Empreses

Simon endolla les filials per tenir potència

El grup olotí, que enguany celebra els cent anys de vida, dóna per tancada la fase d'expansió geogràfica i promou una organització interna més integrada per aprofitar les sinergies

Avui dia el control de la companyia el té la 4a generació de la família
L'organització treballarà per àrees de negocis i no per àrees geogràfiques

Simon afronta l'any del seu centenari amb el propòsit de reforçar els vincles entre les moltes empreses que el grup té repartides pel món. Des que el 1998 va obrir la fase d'implantacions productives a l'exterior –actualment té quinze fàbriques en deu països i nou societats comercials més en altres tants països-, Simon va optar perquè les filials fossin força autònomes. Però ara que el procés d'internacionalització està força definit, ha arribat l'hora de cohesionar: “Ara toca integrar a fi i efecte que tot el grup es pugui beneficiar dels punts forts que cada filial té”, explica Luis Lopezbarrena, director general de Simon des del 2014, quan va substituir Xavier Torra.

Algunes de les noves incorporacions a la plantilla que l'empresa ha fet -només als centres que té a Espanya han estat 40 treballadors amb un perfil molt internacional- ajudaran a la comprensió mútua de les diferents empreses tot potenciant els treballadors desplaçats. D'altra banda, s'ha aprovat una matriu executiva més transversal, de manera que a l'actual divisió per àrees geogràfiques se'n juxtaposarà una altra de branques d'activitat.

Simon té dues àrees bàsiques: la primera és endolls i interruptors, que és la més tradicional i gran (representa el 75% del negoci); i la segona és il·luminació. D'aquest últim àmbit del negoci, la il·luminació exterior suma uns 50 anys d'història a l'empresa, mentre que la il·luminació interior és més recent. De fet, va veure la llum fa uns quatre anys arran de la introducció de la tecnologia LED.

Simon ha fet la internacionalització bàsicament a partir del negoci del petit material elèctric. A més d'Espanya, la il·luminació només està en uns pocs mercats, en concret, al Brasil, Mèxic i l'Argentina (il·luminació exterior) i la Xina (il·luminació interior). No obstant això, està cobrant una certa notorietat en certs indrets. L'any passat, les comandes d'enllumenat efectuades a Mèxic van contribuir a situar aquest mercat americà en la tercera posició del grup, després de l'espanyol i el xinès.

Aquest desplegament dispar dels negocis s'explica per les grans diferències entre països en temes com els estàndards tècnics, el grau de maduresa del mercat, els canals de comercialització o el perfil del client. Aquesta és una altra de les raons per les quals Simon va optar per donar una certa autonomia a les seves filials. Ara bé, la nova estructura organitzativa ha d'ajudar a detectar millor l'oportunitat d'introduir nous negocis quan el mercat estigui preparat. A tall d'exemple, pròximament s'introduirà la il·luminació interior a Polònia.

Més de 300 milions.

Simon fa cent anys havent superat els 300 milions de facturació -el 2015 les vendes van ser de 304 milions d'euros, un 17% més- i una plantilla de 3.800 treballadors -800 dels quals a l'Estat-. El principal mercat continua sent l'espanyol, amb el 37% del total i un creixement important del 12% l'any passat, que confirma la sortida de la crisi. No obstant això, l'evolució positiva encara no es fonamenta en l'obra nova sinó en la rehabilitació residencial i la d'empreses, així com també en les comandes d'il·luminació exterior, per la substitució de bombetes convencionals per LED. Després de l'impacte que va significar la crisi, la capacitat productiva de les cinc plantes que Simon té a Espanya tenen un marge ampli per absorbir els creixements futurs.

Per volum d'activitat, Simon China és ja la primera empresa del grup, amb un creixement del 6%, el 2015. Simon ven a la Xina endolls, interruptors i il·luminació domèstica i ho fa amb una xarxa d'un miler d'establiments de marca pròpia. Lopezbarrena explica que si bé el nombre de botigues es manté, estan experimentant un salt d'escala, i cada cop són més grans. I és que la firma de material elèctric no està percebent l'alentiment del gegant asiàtic. Ans al contrari, “els primers mesos d'aquest any estem creixent més que el 2015”, explica el director general de la firma.

No es pot dir el mateix del Brasil, una de les apostes importants de Simon, que el 2015 va tenir un retrocés i enguany s'espera que també tingui una evolució negativa. Rússia tampoc no dóna gaires alegries últimament al grup i es manté en taxes negatives. Basant-se en aquestes dinàmiques, la direcció de Simon ha fet una estimació prudent del creixement per enguany que estarà al voltant del 4%.

Amb la incorporació del Perú i El Salvador els darrers mesos, la xarxa de països en els quals Simon té empresa pròpia arriba a la xifra de dinou i a 93 els països on ven els seus productes. Com s'ha comentat, l'empresa considera que l'etapa d'expansió geogràfica està gairebé tancada, si bé tampoc no es tanquen a noves implantacions si en sorgeix l'oportunitat: “Ara, per exemple, estem valorant si agafem distribuïdors nous a l'Iran aprofitant la fi de les sancions”, diu Luis Lopezbarrena.

Ara la consigna és introduir productes, bàsicament d'il·luminació, en mercats on no hi són. Això hauria de fer créixer el pes de la il·luminació en el grup, que ara és al voltant del 25%. De totes maneres, Simon no es marca objectius concrets en aquest terreny. De fet, el grup no té fites expressades quantitativament ni elabora plans estratègics: “El món canvia tant i tan ràpidament que el més intel·ligent és tenir l'eina ben esmolada per actuar quan sigui necessari”, assegura Lopezbarrena. El director general de Simon pensa que una de les claus per navegar bé en les actuals circumstàncies és tenir clar el rumb de la nau: “L'important és saber qui som i en què som bons, i nosaltres tenim clar que el que fem bé és integrar disseny i tecnologia per fer productes impecables.” També recomana tenir l'olfacte ben entrenat per detectar si els canvis que van apareixent en el mercat tenen o no la importància necessària per prestar-hi atenció.

Simon és avui dia una multinacional catalana propietat de la família fundadora. En aquests moments és la quarta generació dels Simon els que porten la batuta en el consell d'administració, tot i que fa molts anys que van optar per professionalitzar la gestió. L'arribada de Luis Lopezbarrena, una persona de la casa, a la direcció general el 2014 no ha representat canvis substancials, però sí alguns de més subtils. Així, per exemple, Simon ha renegat de l'apel·latiu holding que l'havia acompanyat els darrers anys. També ha incorporat l'eslògan “light up emotions” (encén o il·lumina emocions), en substitució del “enjoy electricity” (electricitat per gaudir). “La nostra aposta és per una tecnologia que sigui humana”, diu Lopezbarrena.

Per celebrar el centenari de Simon, al llarg d'aquest any s'han previst un seguit d'actes cultural i festius.

Facturació

304 M€

Treballadors

3.800

Any de fundació

1916

L'R+D és un dels pilars de Simon, que diu que és una de les empreses que més patenta. Recentment a la filial del Marroc s'ha desenvolupat un sistema de caixes per a endolls fàcils d'instal·lar i sense necessitat d'obra que està impulsant les vendes.

Del cotxe elèctric a la Internet de les coses

Simon té un peu en les principals tecnologies del moment (ciutat intel·ligent, cotxe elèctric i Internet de les coses), però amb una actitud marcada per la prudència. Ja fa anys que l'empresa catalana va desenvolupar endolls per a les càrregues del cotxe elèctric i té acords per a la instal·lació en estacions de FGC, però fins ara el mercat ha imposat un ritme de desplegament lent. “Ara sembla que comença a agafar un cert impuls, arran del qüestionament del motor dièsel i l'aparició de cotxes que estan animant el mercat”, explica el director general de Simon.

Una cosa similar passa amb l'smart city, sector en el qual Simon ha entrat de ple amb una participació a Urbiotica, un proveïdor de tecnologia. Ara bé, el cost que han d'afrontar les ciutats per fer aquesta transformació és tan elevat que està sent un factor d'alentiment: “S'avança, però a poc a poc”, assegura Lopezbarrena. Estretament vinculat hi està la Internet de les coses. Simon ja té endolls i sistemes d'il·luminació que es poden gestionar a través d'Internet des del mòbil i prometen novetats pròximament.

En canvi, altres negocis han estat paralitzats com ara Senior (per a la tercera edat)i el de mobiliari urbà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Simon endolla les filials per tenir potència

Publicat a