Eines

La cessió de drets d'imatge

No s'ha de caure en l'error d'utilitzar la imatge d'un tercer sense un contracte de cessió per escrit i signat per ambdues parts a fi i efecte d'assegurar que no existeixin possibles problemes en un futur

En l'actualitat l'ús de la imatge a través de la xarxa ha passat a ser objecte d'un tràfic moltes vegades descontrolat per les plataformes o xarxes socials, i fins i tot pels mateixos usuaris. No obstant això, aquesta pràctica tan generalitzada pot arribar a confondre empreses o projectes que fan ús de la imatge d'una tercera persona.

Per això, en cas que es dugui a terme una activitat econòmica i s'estigui utilitzant la imatge d'un tercer, per al tipus d'activitat que sigui, hem d'entendre que la realització i signatura per ambdues parts d'un contracte de cessió de drets d'imatge és important.

Resulta evident que, a nivell particular, àdhuc podent fent-ne un ús indegut, seria complicat mantenir acords de cessió de drets amb cadascuna de les persones de qui utilitzem la imatge, tot i que a dreta llei hauria de ser d'aquesta manera, excepte les excepcions puntuals que ja especifiquem en l'article: protecció del drets d'imatge a internet. No obstant això, a efectes pràctics, la realitat és que els perills de poder trobar-nos amb un conflicte d'interessos es produeixen sobretot quan la imatge és per a la promoció, per a la venda o per a la realització d'una activitat econòmica.

En aquests casos és quan és més que recomanable establir un contracte amb el tercer.

El contracte de cessió de drets d'imatge és un document en què s'especifiquen les condicions en què se cedeixen aquests drets, de tal manera que el tercer sabrà per quant de temps, per a quin i per on es podrà fer ús d'aquests drets.

Per això, és important que s'especifiquin degudament aquestes tres preguntes en el contracte: el temps, el lloc i els usos. Per descomptat, la cessió pot produir-se gratuïtament o bé a canvi d'una compensació econòmica, i això dependrà de la negociació que es dugui a terme entre totes dues parts.

Depenent de l'ús que se'n vulgui fer, el temps haurà de ser més o menys llarg, per exemple, en el cas que sigui per a la publicitat d'un producte que es trobarà al mercat per un temps determinat, el més recomanable és acotar els anys de l'ús d'aquesta imatge a aquest temps en què es fa necessària utilitzar-la, perquè d'aquesta manera la possible compensació econòmica que s'haurà d'abonar sigui menor. No obstant això, en el cas que sigui un producte o un ús més perllongat –que és un cas que sol ser habitual quan l'ús de la imatge és a través d'internet– recomanaríem establir un període llarg per no haver de renegociar les condicions de la cessió en cada període finalitzat.

D'altra banda, si la cessió es fa a través d'internet, recomanem que el lloc sigui com més extens millor atès que internet abasta un flux mundial d'informació i, per tant, podria generar-nos problemes si la imatge s'utilitza en qualsevol altra part del món a causa de la nostra activitat.

És important que tinguem en consideració que tot i que sembli que la xarxa ha obert la veda quant a l'ús de la imatge sense les degudes autoritzacions, no s'ha de caure en l'error d'utilitzar la imatge d'un tercer sense un contracte de cessió per escrit i signat per ambdues parts a fi i efecte d'assegurar que no existeixin possibles problemes en un futur. En aquest sentit, per molt que hi hagi cert consentiment verbal, es recomana concretar aquest consentiment per escrit a fi que en quedi constància, i també, fer una prova vàlida per acreditar-ne la cessió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.