Empreses

La paperera Gomà-Camps fa una aposta per créixer a l'Àfrica

La companyia desplega una estratègia per situar-se a Ghana i des d'allà atacar un territori on detecta poca competència. L'empresa ja opera des del Marroc i Angola

El nostre producte aquí és de primera necessitat i allà és més aviat un luxe

L'empresa paperera Gomà-Camps posa en marxa un pla per guanyar mercat en el continent africà. La companyia tarragonina, que té més de 250 anys d'història, desembarca a Ghana per tractar d'aprofitar comercialment el desenvolupament social i econòmic de l'Àfrica subsahariana. “És un mercat i un moment interessant per a nosaltres. El nostre mercat natural, Espanya, França i Portugal, està madur i les possibilitats de créixer-hi són limitades.” Ho explica Laia Gomà-Camps, responsable de desenvolupament de negoci de la companyia, i afegeix que, entrant a Ghana, es busca poder operar també en els països veïns, com per exemple Costa d'Ivori, Togo o Burkina Faso.

Guanyar presència en aquell territori és un objectiu doblement interessant. D'una banda, perquè és un mercat en creixement i, de l'altra, perquè “les grans multinacionals del sector encara no hi són presents”.

Bagatge africà.

De fet, l'interès de Gomà-Camps per l'altre cantó de l'Estret no és nou ni sobtat. L'empresa fa 15 anys que opera al Marroc i des del 2009 és a Angola, on hi té planta de producció pròpia. “El que et fa conèixer un mercat és implantar-t'hi, desenvolupar-lo directament”, valora Laia Gomà-Camps. Dins d'un continent convuls, Ghana es presenta com un país estable, que ofereix garanties. Però en cap cas pensant a curt termini. “No hi ha res que sigui d'avui per demà.”

L'empresa parteix de la base que guanyar quota és difícil, però les possibilitats de negoci que han observat en les missions comercials que hi han dut a terme incentiven l'aposta ghanesa.

Adaptació.

Tot i ser un producte bàsic i consolidat, el paper higiènic que comercialitza Gomà-Camps no té la mateixa facilitat de penetració en tots els mercats. “Tenim clar que els nostres productes aquí són de primera necessitat i allà són, en certa manera, un luxe.” El consum de paper en un mercat com l'europeu és, de mitjana, “d'uns quinze o setze quilos per persona i any”. En canvi allà pot reduir-se “a tan sols un o dos quilos”.

L'evolució del país marcarà també una evolució en els costums de les persones i aquí és on l'empresa entreveu una oportunitat de mercat.

Laia Gomà-Camps explica que cal entendre les formes de consum de cada client i cada país. En aquest sentit, destaca que “mentre que a casa nostra el principal producte de venda al mercat de gran consum són els paquets de dotze o vint-i-quatre rotlles, allà la compra es fa de manera individual, rotlle a rotlle”.

La paperera, amb seu a la Riba (Alt Camp), acaba de trencar l'aliança amb l'alemanya Wepa-Group. Mantenien una joint-venture però la catalana s'ha quedat amb totes les accions.
Facturació
145 M€
Treballadors
400
Any de fundació
1758

Un llarg bagatge

El volum de negoci exterior de Gomà-Camps representa un 30%. La missió africana pot fer tendir cap a l'alça el percentatge, però la companyia assumeix que res no serà immediat. De fet, a Gomà-Camps es té clar que en el món dels negocis el curt termini no és la millor estratègia. L'empresa té més de 250 anys de vida i és una de les companyies més antigues de l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.