Opinió

‘Big Data': recerca de l'algoritme del talent

Multinacionals amb gran quantitat de dades internes i milers d'empleats ja estan aplicant l'ús del ‘Big Data' a les seves plantilles

Durant el Mundial de Futbol del 2014, la selecció alemanya va incloure un nou tècnic al seu staff: un analista de dades. No sabem si va ser gràcies a aquest fitxatge que van acabar emportant-se la preuada copa, però cada cop són més els equips que analitzen les variables que afecten el rendiment dels seus jugadors.

A les estadístiques sobre gols, passis o faltes s'ha incorporat l'ús de GPS que analitza variables primàries com la velocitat, l'acceleració o els impactes rebuts. L'objectiu és prevenir les lesions i optimitzar el rendiment dels jugadors durant les llargues temporades.

La partida més elevada dels pressupostos dels equips de primera línia és la de salaris que, en alguns casos, pot representar fins al 61% del total de les despeses. Aquests clubs han descobert que l'actiu més important són els seus jugadors i el rendiment que obtenen d'ells.

Existeix alguna raó per pensar que en el món empresarial és diferent? No volen les empreses treure el millor dels seus empleats per obtenir resultats òptims?

La pregunta conseqüent és si les empreses disposen de sistemes com els GPS esportius per mesurar la implicació, compromís, motivació, talent i elasticitat dels seus col·laboradors. Sí. Les empreses disposen de Big Data per identificar patrons recurrents entre els centenars de dades que disposen dels seus empleats. Si empaquetem aquesta informació amb avaluacions de desenvolupament, plans de carrera, enquestes de clima i la interactivitat en portals col·laboradors i altres eines, es disposa d'una magnífica visió individualitzada de cadascun dels empleats per poder prevenir i optimitzar el seu rendiment. La mina d'or està en l'encreuament d'aquesta informació. Empreses multinacionals amb gran quantitat de dades internes i milers d'empleats ja estan aplicant l'ús del Big Data a les seves plantilles. És el cas d'IBM, que va creuar la seva base de dades d'empleats amb l'evolució de vendes d'àmbit internacional per detectar quin tipus de perfils necessitaran a cada país a llarg termini.

Un dels principals manaments de l'estratègia empresarial és adoptar una postura predictiva per evitar reaccions forçades. Segons Harvard Business Review, un 71% dels directors generals veuen en els seus col·laboradors l'actiu més vinculat a uns bons resultats econòmics. Davant les xifres, és evident la importància de predir i actuar sobre un factor tan variable com el dels recursos.

Aquesta tendència està arribant a casa nostra. De moment, només les tres grans companyies estan interessades a invertir en el Big Data de les persones però, molt aviat, a causa de la democratització de les tecnologies, serà també un must per a les pimes.

És lògic que la possibilitat tecnològica d'analitzar científicament el comportament de les persones desperti suspicàcies. És aquí on entra el paper de l'ètica en els negocis, on es valori més l'humà que el recurs. L'analítica de dades és només això: analítica, l'ús que se'n és el que pot esdevenir un motiu d'exemplaritat o d'oprobi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.