Gran angular

El sector català de l'art vol tornar a ser d'avantguarda

Malgrat que les estructures del mercat al país encara són febles, creix la professionalitat entre les galeries i es consoliden fires especialitzades com Loop, Swab i el Saló d'Art Antic i Modern

La nova realitat fa que els galeristes també siguin marxants d'art i gestors culturals
Muntar una gran fira de l'art és, segons fonts del sector, poc realista
Les galeries que es dediquen a l'art de firma són les que treballen més

El sector de l'art a escala mundial està vivint una transformació important. Tant en termes geogràfics, amb el sorgiment d'actors -sobretot a la Xina, que ja és el segon mercat de l'art més important-, com en la manera en què internet i la tecnologia canvien les dinàmiques de promocionar, valorar i comercialitzar-ne les obres, cada cop es reconeixen més obres d'art com un actiu d'inversió. Globalment, el mercat de l'art es va recuperar de la crisi el 2010, al cap de dos anys de caiguda, i va arribar als 43.000 milions d'euros de vendes, un 52% més, gràcies al creixement de la Xina com a comprador i a la recuperació econòmica dels Estats Units. El 2011, el sector ha continuat grimpant amb xifres superiors a les de l'any anterior -de prop dels 50.000 milions de vendes-, segons l'últim informe de l'agència especialitzada Art Tactic i Deloitte Luxembourg.

Però aquests números no es poden interpretar com una tendència general arreu sinó que són fruit del bon funcionament del mercat de l'art en països concrets. A Catalunya, doncs, actualment, les estructures del mercat de l'art encara són “molt febles“, segons es recull en l'Informe Anual sobre l'estat de la Cultura i de les Arts a Catalunya del 2011, però com a element positiu, “creix la professionalitat entre les galeries d'art”. “El sector de les galeries està vivint una reconversió. La nova realitat fa que els professionals no només siguin galeristes sinó també marxants d'art, gestors culturals...”, segons considera Ricard Planas, director de la revista d'art, cultura visual i patrimoni Bonart. En sintonia amb aquest esperit renovador, els professionals de l'art catalans s'estan esforçant per ser més competitius i n'és una mostra la consolidació d'algunes fires especialitzades, com és el cas de la Loop, dedicada al videoart, i Swab, centrada en l'art emergent.

Un altre exemple d'avenç és la celebració del 36è Saló d'Art Antic i Modern de Fira de Barcelona, que té lloc des d'avui i fins diumenge vinent, 1 d'abril, al recinte de Montjuïc. Per primera vegada, el Gremi d'Antiquaris de Catalunya i l'Agrupació Professional d'Antiquaris de les Drassanes Reials de Barcelona -que abans organitzaven cadascun el seu saló- s'han unit per concentrar esforços en una única cita del col·leccionisme d'art a la capital catalana. El saló, organitzat també per Flaqué Internacional, enguany aplegarà 45 expositors amb un total de 10.000 peces “amb gran valor afegit”, tal com els descriuen els presidents del certamen, Ruth Bardia i Carles Xarrié. A la cita, s'hi podran trobar des de peces de Picasso, Dalí, Miró, Tàpies i Barceló fins a obres medievals, arqueològiques, escultures africanes i alta joieria. Els objectius d'enguany han estat assolir el màxim rigor en la qualitat de les peces, totes seleccionades sota la supervisió d'un comitè d'experts, i l'especialització dels galeristes en diverses àrees. A mitjà termini, els organitzadors del saló d'art antic i modern volen que la fira adopti un caire internacional i per aconseguir-ho preparen un programa de col·leccionisme per a l'any vinent que permetrà convidar clients potencials de fora gràcies al finançament d'un patrocinador.

Per Ricard Planas, cites com el 36è Saló d'Art Antic i Modern de Fira de Barcelona “són vitals”, perquè amb un sector “tan atomitzat com el de les galeries on tothom va a la seva no s'aconsegueix res”. El director de Bonart pensa que perquè Catalunya pugui competir a escala internacional ha d'apostar per fires “més petites, més especialitzades i amb més valor afegit”, ja que el model de grans esdeveniments com ARCO Madrid és “caduc”.

Amb la crisi, els hàbits de consum dels inversors han canviat i l'art torna a aparèixer com a valor de refugi, però sobretot per les obres de més valor que aporten seguretat i que ofereixen una rendibilitat mitjana del 10%, segons xifres del sector. Així és com ho demostren els rècords de cotització recents assolits a les subhastes internacionals. El 2011, Barceló va arribar al seu zenit amb una obra venuda per 4,4 milions d'euros, i al mes passat es van pagar 115,9 milions per un escultura de Henry Moore. “Les galeries que es dediquen a l'art de firma- d'artistes de renom- són les que treballen més”, assegura el vicepresident del Gremi de Galeries d'Art de Catalunya, Albert Gran. “Ara es venen les coses bones, siguin de l'estil que siguin”, hi afegeix el galerista Artur Ramon, especialitzat en art clàssic. Per ser més competitius, els galeristes també s'han hagut de posar al dia amb internet, que utilitzen com a aparador de les seves obres, però que encara no representa una eina de comercialització com és el cas d'iniciatives de fires d'art 2.0 com Art.sy i Artbinder.

REPTES DE FUTUR.

Com a reptes de futur, segons indica Planas, els diversos agents catalans del sector (galeries, artistes, crítics, museus, fundacions i centres i espais d'art) s'haurien de coordinar millor “per traçar unes línies estratègiques clares”, en col·laboració amb l'administració, per enfortir el sector. D'altra banda, la seva supervivència també implica vendre a fora. “Abans el mercat nacional donava prou per guanyar-se la vida, però ja fa anys que els galeristes treballen amb el mercat internacional perquè els surtin els números”, explica Albert Gran. Les cites imprescindibles del sector són la Tefaf Maastrich -art antic i modern- i Art Basel -art contemporani-.

Per la majoria dels experts consultats, per projectar amb més força l'art català no només cal tenir fires potents de referència sinó que calen bones exposicions i elaborar catàlegs d'autors clàssic poc coneguts per generar mercat de compra i venda. “Hauríem de ser capaços de reivindicar el nostre art. Anem justets de coneixements de clàssics com Joaquim Mir, Santiago Rusiñol, Isidre Nonell o Ramon Casas”, pensa Artur Ramon. “La majoria de la gent només et sabria dir el nom de tres artistes catalans, però tenim noms de referència molt importants més enllà de Miró o Dalí”, diu Planas.

El 2011, el sector de les arts visuals va rebre el 2,3% de les ajudes directes que el govern va atorgar als diversos sectors culturals, i els galeristes reclamen que el govern s'hi impliqui més, ja que això es podria traduir en polítiques públiques que ajudin a quantificar el retorn que l'art aporta a altres sectors, de manera que se'n pogués calcular l'impacte econòmic. “L'any Gaudí o l'any Dalí atrauen un gran nombre de turistes a Catalunya i donen riquesa al país, i això s'hauria de poder quantificar”, conclou Planas.

‘ARCO Barcelona', realitat o ficció?

a. m

A Barcelona no hi ha cap gran saló de l'art amb ressò internacional com tenen a Madrid amb ARCO. Però ja fa anys que el sector i l'administració catalana donen voltes a la idea de muntar alguna cosa per corregir aquest dèficit. Tot i que l'art contemporani és el que s'ha ressentit més de la crisi i ara els inversors aposten més per les obres de firma que aporten seguretat, l'agència especialitzada Art Tactic destaca que enguany la confiança amb l'art més conceptual s'ha refet després de la forta caiguda que va tenir a l'octubre del 2011.

“Catalunya és el motor artístic nacional. Molts dels galeristes que van a exposar a Madrid són catalans i és una pena no ser conscients que el país té capacitats i possibilitats per fer una gran fira de l'art”, diu el galerista català Roger Viñuela. De fet, l'informe anual del Conca del 2011 especifica que una política de difusió de les arts visuals “hauria de donar cabuda a un certamen o festival internacional d'art que donés visibilitat a Barcelona i Catalunya i que situés el país en el mapa de les arts més enllà de les estructures museístiques consolidades”.

Actualment, a la Fira de Barcelona tenen sobre la taula un informe que van encarregar a l'exdirector de la Tate Modern, el valencià Vicent Todolí, sobre la viabilitat de celebrar una fira de l'art contemporani a la capital catalana. És un projecte arriscat en el moment de crisi econòmica actual que requeriria grans dosis de diferenciació per sobreviure en el món hipercompetitiu de les fires d'art d'arreu. A la Fira de Barcelona hi ha un gran secretisme sobre el contingut de l'informe de Todolí, i només confirmen que l'està estudiant al mateix nivell que altres informes que tenen per poder celebrar altres salons de diversos sectors. Però el cert és que la proposta de Todolí, que segons es va filtrar a la premsa tindria format de biennal i posaria l'accent més ens els artistes que en els galeristes, no agrada a tothom. “Costarà molt que aquest projecte vegi la llum perquè un model de biennal no funcionaria”, destaca el galerista Artur Ramon, que creu que a Barcelona tindria més èxit un saló semblant a la Tefaf de Maastrich. “Una fira del col·leccionisme dirigida al col·leccionisme”, afirma Ramon.

“Celebrar una gran fira de l'art a Barcelona és molt coratjós, però una mica delirant”, hi afegeix el director de la revista Bonart, Ricard Planas, que creu que abans d'organitzar un esdeveniment cal consens, “teixir sinergies” entre els agents del sector. “Generalitat, galeries i inversors s'han d'asseure a la mateixa taula i consensuar el model de fira que és viable. Quines entitats bancàries hi posarien diners? Funcionaria el model biennal?”, es pregunta Planas.

En el Gremi de Galeries d'Art de Catalunya, però, consideren que aquest gran esdeveniment artístic que estudien a la fira “es farà”, perquè “és necessari”, n'opina el vicepresident, Albert Gran. De fet, a la capital catalana hi ha hagut diversos intents fallits de celebració de fires d'art ambicioses, com Art Expo, organitzada per la Fira de Barcelona en col·laboració amb el Gremi de Galeries d'Art de Catalunya, i que al llarg de la seva història hi va haver la falta de consens entre les associacions de galeries i sobre quin model havia de seguir el certamen. Un altre exemple va ser la fira Inart, iniciativa de la revista Bonart i Fira de Girona, que es va crear el 2005 amb l'objectiu d'omplir el buit que deixava Art Expo i que només va durar dues edicions.

CONFLICTE D'INTERESSOS.

El projecte de muntar una fira de renom que competeixi amb ARCO Madrid aixeca polèmica des de fa temps. Fonts del sector expliquen que anys enrere algunes galeries catalanes importants estaven cobertes amb el mercat que els oferia ARCO i s'oposaven a donar suport a un esdeveniment semblant a Barcelona. Es tracta d'un conflicte d'interessos encara present avui dia, però matisat pel declivi d'ARCO i per la necessitat de trobar fórmules noves de la fira que s'adaptin més a la realitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.