Gran angular

La ciutat intel·ligent es cou aquí

Barcelona es consolida com a centre de referència en investigació i innovació dirigides a l’àmbit de les ‘smart cities’

La recerca en sensòrica mòbil està agafant embranzida

“Barcelona està excepcionalment posicionada pel que fa a ciutats intel·ligents, perquè hi ha hagut sinergies molt importants que han aconseguit crear un clima que funciona per a la recerca en aquest àmbit. És una ciutat palpitant, que es mou i fa moltes coses”, afirma Esteve Almirall, professor d’Esade.

Els 18.000 assistents, una xifra un 13% superior a l’aconseguida el 2016, a la setena edició de l’Smart City Expo World Congress (SCEWC) sembla confirmar aquest lideratge. Celebrat el novembre passat, a Barcelona, l’SCEWC va reunir durant tres dies 675 expositors i representants de 700 ciutats sota el lema Apoderar ciutats, apoderar persones.

El protagonisme d’aquesta edició es va centrar en la mobilitat urbana i les solucions de sostenibilitat. I dins d’aquests àmbits, la sensòrica mòbil agafa embranzida. Fins ara, els sensors –que tenen la funció de recopilar i enviar dades als centres on s’analitzen– estaven ubicats en elements estàtics de les ciutats. A hores d’ara ja s’aplica la sensòrica en moviment, “amb la qual s’obtenen resultats amb més rapidesa alhora que s’abarateixen els costos de manteniment i instal·lació”, explica Josep Paradells, director d’i2CAT, centre de recerca i tecnològic sense ànim de lucre que impulsa activitats d’R+D+i en els àmbits d’internet i tecnologies digitals avançades.

El MovingSense, presentat per i2CAT a l’edició d’enguany de l’SCEWC, és una solució mòbil de baix cost de recollida i anàlisi de variacions ambientals. Es tracta d’una unitat que conté diversos sensors personalitzables capaços d’atendre les necessitats d’anàlisi que se li requereixin en cada cas, com ara el nivell de soroll per confeccionar un mapa de contaminació acústica d’una zona determinada, o les partícules de CO2 a l’ambient, per fer l’esquema del nivell de contaminació.

Aquesta solució, desenvolupada com a part del projecte europeu GrowSmarter, ja s’ha posat en marxa. Actualment, la sensòrica mòbil s’instal·la a les bicicletes elèctriques d’una empresa de repartiment de Barcelona per recollir dades a diferents punts de la ciutat, tant de soroll com de puresa de l’aire, temperatura o humitat ambient. Amb aquesta sensòrica mòbil es garanteix una mostra més àmplia dels valors a un cost molt baix: els sensors tenen un preu que se situa entre els 200 i el 300 euros.

MovingSense pot connectar-se amb el servidor a través de wifi, bluetooth, GPRS o xarxes LPWAN (Low Power Wide Area Network), una xarxa pensada per comunicar dispositius de baix cost i baix consum, alimentats per bateries, “tecnologies de llarg abast destinades a la internet de les coses (IoT)”, explica Paradells. A més, es pot adaptar a Sentilo –plataforma creada per l’Ajuntament de Barcelona, amb components de software lliure per ser utilitzada per qualsevol ciutat o comunitat–, o a qualsevol altra plataforma.

Costos de manteniment.

El fet que el seu emplaçament sigui mòbil redueix les dificultats de manteniment que acostumen a tenir els sensors fixos, ja que s’evita el desplaçament de l’operari per diversos punts perquè totes les unitats es troben en un sol espai, en aquest cas, el garatge de l’empresa de repartiment.

L’altra solució que va presentar i2CAT a l’SCEWC va ser i2CAR, un projecte que el centre de recerca fa conjuntament amb Cellnex. Es tracta d’una solució de comunicació vehicle a vehicle en escenaris complexos com ara els carrers d’una ciutat, destinada a indicar possibles col·lisions entre ells o la presència de vehicles amb prioritat. “Amb la solució i2CAR, instal·lada als cotxes, aquests seran capaços de coordinar-se per aconseguir un tràfic fluid i sense incidents. Serà un complement per al cotxe autònom”, diu Paradells, que apunta que la solució ja es troba en el mercat a un cost d’entre 1.000 i 2.000 euros.

Per al professor Almirall, l’institut i2CAT “és un dels més fantàstics que tenim a Catalunya en recerca i innovació”, i seria desitjable “tenir-ne molts més com aquest” perquè, assegura, “dinamitzen molt i incrementen la capacitat productiva del país”. Tanmateix, Almirall troba a faltar un institut de recerca al voltant de l’àmbit del software i la intel·ligència artificial “que estigués en una dinàmica de mercat”, competint amb altres centres de la mateixa àrea de recerca, “perquè la competència entre centres és molt bona”. Apunta que serà la intel·ligència artificial “la que capgirarà el sistema productiu actual”, juntament amb el big data i el data analytics.

LES XIFRES

2
SOLUCIONS INNOVADORES.
El centre de recerca i2CAT va presentar a l’SCEWC d’enguany dues solucions que milloren la gestió de la mobilitat i la sostenibilitat en entorns urbans: MovingSense i i2CAR.
3
LÍNIES D’INVESTIGACIó.
El big data, el data analytics i la intel·ligència artificial capgiraran el sistema productiu actual.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.