Opinió

Compromís per al canvi en auditoria

La International Federation of Accountants (Ifac), representa prop de tres milions de professionals de l'assessorament i l'auditoria a tot el món

En una conjuntura de canvis accelerats com és l'actual, les empreses s'han d'acomodar a les noves circumstàncies si no volen quedar desplaçades per d'altres que mostrin més dinamisme o que tinguin més capacitat d'adaptació. En aquest context de màxima competitivitat, les firmes de serveis professionals i d'auditoria s'han d'adaptar als canvis a fi i efecte de continuar prestant a les empreses els serveis que els requereixen.

La tecnologia, la globalització i els canvis demogràfics són els grans reptes que el sector afronta avui dia. Es tracta de desafiaments que anticipen modificacions profundes –en la configuració dels serveis, però també en l'organització de les firmes-, alhora que exigeixen innovació i flexibilitat per al manteniment d'una posició sòlida en el mercat.

La International Federation of Accountants (Ifac), organització que representa prop de tres milions de professionals de l'assessorament i l'auditoria a escala global, ha analitzat aquestes transformacions en el document Traçar el futur de la professió global, fet en el marc del seu pla estratègic 2016-2018. El treball ofereix la visió d'aquest organisme respecte a com aquests reptes afectaran els professionals, així com quines han de ser les seves respostes per atendre adequadament el paper que la societat els demana. Perquè resulta evident que la complexitat dels problemes i la creixent exigència de més transparència comporten que el paper dels auditors sigui cada cop més rellevant.

La tecnologia és una part fonamental dels processos bàsics de les empreses i esdevé un nucli vertebrador de l'obtenció i gestió de la informació que després han de validar els auditors. Bona part dels treballs fets encara avui per aquests professionals es poden simplificar de manera dràstica mitjançant l'ús de la tecnologia, que pot resultar una gran aliada per reduir una part de les tasques més repetitives i tedioses. Consegüentment, per a una firma o despatx professional, disposar de les eines tecnològiques més avançades i mantenir-se actualitzat constitueix un element essencial per continuar mantenint un servei d'alta qualitat.

D'altra banda, les empreses es veuen obligades a operar cada vegada més en un entorn global. Aquesta circumstància -irreversible- les obliga a recórrer a firmes i professionals que les ajudin a disposar d'informació financera i no financera precisa i fiable respecte de la seva evolució. Els auditors duen a terme una funció d'interès públic ja que donen confiança respecte a les xifres que reporten les companyies i han de ser capaços d'actuar sobre organitzacions complexes que operen en entorns internacionalitzats. Per tant, calen professionals que siguin capaços de pensar i entendre la globalitat i la complexitat, però també firmes que -de manera convenient- hauran de prioritzar les aliances o la pertinença a xarxes internacionals que els permetin actuar en altres jurisdiccions en què els clients puguin tenir interessos o relacions.

I pel que fa als canvis demogràfics, també tenen una profunda incidència en els serveis i en l'organització de les firmes del sector auditor. Des d'aquesta òptica, és un imperatiu repensar com cal fer atractiu el treball a joves altament preparats que valoren la seva vida més enllà del seu compromís laboral -és a dir, cal fer tot el possible per atraure i retenir el talent- i fer una aposta decidida per la formació permanent i la qualitat multidisciplinarietat.

És a dir, reptes, reptes i més reptes que demanen una resposta i un compromís inequívoc de les firmes i dels professionals que desenvolupen la seva activitat en aquest sector que és tan primordial per a la bona marxa de l'economia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.