Emprenedors

Emprenedoria collida a l'hort de casa

El portal Taronges Nostres ven prop de 6 tones de cítrics en quatre mesos de vida

Quan van finalitzar les obres de l'Eix Transversal, el darrer projecte en què va treballar com a enginyer d'obres públiques, Guillem Espinach va tenir clar que el seu futur laboral passava per emigrar o per redefinir-se completament.

Fer les maletes i traslladar-se a mercats com Qatar o Colòmbia, on estan aterrant la majoria dels seus companys de carrera que es queden sense feina aquí, no entrava en els seus plans, “no volia separar-me de la família”, diu, així que l'opció de reinventar-se es va imposar.

Passar de tenir una nòmina fixa treballant per a un tercer a muntar el propi negoci no és una tasca fàcil i per això en Guillem i la seva dona, Esperança Forcadell, van decidir que el més lògic era començar per alguna cosa que coneixien molt bé els dos i des de ben petits. “Per això vam pensar en muntar una botiga en línia per vendre la fruita collida als horts familiars de l'Hort de Vallero, al Baix Ebre.

En aquest camí també ha estat crucial el pas del Guillem per l'ISDI, l'Institut Superior de Desenvolupament d'Internet, “que em va permetre tenir accés als coneixements necessaris d'aquest entorn així com de tots els aspectes relacionats amb el màrqueting i la part més de gestió”.

El portal, Taronges Nostres, està actiu des del passat mes de novembre, i en aquest poc temps ha venut prop de 6 tones de fruita, bàsicament taronges, mandarines i llimones, a uns 150 clients, bàsicament de Catalunya. “Hem servit comandes a Madrid o el País Basc, però el nostre focus està centrat al mercat català perquè la nostra aposta és precisament la del producte de proximitat”, explica Espinach.

I és que cada vegada més gent està disposada a pagar una mica més per tenir fruita i verdura de temporada, cultivada a l'entorn, i sobretot, diu l'emprenedor, “acabada de collir”. Res a veure amb la fruita que habitualment es pot trobar a la gran distribució, “que segur que fa una setmana que és collida i de vegades, si hi ha un excés d'oferta i els preus baixen, pot estar en espera fins a dues setmanes”.

I és clar, el gust d'aquesta fruita acabada de collir, diu Espinach, “no té res a veure amb l'altra, nosaltres servim una fruita que recupera els sabors originals”.

De fet l'emprenedor ja tenia més o menys clar que el consumidor valoraria el seu producte perquè “des de fa temps, quan baixava el cap de setmana al poble i portava fruita per als amics i els companys de feina, tothom em deia que era boníssima”.

L'experiència paga la pena i així ho demostren les primeres estadístiques que ha fet l'empresa entre els seus clients. “El 62% dels clients han repetit almenys un cop i el 40% han comprat tres o més vegades”, diu Espinach. Una fidelització que es treballa cada dia, “sempre després de la primera comanda truquem al client per saber què li ha semblat l'experiència”, i que ha de ser clau per al creixement.

També per això la botiga acaba d'ampliar la seva cartera de productes amb l'ortanique, una barreja entre mandarina i taronja originària del Carib, i concretament de l'illa de Jamaica, que es cultiva a Catalunya des dels anys setanta però que fins ara ha quedat fora de l'abast del consumidor local perquè, com explica Espinach, “pràcticament tota la producció marxa cap a l'exportació, sobretot a mercats com el Regne Unit i el Canadà, on valoren molt el seu suc i on es considera una exquisidesa”.

A més fins a Setmana Santa el portal comercialitza també calçots d'una finca veïna. “Ho hem pensat més com una manera d'oferir un producte de temporada als nostres clients, com una cosa puntual”, explica l'emprenedor.

De moment Espinach prefereix no fer gaires previsions de vendes per a aquest 2015, si bé les perspectives són bones perquè un mes tradicionalment fluix per a la venda de fruita, el gener, “ha portat un volum de vendes molt més alt del que esperàvem”.

I és que a banda de la major conscienciació sobre el consum de producte de temporada i de proximitat, el context de crisi, opina Espinach, “també ha portat que la gent es gasti diners en aquests petits plaers perquè ja no pot fer altres grans despeses”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.