Gran angular

Mannà caigut des del cel

La política de “l'helicòpter del diner”, d'injecció directa en l'economia real, cobra adeptes, atesos els febles efectes de la rebaixa de tipus d'interès i la compra d'actius

Hom adverteix que calen projectes d'inversió amb sentit
Alemanya s'oposa que el BCE hagi d'assumir un passiu que caldria mutualitzar
El BCE podria comprar bons per finançar nous sectors

No hi ha manera: ni amb rebaixes del preu del diner, ni amb sucosíssimes injeccions de liquiditat l'economia de la UE s'enlaira i potser caldrà anar a solucions que fa poc consideraríem un disbarat, conjuminar política fiscal i monetària, aquell “helicòpter del diner” que volia engegar fa més de quaranta anys Milton Friedman i que mentre uns veuen com la darrera bala al carregador, a altres els provoca malsons d'inflació.

Anem a pams: del 2007 ençà, l'economia mundial ha sofert 600 rebaixes de tipus d'interès per eixorivir i els bancs centrals han hagut d'assumir una magnífica despesa de 12,2 bilions de dòlars en compra d'actius en els diversos episodis de Quantitative Easing. I no n'hi ha hagut prou, arreu però principalment a la UE, perquè es vegin indicis que el PIB progressa adequadament. Si el mal és gran, el remei encara ho ha de ser més, així que cal tornar a fullejar aquell Les paradoxes del diner, manual d'ultraliberals escrit pel Nobel Milton Friedman en què l'estímul econòmic, del consum i dels preus vindria, metafòricament, d'un helicòpters que des dels cel llançaria bitllets i més bitllets perquè consumidors i empreses se'ls gastessin. Aquest helicòpter seria una eina alhora monetària i fiscal, en què els governs emeten deute a curt termini que el BCE compraria amb diner imprès expressament. Aquests diners, els governs els injecten directament a les venes de l'economia real, per dues vies, o bé l'augment de la despesa pública, o bé la reducció dels impostos, o una combinació de totes dues. Els experts que s'han afegit al debat i que consideren raonable la proposta argumenten que seria molt més eficient posar els diners en mans de famílies i empreses que no pas recórrer a cegues a l'increment de despesa pública, amb les distorsions que sovint això comporta. També s'assenyala que no hi hauria augment del deute públic, sinó un increment constant de l'oferta monetària.

El cert és que el debat està ben obert i el mateix president del BCE, Mario Draghi, en ser interrogat sobre si fins aquí podríem arribar, no s'ha estat de dir que tot i que no s'havia contemplat de moment una mesura d'aquest tipus, “les adquisicions de bons eren tabú fins no fa pas gaire”.

Per a Joan Tugores, catedràtic d'Economia de la UB, que ara es torni a parlar sobre aquest model per introduir massa monetària és la prova que “idees impossibles poden esdevenir imprescindibles, fins al punt que es creuïn línies vermelles”. Admet que la seva implantació podria ser una possibilitat, “atès el fracàs obtingut fins ara per les polítiques d'estímul”, però, és clar, problemàtica: “El BCE passaria a tenir un passiu i Alemanya preguntaria qui se'n fa càrrec, que hi ha a l'altra banda del balanç que faci contrapès. Els alemanys són reticents a repartir deute atès que, n'estem del tot segurs que d'aquí vint anys existirà l'euro?” Certament, són diversos els interrogants, com ara què en faria de la morositat a què hauria d'enfrontar-se el BCE: és que passaria a ser amo de fàbriques i pisos en cas d'impagament? Si, de facto, el BCE passés a ser l'únic banc de l'eurozona, prestaria diners a aturats o famílies sense recursos, o els deixaria a l'estacada? Dins de les diverses interpretacions de la doctrina de l'helicòpter, potser al final puguin reeixir els de la facció moderada: “Els menys radicals, en una dimensió keynesiana, serien més partidaris que el BCE comprés bons per finançar activitats de nous sectors d'oportunitat, com ara el medi ambient, les energies renovables o la digitalització, i així aconseguir tenir una repercussió en l'economia real”. I, per damunt de tot, que no hi hagi entrebancs: “Si els bancs, amb els seus propis interessos, es posen pel mig, tot aquest efecte helicòpter se'n va en orris.”

vestit a mida.

Una recepta especialment adequada per a Europa. Així ho veu l'expresident de la Reserva Federal, un entusiasta des de sempre de la política de l'helicòpter. Fa pocs dies, irrompia al debat assenyalant que aquesta política “pot ser una alternativa vàlida per als bancs centrals d'Europa i Japó, que lluiten per assolir els seus objectius d'inflació.” L'expresident de la Fed avisa, però, que l'helicòpter es pot estavellar si es vol fer servir per llançar diners quan l'economia avança adequadament. Un altre inconvenient que assenyala és que a moltes jurisdiccions una mesura com aquesta necessitaria profunds canvis en la jurisdicció per ser legal i que, si s'optés per finançar la rebaixa d'impostos, el banc central perdria independència.

Repartir la inflació.

Per a Agustí Ulied, professor de finances d'Esade, la proposta és intel·lectualment “excitant” però “també cal ser prudent, perquè si la inflació es reparteix entre preus i salaris, no passa res, però si no és així...” I un altre perill és que els diners que arribin als consumidors per rebaixa fiscal o via increment salarial “no s'arribin a gastar, vagin a estalvi i així no serveixin per esperonar el consum”. També és cert, assenyala el professor Tugores, que “l'atresorament de les famílies no seria bo, però el desendeutament que realitzessin, sí.”

El BCE assumiria un dèficit que si es volgués eixugar “hauríem de tornar a la idea de mutualitzar el deute, i això Alemanya dubto que ho acceptés”. Aquest increment de la massa monetària, per la rebaixa d'impostos o per un increment de la inversió pública, podria ser esgrimit, per a Ulied, per estimular el Pla Juncker que, com cal recordar, parteix d'una aportació de la Comissió de 20.000 euros, però que necessita de la contribució de les empreses privades perquè es concreti l'efecte multiplicador. Ulied destaca que aquesta discussió té lloc quan l'FMI està fent marxa enrere en les seves directrius al voltant de l'austeritat i quan “els economistes ja no calculen el PIB com a mesura de la renda d'un país, sinó que ara es basen en el benestar de la població, educació i salut.”

Si no s'ha enlairat l'helicòpter, si més no s'ha engegat el ventilador alguna vegada. Com recorda el professor de finances d'Eada Joan Ribas, “el 2012 es van posar molts diners a disposició per compensar la fugida de capitals, i molts bancs espanyols van comprar deute de l'Estat”.

El sentit de la inversió.

El professor d'Eada estima que perquè hi hagi una veritable revifalla de l'economia real, “sempre caldrà que les inversions siguin necessàries i és quan els diners apareixeran. Cal recordar que les autopistes no s'haurien fet sense la col·laboració entre empresa i estat, i ara projectes com ara el corredor mediterrani o els accessos al port són els que tindrien sentit”. Si no apareixen possibilitats d'inversió amb cara i ulls, ens podem trobar un altre cop que “la injecció del BCE no serveix per crear demanda i generar inversió sinó per nodrir l'especulació.”

Ingressos a llarg termini

Milton Friedman sempre va tenir com a una de les seves grans obsessions el consum. En contraposició a Keynes, que creia que el consum d'un període depenia dels ingressos que s'hi generessin, el professor de la Universitat de Chicago postulava que depenia en realitat dels ingressos permanents, a llarg termini. Antiestatalista convençut, que considerava que les polítiques monetàries expansives duen de pet a les crisis econòmiques, tanmateix reconeixia que una política excessivament restrictiva pot causar resultats igualment nefastos, com la deflació de preus. Tot i el seu liberalisme, també era partidari de l'impost sobre la renda negatiu, que suposaria subvencionar les rendes més baixes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.