%) encara queda lluny de poder arribar a nivells de rendibilitat (i la previsió és que els números vermells es mantinguin uns anys més). Això és una llosa important dins un grup que pressiona per deixar enrere les pèrdues. Els sindicats adverteixen també que la planta de Martorell “avança cap a un model de planta de producció i prou, el debat important és si Seat deixa definitivament de ser una marca i passa a ser una mera planta d'acoblament del grup”, destaca Pacheco. Pel responsable de CCOO, “això ja es va viure amb el Q3, un model de gamma alta però en què tots els components vénen d'Alemanya”. En les previsions de producció pel 2014 el SUV no hi té cap pes, ja que la companyia no preveu començar a fabricar-lo tan aviat, però si al final no ve caldrà esperar alguna altra adjudicació que aporti recorregut. “Potser ens en ve un de millor, tampoc està gaire si hi ha espai al mercat per a un nou SUV”, diu Pacheco.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.