Gran angular

VICENÇ PALLARÈS

DIRECTOR DE L'AEROPORT DE REUS

“Són les companyies aèries les que trien des d'on volen operar”

És l'estructura
del territori el
que farà que l'aeroport creixi
o s'estabilitzi
Dubto que es pugui influir perquè una companyia operi en un aeroport
No és que es posessin massa ous en el
cistell de
Ryanair
La davallada d'activitat està directament relacionada amb Ryanair
Aconseguir l'arribada d'un operador turístic rus mereix un excel·lent
Les xifres es poden analitzar des de la quantitat o des
de la qualitat

Tot just la setmana passada L'Econòmic publicava una anàlisi del trànsit aeri del país i constatava que l'aeroport de Barcelona-el Prat absorbeix bona part dels passatgers (un increment anual del 6,7%) mentre que Girona (amb un 21% menys) i Reus (un 12% menys) s'ho miren des de la barrera.

A l'aeroport de Reus el 2014 arrencava amb una inèrcia positiva (el 2013 el trànsit havia crescut un 3,6% i s'havia arribat als 971.000 passatgers), però, en canvi, s'ha tancat amb un descens de l'activitat i perdent 130.000 passatgers. Què ha passat?
És veritat que tanquem amb una davallada del 12% respecte a l'any anterior, però 850.000 passatgers continua essent una xifra significativa. Perquè si fem una lectura positiva de la dada observem que aquest 2014 ens deixa aspectes molt importants. D'una banda, l'aterratge que hem tingut de l'operador turístic rus representa que, dins dels vectors estratègics que pot tenir la Costa Daurada, l'aeroport permet que sigui encara molt més competitiva. L'aterratge a 8 quilòmetres de la destinació final minimitza els costos de l'operador turístic i, per tant, la destinació és més competitiva. Aconseguir això no és fàcil sinó que ens hem passat 12 anys perseguint els operadors turístics russos i haver-ho aconseguit ara mereix un excel·lent.
Es refereix a Coral Tours?
Coral Tours opera des d'aquí i tots els altres s'hi fixen. Per tant, el camí ja està obert. Esperem que sigui un pas significatiu perquè, per pura economia d'escala, d'altres operadors russos s'hi podran afegir. I això és més important que no pas si tanquem l'any amb 850.000 o amb 830.000. Evidentment que la xifra té importància perquè cada passatger que aterra deixa impacte en el territori, a la Costa Daurada, a Catalunya i a l'Estat, però un tema que tenim clar, també, és que la davallada d'activitat està directament relacionada amb el fet que Ryanair hagi disminuït les programacions a l'aeroport de Reus.
Després de quedar-se vorejant el milió de passatgers s'ha tornat al retrocés.
Les xifres són importants però es poden analitzar des de la perspectiva de la qualitat o de la quantitat. Ryanair disminueix però l'estela que ha deixat Ryanair, una empresa de les més importants en el món del baix cost, ha servit perquè d'altres s'hi fixin. En el nostre cas, Jet2 s'ha fixat en aquestes vetes de mercat que han quedat buides i no es pot obviar que hagi passat de 15.000 places ofertes el 2013 a 85.000 el 2014. Això ens permet acostar-nos a una altra fita estratègica que tenim marcada: la diversificació de companyies. L'objectiu és no dependre únicament d'una sola companyia. I encara hi afegiré un altre aspecte que també s'ha de valorar: els operadors turístics britànics estan reconsolidant-se a la Costa Daurada. Creixen a poc a poc però van creixent. El que vull dir amb tot plegat és que estem fent una avaluació més qualitativa que no pas quantitativa dels resultats i això, a curt termini, pot ser positiu per a l'aeroport.
En alguna ocasió ja ha declarat que la força de l'aeroport de Reus no depèn dels mesos d'hivern. No obstant això, fins i tot en temporada alta (abril-octubre) les xifres van a la baixa i es perden 80.000 passatgers. Aquesta dada és la que li genera més maldecaps?
No. Hi ha hagut un reposicionament estratègic, especialment de Ryanair, que ha entrat de ple a Barcelona i això ha fet que Reus veiés reduït un dels seus principals actius. La nostra força s'ha de dedicar ara a aprofitar aquesta via que va obrir Ryanair. Però és el territori qui marca la dinàmica de l'aeroport, no podem fer ni de més ni de menys. Estem capacitats per atendre la demanda que vingui de la Costa Daurada i és tota l'estructura del territori, les platges, els hotels, els restaurants, etcètera, el que farà que l'aeroport creixi o s'estabilitzi.
Atès el magnetisme de la marca Barcelona, no seria una estratègia encertada plantejar Reus com a punt d'entrada alternatiu i més barat?
L'estratègia la defineixen les companyies aèries. Les companyies són empreses privades i fan les seves anàlisis. Analitzen els costos, la situació del mercat i les estratègies competitives i, al final, decideixen. Nosaltres venem aeroport i territori, però mentre hi hagi capacitat a l'aeroport de Barcelona són les companyies les que decideixen des d'on volen operar i en quins termes volen operar.
Però de la mateixa manera que explica que s'ha treballat intensament per captar l'operador turístic rus, els gestors de l'aeroport tenen marge de maniobra per vendre el seu producte?
Això és evident. Nosaltres sempre treballem amb la taula estratègica i amb els actors principals del sector turístic. Però és la companyia qui determina on vol operar. Evidentment que hi ha un marc tarifari i que entre Reus i Barcelona hi ha diferències, però al final qui pren la decisió és la companyia. El baix cost ja ho ha provat, va arrencar operant a Reus i a Girona i sap el que hi ha, coneix els costos, la dinàmica i l'operativa d'aquests aeroports. Ho coneix perfectament però la seva estratègia ha canviat.
Per què?
Perquè la crisi i una sèrie de circumstàncies han fet canviar moltes coses. Han nascut molts actors nous. Quan Ryanair va néixer estava gairebé sola i ara té Vueling, Norwegian i un llarg etcètera. Fixa't en quantes companyies hi ha operant des de Barcelona i, en aquest context, Ryanair ha pres la decisió de centrar-se en l'aeroport principal.
Ha canviat d'estratègia perquè hi ha hagut una política de l'administració i de les institucions que s'ha preocupat més de beneficiar Barcelona que no pas de defensar, o preservar, l'activitat de Reus i de Girona?
Jo en això no hi puc entrar ni tampoc ho vull analitzar. El mercat aeroportuari i el de les companyies aèries es basa en la lliure competència i en les lliures decisions que prenen les companyies. Dubto que hi pugui haver alguna influència per poder determinar que una companyia operi en un aeroport o en un altre. Mentre hi hagi capacitat als aeroports, les companyies tenen lliure decisió per operar on vulguin.
No es poden redactar unes regles del joc que equilibrin el trànsit aeroportuari en el territori?
Si hi ha capacitat en un aeroport i el mercat ho absorbeix, el millor és la lliure competència. Per nosaltres, el més important és que qui operi a l'aeroport de Reus deixi impacte en el nostre territori.
No tenen interès a ser un aeroport de trànsit?
L'objectiu és que tot el que passi per les instal·lacions aeroportuàries tingui un impacte, el màxim possible, en el territori al qual serveix l'aeroport. Però és clar, nosaltres hem d'estar oberts a qualsevol tipus d'operativa mentre tinguem capacitat.
Un aeroport té difícil dir no quan una companyia vol volar-hi?
Dir no a un possible client no ho fa ningú, cap empresari.
Veient el que ha passat a Reus i a Girona, era previsible que, posant molts ous en el cistell de Ryanair, després pogués haver-hi conseqüències de caiguda de trànsit?
No és que es posessin massa ous en el cistell de Ryanair. Nosaltres estem oberts i les companyies decideixen on volen volar, això és el que s'ha d'entendre. Tenim una infraestructura i la companyia avui pot decidir volar-hi i demà no. Però que quedi clar que nosaltres només som la porta d'un territori. Vull dir, és com si nosaltres fóssim la porta d'un bar i, si a dins del bar no hi ha servei ni producte per atendre, els clients no passaran per la porta.
La Generalitat, en concret el delegat del Govern, treu importància a la caiguda de trànsit i diu que no és preocupant.
Ja he dit que hi ha factors qualitatius que tenen molta més capacitat de valor que no pas la davallada de passatgers. I més en aquest cas, que tenim detectat que és una davallada associada al fenomen Ryanair. Els indicadors qualitatius superen amb escreix la davallada quantitativa. Evidentment que totes les davallades de trànsit afecten, però consolidar mercats de cara a futurs exercicis ha estat molt important.
Quina previsió fa per al 2015 i el 2016?
Nosaltres tenim capacitat per arribar a tres milions de passatgers i treballem contínuament amb les institucions per fer créixer el territori i per fer créixer l'aeroport.
Incorporar Moscou en la llista de principals connexions representa compensar la pèrdua d'activitat d'alguna de les rutes més actives el 2014 (Manchester, Dublín, Eindhoven, Londres Stansted)?
El rus és el primer mercat de la Costa Daurada des de fa anys. Sobre les rutes, l'1 de febrer tindrem els informes sobre gestió de slots per saber com anirà la temporada d'estiu. És lògic que sobre les novetats, sobre noves rutes, no n'informi l'aeroport sinó que qui ho faci sigui la companyia. Si hi ha un segon operador rus que aquest estiu operarà des de Reus, ja n'informarà la companyia. Òbviament jo tinc les previsions i sé què passarà aquest estiu.
Serà més similar al decadent 2014 o al creixent 2013?
Serà un intermedi entre els dos anys. Però tinc ganes de veure resultats a mitjà termini perquè crec que el que s'ha sembrat ha de donar molts bons resultats.
La companyia Lufthansa ha aprofitat Reus com a camp d'entrenament per a avions comercials. Aquesta és una via a explorar per optimitzar instal·lacions?
El nostre és un aeroport estacional i, durant l'hivern, les companyies han vist una oportunitat d'usar unes instal·lacions que, a certes hores, estan gairebé a la seva total disposició.

Arrencar el vol

El millor any de l'aeroport de Reus, en termes d'activitat, va ser l'any 2010. Un total d'1.700.000 passatgers van passar per les instal·lacions de l'aeroport tarragoní. La marca queda ara lluny (el 2013 no es va arribar ni a la meitat), però Vicenç Pallarès també recorda els 530.000 passatgers de l'any 2000.

El director accepta que les xifres són molt llamineres però s'agafa a “la consolidació d'un territori, de la Costa Daurada o de Port Aventura” per confiar en creixements. Destaca que “Aena ha complert un pla d'inversions de quasi 90 milions d'euros perquè es pugui atendre la demanda previsible que pugui haver-hi en el territori”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.