Eines

La nova llei de l'impost sobre societats i les pimes

El nou impost sobre societats incorpora l'anomenada reserva d'anivellament, que està pensada per a les pimes, que podran gaudir d'una minoració del 10% de la base imposable amb un límit d'un milió d'euros. És una reserva per a pèrdues futures aplicant una reducció anticipada, i suposa una reducció del tipus efectiu fins al 22,5%. Es podrà simultaniejar amb una reserva de capitalització, aplicable per a qualsevol dimensió de companyia, que farà disminuir el tipus fins al 20%

En el marc de la reforma fiscal, l'avantprojecte de l'impost sobre societats que grava els beneficis empresarials, s'ha de destacar una disminució del tipus impositiu del 30% al 28% (2015) i al 25% (2016), encara que la majoria de deduccions per incentivar determinades activitats se suprimeixen, com la deducció per inversió de beneficis (recentment aprovada en la llei d'emprenedors) i també la deducció per reinversió de beneficis extraordinaris (instaurada des de fa temps encara que sovint modificada), deducció que ha estat una font de conflictes constants amb l'administració tributària. Es mantindrà tanmateix la deducció per R+D+I, que l'apliquen en gran mesura grans empreses, així com la deducció per creació de llocs de treball de persones amb discapacitat.

El nou impost sobre societats incorpora l'anomenada reserva d'anivellament, que està pensada per a les pimes, que podran gaudir d'una minoració del 10% de la base imposable amb un límit d'un milió d'euros. És una reserva per a pèrdues futures aplicant una reducció anticipada, i suposa una reducció del tipus efectiu fins al 22,5%. Es podrà simultaniejar amb una reserva de capitalització, aplicable per qualsevol dimensió de companyia, que farà disminuir el tipus fins al 20%. Són mesures que afavoreixen l'autofinançament de les empreses, en un context de manca de finançament bancari.

La futura nova llei incideix en la limitació de despeses que fins ara eren deduïbles, com probablement pugui succeir amb les indemnitzacions per tot tipus d'acomiadaments, i la consolidació d'altres com ara la limitació de les despeses financeres del 30% del benefici operatiu en el marc d'endeutaments en grups empresarials, i de fet incorpora sorpreses respecte als deterioraments dels actius immobiliaris, que a partir del 2015 ja no seran fiscalment deduïbles, així com la limitació de compensació de pèrdues fiscals del 60%. Sí, reducció de tipus, encara que també eliminació de deduccions, restricció de despeses i limitació de pèrdues compensables. La mirada està en una major recaptació d'aquest impost.

S'afavoreix una menor tributació i s'incentiven les pimes amb aquesta reforma tributària? Una reducció de tipus sempre és positiva, encara que no s'actualitza el règim fiscal especial de les pimes, que ha quedat del tot obsolet amb algunes de les mesures que s'hi preveuen.

Reduir la conflictivitat.

Es reduirà la conflictivitat contenciosa quant a les deduccions fiscals que ara desapareixen, però caldrà posar l'accent en les operacions vinculades i preus de transferència en provar que s'hagin efectuat a preus de mercat. És i serà una circumstància complexa i especialment per a les pimes, que farà incrementar els costos indirectes per haver de provar amb justificants documentals tot i no tenir l'obligació efectiva de confeccionar el dossier reglamentari, tenint molt present un règim sancionador forassenyat i totalment irracional.

La inseguretat jurídica continua sent present en aquesta futura llei. No hi ha una mirada favorable i més generosa per promocionar l'emprenedoria de pimes i facilitar la seva capitalització lligada a la inversió productiva, sinó que les esmentades reserves vénen a substituir l'actual manca de finançament bancari, afavorint empreses de dimensió més gran.

L'article 15 d'aquest avantprojecte parla de “despeses il·lícites”, com a no deduïbles fiscalment. Cal fer aquesta menció? Perquè partim de la base que les empreses que volen créixer i crear llocs de treball parteixen de negocis lícits! S'instaura una innecessària desconfiança en l'àmbit empresarial “ex-ante” que sembla voler fer prevaldre criteris interpretatius de l'administració tributària per poder dictaminar “simulacions” de determinades operacions econòmiques portades a terme i/o despeses considerades no ajustades a dret. Més litigis i més contenciosos.

Incrementar la recaptació.

No hi ha innovació tributària, hi ha aplicació de mesures amb l'objectiu d'incrementar la recaptació d'aquest impost i suposa de facto una pujada de tipus efectius de tributació per a aquelles pimes que tinguin resultats de beneficis reduïts respecte de les grans empreses. Inseguretat jurídica que no es resol del tot en relació amb els criteris fiscals respecte a la retribució d'administradors i el simultani treball efectuat en el si de l'empresa, que farà refer i retocar jurídicament la clàusula retributiva dels estatuts de les societats, així com respecte a la naturalesa tributària del treball efectuat pels socis.

Aquesta reforma fiscal en la vessant empresarial suposa una oportunitat perduda per fer un impost més just i equitatiu i amb un objectiu més decidit a afavorir la tan proclamada emprenedoria. No pot ser que s'instauri una nova deducció -deducció per inversions de beneficis- i al cap de mig any ja s'instauri, pel mateix govern, la seva eliminació. Això ja no és inseguretat jurídica, és senzillament una manca de respecte a les empreses que porten a terme nous projectes empresarials d'inversió i a empreses de nova creació que poden afavorir una tan necessària creació de llocs de treball amb un creixement que crea valor afegit a la nostra societat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.