Empreses

Emprendre i fer emprendre

Albert Riba i Ramon Costa dinamitzen les empreses generant-hi intraemprenedors

Quan es pensa en un emprenedor, un s'imagina aquell cul de mal seient que no para d'engegar projectes empresarials o bé el que deixa un lloc de treball fix per embarcar-se en un negoci propi. El segon cas és el d'Albert Riba i Ramon Costa, però no és cap d'aquests el tipus d'emprenedoria que volen fomentar. Inpreneur, l'empresa que van fundar l'any passat, es dedica a la dinamització de les empreses mitjançant la intraemprenedoria. És a dir, fer aflorar l'esperit emprenedor en les persones que en formen part. “Hi ha dos perfils d'emprenedors: el que al final acaba creant la seva empresa i el que vol fer coses noves però amb la seguretat d'una organització. Aquest és l'intraemprenedor”, diuen.

Inpreneur va començar a veure la llum quan Albert Riba, a partir d'un problema de salut, va haver d'aturar-se uns dies. “Em vaig adonar que el que m'agradava era emprendre. Ja havia fet empreses però volia anar a les empreses i dir-los que necessiten emprenedors”, explica. Riba va anar a bus car Ramon Costa, formador en lideratge, i van començar a provar el servei fins que, al novembre de l'any passat, en van constituir l'empresa. El projecte ha anat creixent i a Inpreneur, amb seu a Igualada i a Barcelona, ja hi treballen vuit persones, tres de les quals són col·laboradors, i té 11 clients, entre els quals la Creu Roja, Foment del Treball i el Barça d'handbol. Per què li serveix a una empresa despertar la intraemprenedoria? “El pitjor que poden fer les empreses és aturar-se”, respon Albert Riba, perquè han d'estar constantment creant nous negocis i llançant nous productes. “Hi ha moltíssim talent ocult a dins de les organitzacions i el que hem de fer és potenciar-lo”, comenta Ramon Costa. “Molts directors viuen tancats en un despatx, no veuen el que hi ha a sota”, argumenta, i hi afegeix que “el cost de desaprofitar el talent és altíssim”.

Per aprofitar-lo cal formació però també és una qüestió de cultura empresarial: “S'ha de potenciar la participació a l'empresa i, després, escoltar la gent. Si fan propostes i no se'n fa cas, al final ningú farà propostes.” Per aconseguir-ho cal fer “un canvi de paradigma, d'actituds”, que és el més difícil, segons Costa i Riba. “Go for it” és el seu lema, “ves-hi, activa un repte i lluitar-hi”, explica Riba. “Aquí és on entra la gestió de les pors i del canvi. La gran barrera per fer coses noves és la por del canvi i del fracàs.”

El primer que fan aquests dos emprenedors quan arriben a una empresa és una mena d'auditoria: “Mirem què fa l'empresa i analitzem si és necessari i si aporta valor. Si no és imprescindible ni aporta valor, no cal que ho faci”, diu Costa. Després ve la feina de conscienciació i formació: “El que fem és orientar la direcció i formar els intraemprenedors. I després ajudem a incubar els projectes i sistematitzar la manera de treballar, que l'organització les interioritzi.” És un procés que dura mesos. “Només pots dinamitzar empreses dinamitzant persones i estructures. El primer es fa des del cor, el segon des del seny”, hi afegeix Riba. Dels dos, ell és el cor i Costa el seny.

La mètode d'Inpreneur és el de NAIPES: identificar necessitats, canviar actituds i idees —amb la passió—, desenvolupar plans i executar-los —amb la raó— per obtenir solucions. Inclou l'acompanyament a la direcció, tallers per crear consciència i superar la por del fracàs, seminaris i tallers i sessions de 2 o 3 dies fora de l'oficina. També el que anomenen Dynamic duets, conferències en forma de diàleg en les quals participen Isidre Esteve, Xesco Espar i Quim Masferrer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.