Opinió

Els cinc errors de l'emprenedor novell

No s'ha de tenir pressa a l'hora d'obrir el negoci. És clau tenir clara la ubicació, conèixer bé la zona, el perfil de la clientela, el seu poder adquisitiu...

El context econòmic actual, marcat per una crisi de dimensions desconegudes fins ara -si bé sembla que ja va remetent-, ha provocat que moltes persones, davant la precarietat del mercat laboral, hagin optat per emprendre, posant els seus propis negocis en marxa o apostant per ser empresaris sota el paraigua del sistema de franquícies. No obstant això, en alguns d'aquests casos són emprenedors per necessitat, no per oportunitat, la qual cosa genera que es cometin errors importants en l'etapa inicial de la seva nova aventura empresarial. Entre els principals podem enumerar els següents:

FNo elaborar un bon pla de negoci: abans d'engegar qualsevol empresa, cal estudiar i analitzar al detall cada pas que es vulgui fer, els costos fixos que portarà implícits el projecte, despeses, ingressos, tresoreria, personal necessari, local, previsions mensuals, semestrals, anuals… sense deixar gens a la improvisació i mai obrint el negoci esperant a veure què passa.

En el cas de la franquícia, és el franquiciador qui ha de facilitar-li totes aquestes dades al franquiciat, si bé aquest també ha de fer un pla de negoci, perquè en definitiva és ell qui ho haurà de gestionar diàriament.

FPrecipitar-se en l'obertura: mai s'ha de tenir pressa a l'hora d'obrir el negoci. És fonamental tenir clara la ubicació, conèixer molt bé la zona, el perfil de la clientela, el seu poder adquisitiu… En aquest sentit, hi ha ensenyes que realitzen estudis de geomàrqueting per conèixer totes aquestes variables, que seran bàsiques per a l'èxit del negoci.

FAssumir costos inicials innecessaris: especialment costos referents al personal per portar el negoci; cal plantejar-se quantes persones són realment necessàries, perquè impliquen despeses de Seguretat Social, salaris, retencions… i això, en un primer moment, pot llastrar el negoci.

FNo triar la ubicació adequada: l'emplaçament del negoci és peça clau per determinar l'èxit del mateix'aqeust, o el fracàs si no s'ha triat adequadament. En aquest sentit, la denominada taxa d'esforç del local, és a dir, el percentatge que suposa l'arrendament sobre les vendes, mai no hauria de sobrepassar el 10%, per evitar que es converteixi en un llast. Per això, cal triar-ho sense cap pressa, perquè estem parlant que el bon o mal funcionament del negoci depèn en un 80% d'una correcta ubicació.

FCréixer massa ràpidament: una vegada que l'emprenedor ha posat el seu negoci en marxa i té en ment la idea de franquiciar-lo, no ha de tenir pressa per començar a concedir franquícies: ha de testar-ho primer en centres propis durant més d'un any, per després anar creixent amb sentit comú, mai s'ha d'obrir per obrir, perquè a mitjà termini pot haver-hi problemes per males eleccions de franquiciats, d'emplaçaments…

Així doncs, en el manual de qualsevol emprenedor han d'anar apuntats, entre altres, aquests possibles errors que es poden evitar quan no es cau en la precipitació i s'aposta per fer estudis i previsions detallades i minucioses, calculant-ho tot al mil·límetre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.