Empreses

Caprabo dóna cabuda a més de 275 petits productors del país

El distribuïdor incorpora 1.700 referències de proximitat tres anys després d'engegar el pla d'impuls a l'economia local. És el primer supermercat que ofereix els 11 articles catalans amb DOP

Amb el pla de proximitat, el grup integra productes de 41 comarques

Catalunya ha estat des de sempre el principal mercat estratègic de Caprabo, un distribuïdor amb més de cent anys d'història, que va obrir el seu primer supermercat al carrer Pare Maria Claret de Barcelona, el 1959, una botiga que continua funcionant avui en dia. La crisi econòmica que encara dóna cuades a l'Estat va fer replantejar al distribuïdor català la seva estratègia de negoci, una decisió que el va portar a centrar-se encara més en els productors de proximitat, un compromís que ja va establir fa més de dues dècades i que des del 2013 impulsa amb més força. “Volíem recuperar l'esperit amb el qual vam néixer, tornar a la nostra essència”, explica Fernando Tercero, responsable de Proximitat de Caprabo.

El grup decideix recolzar els productors del territori i donar cabuda als seus productes als establiments del grup. Per a Tercero, “els productes de proximitat redueixen el procés d'intermediació, fet que repercuteix en el cost i el benefici del productor i del consumidor, afavoreix la viabilitat de les explotacions i contribueix a millorar l'economia social”.

El grup distribuïdor i el govern català acorden el 2013 revalorar el paper de l'agricultura de proximitat i Caprabo esdevé el primer distribuïdor amb el segell oficial de Venda de Proximitat. Dos anys més tard, el grup signa dos acords cabdals per a l'impuls de la seva estratègia: un primer, amb la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), per impulsar la presència dels seus productes als supermercats del grup i, el segon, amb la Federació Catalana DOP-IGP, que pretén revifar l'economia local a través de l'impuls dels productes amb Denominació d'Origen Protegida (DOP) i amb Identificació Geogràfica Protegida (IGP).

Aquests acords han situat Caprabo com a únic distribuïdor amb les onze DOP catalanes reconegudes en els seus supermercats i amb tres de les sis IGP: Poma de Girona, Patates de Prades i Calçot de Valls.

El grup català va iniciar ara fa tres anys la seva nova estratègia, visitant les primeres comarques, la Cerdanya i l'Alt Empordà. “Els petits productors se sentien atemorits per la gran distribució: preus baixos, pagaments retardats, grans volums, etcètera. Així és que ens vam reunir amb els productors locals per explicar el compromís que havia adquirit Caprabo i l'impuls que estava disposat a donar al producte de proximitat”, explica Tercero. “Tres anys després –assegura– tothom està molt a gust amb els acords i amb la resposta dels clients.”

El país, pam a pam.

L'equip de Tercero va recórrer del març del 2013 al març del 2014 totes les comarques catalanes. “Vam començar amb productes amb menys risc de fer-se malbé, com olis, vins, melmelades, sucs o embotits adobats, i des del març de l'any passat estem repetint les reunions però per productes frescos”, explica Tercero. Aquest segon recorregut acaba aquest mateix març.

El resultat ha estat que el pla de proximitat ha donat cabuda a un total de 1.700 referències que tenen com a procedència 252 petits productors i 26 cooperatives agràries, pertanyents a 41 comarques catalanes. “Per a nosaltres, el producte de proximitat no és una moda. Som d'aquí i aquest fet s'ha de traslladar a l'estratègia de l'empresa”, rebla el responsable de Proximitat de Caprabo.

Caprabo pertany al Grup Eroski, del qual representa el 20% del negoci. Té 319 supermercats a l'Estat –287 a Catalunya, 28 a Navarra, 3 a Andorra i 1 a l'Aragó–, 38 franquícies i plataformes logístiques a Abrera i l'Hospitalet de Llobregat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.