Gran angular

Vademècum a cop de ratolí

La compra de parafarmàcia i medicaments sense prescripció mèdica a través del comerç electrònic és un dels sectors que tenen més previsions de creixement els pròxims anys

La parafarmàcia és una de les categories de comerç electrònic que creixen més ràpidament i té, a més, unes de les perspectives de futur més prometedores. Segons dades d'IMS Health, es calcula que el negoci de la parafarmàcia mou 5.000 milions d'euros a l'any a l'Estat espanyol, dels quals la venda en línia representa poc més del 3%. Ara bé, si es pren com a referència el comportament d'altres sectors, s'espera que el percentatge arribi al 10%.

Fins fa uns cinc anys aproximadament, semblava que el comerç electrònic no agafava en el sector farmacèutic. I no era una qüestió casual. El sector, amb un perfil molt tradicional, té unes restriccions legals molt exigents que han fet que fos dels últims a sumar-se al transatlàntic del comerç electrònic. De fet, fins al juliol passat només es podia vendre parafarmàcia i la compra de fàrmacs hi està totalment prohibida. Ara bé, l'any passat, el Ministeri de Salut va aprovar l'autorització de la venda en línia de medicaments no subjectes a prescripció mèdica. I amb aquest reglament, les perspectives de creixement del negoci a través d'Internet es van multiplicar per al sector farmacèutic.

Les oficines de farmàcia han començat a sumar-se al fenomen i en poc més de tres anys han passat d'haver-n'hi tres o quatre (de les més de 23.000 que existeixen) que venien productes de parafarmàcia a tot l'Estat a unes 300. A Catalunya, i segons dades de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, hi ha 80 farmàcies que estan acreditades per comercialitzar via Internet. Un dels territoris, junt amb Madrid, que lideren la digitalització del comerç de parafarmàcia. “La xifra encara és molt petita, però té un futur prometedor”, diu Lluís Triquell, soci director d'Antares Consulting. Vistes les bones perspectives, a més de les webs independents que cada farmàcia pugui tenir, s'hi han apuntat també altres actors en joc: els grans retailers com El Corte Inglés o Eroski, que han obert seccions on-line de parafarmàcia, o els intermediaris en xarxa com Letsbonus o Offerum. El nou reglament ha obert a més l'oportunitat de fer un salt internacional, ja que mitjançant la web una oficina de farmàcia de barri pot vendre els seus productes a qualsevol part del món. “Hi ha molt de marge de creixement, però si es fan bé les coses i s'accepta que és un altre tipus de negoci”, diu Triquell.

Des del Col·legi de Farmacèutics de Catalunya han elaborat una guia per facilitar als col·legiats vendre on-line, arran de la demanda gradual.

Miotrafarmacia, nascuda per afrontar la crisi i les retallades

Els diferents decretazos sanitaris, amb baixades de preus de fàrmacs de referència, i la crisi van posar contra les cordes moltes farmàcies. Algunes van tancar i altres, com la de la dona d'Enrique Luesma, van optar per buscar alternatives de negoci i adaptar-se als nous temps. D'aquest contratemps i d'una visió estratègica va néixer Miotrafarmacia, una web de venda de parafarmàcia i productes OTC.

Enrique Luesma, economista de professió i consort farmacèutic, com s'autodenomina mig en broma, va engegar la web el 2014, vinculant-la professionalment a la farmàcia de la seva dona, però mantenint la independència empresarial. “No és tan fàcil com sembla, necessites molts coneixements i contractar persones especialitzades perquè funcioni bé. Tenim clar que és un negoci diferent de la farmàcia tradicional”, explica Luesma.

L'esforç en personal especialitzat ha tingut una bona resposta del mercat, de fet l'any 2014 va obtenir un volum de negoci de 600.000 euros i l'any passat el va tancar per sobre dels 2 milions d'euros de facturació.

Recentment, a través d'un grup europeu inversor i altres inversors provinents del món de l'emprenedoria digital, com el fundador d'Atrápalo, i del sector de la indústria farmacèutica han captat una ronda de finançament de 200.000 euros. Enrique Luesma explica que amb aquesta injecció de capital volen implementar un nou pla de creixement que els permetrà doblar la facturació enguany i continuar expandint-se.

Miotrafarmacia.com es va convertir en la guanyadora del darrer EEC Lunch by Cofidis, concurs organitzat per l'Associació Espanyola de l'Economia Digital que reconeix els projectes més innovadors del sector digital que operen al comerç electrònic.


Els diferents decretazos sanitaris, amb baixades de preus de fàrmacs de referència, i la crisi van posar contra les cordes moltes farmàcies. Algunes van tancar i altres, com la de la dona d'Enrique Luesma, van optar per buscar alternatives de negoci i adaptar-se als nous temps. D'aquest contratemps i d'una visió estratègica va néixer Miotrafarmacia, una web de venda de parafarmàcia i productes OTC.

Enrique Luesma, economista de professió i consort farmacèutic, com s'autodenomina mig en broma, va engegar la web el 2014, vinculant-la professionalment a la farmàcia de la seva dona, però mantenint la independència empresarial. “No és tan fàcil com sembla, necessites molts coneixements i contractar persones especialitzades perquè funcioni bé. Tenim clar que és un negoci diferent de la farmàcia tradicional”, explica Luesma.

L'esforç en personal especialitzat ha tingut una bona resposta del mercat, de fet l'any 2014 va obtenir un volum de negoci de 600.000 euros i l'any passat el va tancar per sobre dels 2 milions d'euros de facturació.

Recentment, a través d'un grup europeu inversor i altres inversors provinents del món de l'emprenedoria digital, com el fundador d'Atrápalo, i del sector de la indústria farmacèutica han captat una ronda de finançament de 200.000 euros. Enrique Luesma explica que amb aquesta injecció de capital volen implementar un nou pla de creixement que els permetrà doblar la facturació enguany i continuar expandint-se.

Miotrafarmacia.com es va convertir en la guanyadora del darrer EEC Lunch by Cofidis, concurs organitzat per l'Associació Espanyola de l'Economia Digital que reconeix els projectes més innovadors del sector digital que operen al comerç electrònic.

La rebotiga que acull la gestió de Farmaconfianza

Alfonso Fuertes, el marit de la farmacèutica Mónica Lizondo, provinent de l'àrea de digitalització bancària, ho va veure clar fa cinc anys. Era el torn del sector farmacèutic. Així que va deixar la seva feina i ambdós es van engrescar a posar en marxa Farmaconfianza, una web de venda de parafarmàcia que pengés de la seva farmàcia familiar.

L'any 2012 van començar a implementar-ho i un any després va arrencar la venda a la web.

Tot i que són empreses independents, estan vinculades. La rebotiga de la farmàcia situada al carrer Sant Antoni de Barcelona s'ha convertit en el centre de gestió de Farmaconfianza, i fins fa poc havia estat el magatzem des d'on enviaven totes les comandes que rebien on-line. Però a mesura que han agafat dimensió han traslladat el magatzem a fora de la farmàcia. “Nosaltres oferim la garantia i la professionalitat que hi ha una farmàcia i una farmacèutica al darrere”, explica Mónica Lizondo. Mentre que el negoci tradicional es manté estancat, l'on-line va a molt bon ritme. Des que van engegar Farmaconfianza han duplicat cada any les vendes. El 2015 van facturar 620.000 euros i enguany esperen arribar als 1,3 milions d'euros, i ja tenen dues persones dedicades en exclusiva a la web.

Recentment han obtingut una ronda de finançament de 265.000 euros en la qual han participat dotze inversors relacionats amb la indústria farmacèutica i la tecnològica.

Fuertes explica que la injecció de capital permetrà impulsar el negoci en línia. Tanmateix, es vol reforçar la internacionalització de l'empresa, que actualment ja representa el 7% de les vendes on-line.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.